آثار تاریخی گلپایگان

آثار تاریخی گلپایگان

اگر قصد سفر به گلپایگان را دارید، و می‌خواهید با آثار تاریخی چشم نواز گلپایگان آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه ما باشید. بازدید از آثار تاریخی گلپایگان سفری خاطر انگیز برای شما رقم خواهد زد.

مناره گلپایگان

این مناره زیبا جز بلند ترین سازه های قدیمی در ایران محسوب می‌شود که حدود ۱۸ متر ارتفاع دارد. نام دیگر این مناره که بسیار معروف است میل گلپایگان می‌باشد. قدمت مناره گلپایگان به دوره سلجوقیان بر می‌گردد، که حدود ۹ قرن می‌باشد، همچنین در بالای این مناره چراغی دیده می‌شود، که به نظر می‌رسد برای راهنمایی کاروان هایی بوده که به گلپایگان سفر می‌کردند. این مناره از قسمت های مختلفی شامل دو در، پلکان داخل خود مناره و دو پلکان تشکیل می‌شود. همچنین وجود کتیبه ای به خط کوفی که تاریخ آن مشخص نیست زیبایی خاصی به این مکان بخشیده است.

آثار تاریخی گلپایگان

مسجد جامع

یکی از مکان قدیمی و مذهبی در سطح گلپایگان، که قدمت آن به دوره سلجوقیان بر می‌گردد، مسجد جامع گلپایگان می‌باشد. نام دیگر آن مسجد جامع سلجوقی می‌باشد، که معمار آن فردی به نام ابو عمر بن محمد القزوینی بوده است.

این بنا زیبا به دستور ابو نصر ابراهیم بن محمد بن ابراهیم بابا عبدالملک بنا شده است. نام مالک این مسجد در دو کتیبه تاریخی دور گنبد مسجد ثبت شده است. این مسجد شامل قسمت هایی از جمله شبستان، گنبد آجری، کتیبه آجری و تزئینات بسیار چشم نواز می‌شود، که زیبایی خاصی را به این مسجد بخشیده است.

آشنایی با آثار تاریخی اصفهان

بازار چهار سوق

این بازار، بازار سنتی شهر گلپایگان می‌باشد، که دارای معماری چشم نوازی است. مغازه های این بازار شامل مغازه هایی از جمله مسگرها، بازار اصلی، گیوه دوزان، کوزه گر ها، فرش فروشان می‌شود. قدمت و معماری این بنا به دوران حکومت سلجوقیان بر می‌گردد. این مجموعه از مهم ترین مراکز تجاری در سطح گلپایگان محسوب می‌شود.

آثار تاریخی گلپایگان

کبوتر خانه

شهر گلپایگان یکی از مناطقی است که می‌توان در آن بنا های خشتی بزرگ و متعددی را یافت که با معماری جالب و منحصربه فرد، توجه گردشگران را به خود، جلب می‌کند. این بنا ها که به کبوتر خانه شهرت دارد، از گذشته دور به همت کشاورزان احداث شده است تا هم پناهگاهی امن برای کبوتران باشد و هم کشاورزان بتوانند علاوه بر رهایی از شر آفت های زمین هایشان، از فضولات پرندگان به عنوان کود، استفاده کنند.

معماری صورت گرفته در این بنا ها به گونه ای است که هیچ پرنده شکاری همچون قوش، جغد و کلاغ، به هیچ طریقی نمی‌توانستند به داخل آن وارد شوند. همچنین نوع طراحی آن به صورتی است که در تابستان بسیار خنک و در زمستان گرم و راحت بوده است. از ویژگی های این سازه ها، یکی بودن قطر سوراخ ها است که از تنبوشه یا همان لوله های سفالی بهره برده شده است.

آثار تاریخی گلپایگان

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد بنایی است کهن، عظیم و ساخته شده از خشت و گل که دارای قدمتی بالغ بر ۴۰۰ سال است و در ۵ کیلومتری مسیر گلپایگان به تهران و درون شهری به همین نام واقع شده است. با توجه به اسناد ثبت شده ارگ که دارای پیشینه ای نزدیک به ۱۳۰ سال است، چنین به نظر می‌رسد که نیمی از ساختمان ارگ، مهریه همسر علیخان است که توسط وی، به همسرش واگذار شده است؛ بنابراین از آن زمان این ارگ به ارگ علیخانی شهرت یافت. جالب است که بدانید که کاربری ارگ با توجه به شرایط سیاسی، کاملا متفاوت بوده است. به گونه ای که در زمان صلح به عنوان کاروانسرا و در زمان جنگ به عنوان دژی نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها