آثار تاریخی جاده هراز

آثار تاریخی جاده هراز

اگر قصد سفر به جاده هراز را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز جاده هراز آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی جاده هراز سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

قلعه ملک بهمن

نام دیگر این قلعه ملک قلاع است، که در شهر آمل، روستا شاهان دشت قرار دارد. قدمت این قلعه زیبا به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد و در سال ۱۳۷۹ جز آثار ملی ایران ثبت شده است.

سفر دو روزه کجا بریم؟

شکل شاه

این اثر تاریخی بی نظیر به دستور ناصر الدین شاه، بر روی صخره ای در جاده هراز در شهرستان آمل بنا شده است. این بنا به دلیل نزدیکی به چشمه آب معدنی هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در سفرتان به جاده هراز بازدید از این مکان دیدنی را از دست ندهید.

آثار تاریخی جاده هراز

حمام شاه عباسی

این حمام تاریخی در سده ۹ هجری قمری در شهر آمل، روستا آب گرم بنا شده است. این حمام جز آثار تاریخی مهم در آمل محسوب می‌شود، و از زیبایی خاصی برخوردار است. این حمام چشم نواز در سال ۱۳۸۲ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با روستای فیلبند مازندران

قلعه کهرود

این قلعه جز قدیمی ترین و زیبا ترین آثار تاریخی در استان مازندران محسوب می‌شود. قلعه کهرود در روستا کهرود در شهر آمل بنا شده است. میر ظهیر الدین مرعشی در کتاب معروف خود به نام طبرستان در مورد قلعه کهرود نوشته است که: این دژ پایتخت تابستانی بسیاری از پادشاهان مازندران و از نواحی آباد و پر جمعیت و مرکز تجارت و بازرگانی منطقه به شمار می‌آمد.

آثار تاریخی جاده هراز

دخمه سنگی کافر کلی

این مکان چشم نواز و دیدنی در جاده هزار از پلور و به سمت آمل قرار دارد، که اکثر مردم خیلی ساده از کنار آن می‌گذرند. این مکان تعدادی سوراخ در داخل کوه است که زیبایی بی نظیری دارد.

آبشار قلعه دختر

آبشار قلعه دختر در شهرستان آمل و در بخش لاریجان قرار دارد. هنگامی که از گردنه امام زاده هاشم به سمت پلور سرازیر می‌شویم، درست بعد از اولین پل و در نزدیکی تاسیسات تونل امام زاده هاشم، آبشاری بر روی صخره های غرب جاده به نام آبشار دائمی قلعه دختر دیده می‌شود که برای کوهنوردان، ابتدا مسیر شرقی صعود به قلعه گل زرد به حساب می‌آید. چشمه زیبا قلعه دختر نیز در مجاورت آبشار واقع است. این آبشار مسافران بسیاری را به توقف و استراحت در کنار آن مجبور می‌کند و همچنین آب این آبشار معدنی بوده و هرساله گردشگران زیادی را برای دیدن این آبشار در جاده هراز متوقف می‌شوند.

آثار تاریخی جاده هراز

آبگرم لاریجان

به علت شرایط خاص زمین شناختی در دامنه های البرز به ویژه اطراف قله دماوند،  آب های معدنی با خواص مختلف درمانی وجود دارد که مهم ترین آنها در روستای آبگرم مجموعه ای زیبا پدید آورده است. روستا ییلاقی و خوش آب و هوای آب گرم در دامنه قله دماوند قرار دارد. جاده دسترسی به آن پس از طی ۷۰ کیلومتر در مسیر توریستی هراز که شهر آمل را به تهران متصل می‌کند در محل گرنک بخش لاریجان از راه اصلی جدا شده و به سمت غرب در مسیر کوهستانی و آسفالته ادامه یافته و پس از عبور از روستا ییلاقی گزانه به آبگرم می‌رسد. آبهای گرم معدنی این روستا با حرارتی در حدود ۶۲ درجه سرشار از مواد گوگردی بوده و به همین دلیل برای درمان انواع بیماری های پوستی، درد های استخوان، مفاصل و روماتیسم مفید می‌باشد.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها