آثار تاریخی مازندران

آثار تاریخی مازندران

اگر قصد سفر به مازندران را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز مازندران آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی مازندران سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

تپه قدیمی گوهر تپه

این تپه زیبا بین دو شهر بهشهر و رستم کلا قرار دارد. قدمت این بنا تپه تاریخی به دوران پیش از تاریخ مربوط می‌شود، که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین ساکنان غار هایی مانند هوتو، گمیشان و کمربند بعد از بیرون آمدن از غار خود ادامه زندگی شان را در گوهر تپه ادامه دادند.

آثار تاریخی مازندران

برج رسکت

قدمت این بنا به دوران پنجم هجری قمری می‌رسد، که در روستا فریم واقع شده است. همچنین این بنا جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری این بنا بسیار چشم نواز بوده، که وجود دو کتیبه تاریخی در آن زیبایی آن را دو برابر می‌کند. این بنا با استفاده از آجر ساخته شده است. این برج به دلیل قدیمی بودن، از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۷ مورد مرمت قرار گرفت.

آثار تاریخی مازندران

پل محمد حسن خان

این پل در شهر بابل، بر روی رودخانه بابلرود بنا شده است، که قدمت آن به دوره حکومت قاجار بر می‌گردد. در ساخت این بنا از تخم مرغ استفاده شده، و معماری آن معماری صفوی است. همچنین این پل زیبا جز آثار ملی ایران می‌باشد.

آثار تاریخی مازندران

حمام اشرف

این حمام زیبا در شهر آمل واقع شده است، که ساخت اصلی آن به دوره صفویه باز می‌گردد، و طی حکومت دوره های بعد دچار تغییراتی شده است. این حمام به دو قسمت سربینه و گرمخانه تقسیم می‌شود. برای نور این بنا در سقف حمام گنبدی ساخته شده است، که نور مورد نیاز حمام را تامین می‌کند. برای تزئین این مجموعه از کاشی کاری هایی بی نظیر استفاده شده است.

آب انبار نو ساری

آب انبار نو که به تلفظ محلی نوانبار گفته می‌شود، در محله نوانبار ساری واقع شده است. این آب انبار را خورشید خانم (از خاندان کنی ها) ساخته است. تمام اجزا آن از مدخل، پلکان، پاشیر و سمت انبار آب ( که با پوشش گنبدی ساخته شده است) پا برجاست؛ ولی مدخل آن با آجر و سیمان مسدود شده است.

منطقه استوایی مازندران کجاست؟

مدخل آن در کوچه قرار دارد که بالای سر در آن، نشانه هایی از تزئینات کاشی کاری مشاهده می‌شود و سایر قسمت های آب انبار در خانه شخصی واقع شده است.

آثار تاریخی مازندران

برج سلطان زین العابدین

برج سلطان زین العابدین به خاطر شیوه معماری و گنبد هرمی شکل هشت وجهی و همچنین تزئینات کاشی کاری،  صندوق و در نفیس چوبی، در ردیف بهترین ابنیه تاریخی- مذهبی به شمار می‌آید. در بالای در ورودی آن، کتیبه ای به خط رقاع  بر روی کاشی نقش شده که مضمون آن چنین است: عمل سید علی بن سید کمال الدین بنا آملی. بر روی صندوق چوبی بقعه، کتیبه ای به خط ثلث در نهایت ظرافت و زیبایی حک شده که طبق متن آن، این محل مرقد سلطان امیر شمس الدین است.

آثار تاریخی مازندران

آب انبار میرزا مهدی

آب انبار میرزا مهدی در شهر ساری واقع شده و به دوره افشاریه یا زندیه مربوط است. آب انبار میرزا مهدی به وسیله پلکان هایی به پا شیر و انبار آب دسترسی دارد. طرح آب انبار، مدور با گنبدی هلالی است که تماما با مصالح آجر و ملاط ساروج ساخته شده است. در قسمت فوقانی سقف گنبد، دریچه هایی به منظور آب انبار تعبیه گردیده است. این آب انبار علاوه بر در ورودیی اصلی، در دیگری نیز در سمت شمالی دارد که در مواقع ضروری به جهت لایروبی و تمیز کردن ، از آن استفاده می‌شد. چنان در نحوه حفاظت و مرمت این آب انبار اقدامات اساسی انجام گیرد، علاوه بر جاذبه های سیاحتی، می‌توان از فضا آن در امور فرهنگی و هنری نیز بهربرداری کرد.

آشنایی با لباس های محلی مازندران

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آرش

بیشتر مقاله درباره تپورستان بذارید.