راهنمای سفر اربعین

راهنمای سفر اربعین

کربلا یک شهر مذهبی با جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر است. کربلا شرایط جوی گرم و خشک دارد،. در  فصل تابستان دارای آب و هوایی گرم است. سفر اربعین با رعایت نکات ایمنی سفر، همراه داشتن راهنما، آگاهی از شرایط اقامتگاه ها و شناخت مسیرها قطعا به سفری خاطره انگیز تبدیل خواهد شد. مقاله راهنمای سفر اربعین تمامی این موارد را بیان می کند.

راهنمای سفر اربعین

مسیرها

سفر به اربعین با پای پیاده و با اشتیاق فراوان به سمت کربلا آغاز و به زیارت مرقد پاک و نورانی امام حسین و حضرت عباس (ع) منتهی می شود. زائرانی که با همراهی راهنمایان به مقصد می رسند؛ بدون شک خستگی راه را احساس نمی کنند. زائران ایرانی که سفر به اربعین و کربلا را از شهر خود آغاز می کنند، می توانند از دو مسیر زمینی و هوایی به اربعین برسند.

مسیرها

راه های دسترسی به کربلا

راه های دسترسی به کربلا

۱- هوایی

آگاهی از مسیرهای زیارتی و میزان مسافتی که باید طی شود، می تواند سرعت حرکت زائران اربعین را بیشتر کند و هر چه زودتر آنها را به مقصد برساند. برای رفتن به کربلا از طریق خطوط هوایی از برخی کلان شهرهای کشور مانند اصفهان، تهران، تبریز، شیراز، یزد و… پرواز هوایی مستقیم و راحت به کربلا و شهرهای زیارتی دیگر وجود دارد.

۲- زمینی

در مسیر زمینی نیز رسیدن به کربلا با عبور از خطوط مرزی واقع در جنوب ایران از جمله شلمچه و مهران امکان پذیر می باشد. زائران بعد از عبور از مرز، ابتدا به قصد زیارت حرم امیر المومنین (ع) به سمت نجف حرکت می کنند و بعد از زیارت به سمت جاده نجف تا کربلا پیش می روند. معمولا راهنمایان کاروان ها  کوتاه ترین مسیر را انتخاب می کنند.

آشنایی با هفت زیارتگاه مشهور جهان

مناطق گردشگری

سفر زیارتی اربعین برای زائران این فرصت را فراهم می کند تا بتوانند ضمن برخورداری از فضای معنوی سفر، از مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری اربعین نیز بهره مند شوند.

۱- بین الحرمین

بین الحرمین که به فاصله حدودا ۴۰۰ متری بین حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل (ع) گفته می شود، از معروف ترین اماکن مذهبی کربلا است که در سفر اربعین جمعیت کثیری از زائران برای زیارت به آنجا می روند. در طول سالیان گذشته، بین الحرمین به طور متوالی مورد هجوم و حمله بدخواهان قرار گرفته است.

بین الحرمین

۲- رود فرات

در سفر به اربعین قطعا کمی گشت و گذار در شهر و دیدن این رود پر آب و گوارا که بخشی از آن از شهر کربلا می گذرد، می تواند لذت این سفر زیارتی را دو برابر کند. رود فرات به طول حدودا ۳۰۰۰ کیلومتر از قدیمی ترین رودهای کشور عراق است که آب بسیار زیادی دارد. پر آب بودن رود باعث حاصلخیزی زمین های کشاورزی و رونق اقتصادی این منطقه شده است.

رود فرات

۳- تل زینبیه

از پر بازدیدترین اماکن زیارتی کربلا در سفر اربعین که در محدوده جنوب غربی حرم سید الشهدا واقع شده است، می توان به تل زینبیه اشاره کرد. این مکان که با نام مبارک حضرت زینب (س) مزین شده در واقع مکانی است که امام حسین (ع) در آن به شهادت رسیدند. همچنین نقل شده که هنگام وقوع جنگ نیز حضرت زینب (س) از این مکان برادرشان را در صحنه نبرد می دیدند و از اوضاع جنگ مطلع می شدند.

تل زینبیه

هتل ها

تمامی هتل های شهر کربلا در این ایام با توجه به جمعیت فراوان زائران، تلاش خود را به کار می گیرند تا در اسرع وقت پاسخگوی نیاز زائران باشند. از مهم ترین هتل های کربلا که مجهز به امکانات کامل هستند می توان به هتل بارون اشاره کرد.

در مشهد کجا برویم؟

۱- هتل بارون

یک هتل مجلل و ۵ ستاره است که در ایام اربعین، زائران زیادی تقاضای رزرو و اقامت در این هتل را دارند. هتل بارون شامل رستوران های شیک، مرکز تفریحی و خدمات گردشگری رایگان است و تنها ۳۰ دقیقه با حرم امام حسین فاصله دارد.

هتل بارون

۲- هتل اولاد الحسن

یکی دیگر از هتل های ۴ ستاره کربلا در اطراف حرم است و در میدان تربیت قرار دارد. این هتل با داشتن فضایی دنج و راحت، سوئیت های تمیز و غذاهای خوشمزه توانسته در دسته هتل های منتخب زائرین اربعین قرار بگیرد.

هتل اولاد الحسن

۳- هتل جواهر

هتلیی ۴ ستاره است و از بهترین هتل های کربلا محسوب می شود. این هتل دارای هزینه اقامت مناسب، سرویس اینترنت رایگان، غذاخوری های تمیز و همچنین خدمات رفاهی از جمله تلویزیون های کابلی و آسانسور می باشد.

هتل جواهر

سایر هتل ها

از دیگر هتل های مشهور کربلا می توانیم المدینه، هتل ریحان و هتل شهردار فندق العمده را معرفی کنیم که همگی از اولویت های رزرو زائران سفر اربعین محسوب می شوند.

آشنای با دیدنی های شهر مقدس مشهد

اقامتگاه ها

پیدا کردن اقامتگاه مناسب در سفر به اربعین، از نیازهای ضروری و اساسی زائران محسوب می شود. اقامتگاه های زیادی در مسیر کربلا وجود دارند که رفاه کافی برای مسافران اربعین فراهم می کنند. در این میان بسیاری از این اقامتگاه ها به شکل چادرهای استراحت، ایستگاه های سیار، کمپ ها و…  در طول سفر به اربعین برای رفاه حال زائران تعبیه شده است.

اقامتگاه ها

سوغاتی ها

از آنجایی که خرید سوغاتی برای دوستان و اعضای خانواده در هر سفر امری پسندیده محسوب می شود و برای زائران نیز لذت سفر را بیشتر می کند؛ شما می توانید با خرید سوغاتی های ارزشمند عزیزانتان را خوشحال کنید. می توانیم در بین خوراکی هایی که می توانند سوغاتی مناسبی در سفر اربعین باشند، به خرما و آجیل کربلا اشاره کنیم.

سوغاتی ها

صنایع دستی

در سفر اربعین شناخت صنایع دستی شهرهایی مانند کربلا می تواند فرصت مناسبی فراهم کند تا بتوانید با پیشینه اقتصادی و فرهنگی شهرها آشنا شوید. از معروف ترین صنایع دستی سفر اربعین می توان به انواع منسوجات چرمی اشاره کرد. خرید انواع کیف و ساک چرمی می تواند سوغاتی ارزشمندی برای دوستانتان باشد.

صنایع دستی

مساجد کربلا

کربلا مساجد زیادی دارد. بن شاهین، مسجد رأس الحسین (ع)، مسجد سردار حسن خان، مسجد عمران بن شاهین، مسجد حمیدیه، مسجد خیمه گاه، مسجد ناصری، مسجد شیخ خلف، مسجد کبیس، مسجد شیخ یوسف بحرانی از معروف ترین مساجد کربلا هستند.

مساجد کربلا

حسینیه‌های کربلا

هر ساله زائران بسیاری از سراسر جهان به این مکان زیارتی در اربعین سفر می کنند. به همین جهت افراد زیادی حسینیه و زائر سرا در این شهر ساخته اند. مهم ترین حسینیه ها نظیر اصفهانی ها، قمی ها، تهرانی ها و … متعلق به ایرانیان است. در سال ها اخیر اکثر این مراکز تخریب شده اند.

حسینیه‌های کربلا

وسایل ضروری در سفر اربعین

برای پیاده روی در سفر اربعین همراه داشتن وسایل ضروری اهمیت دارد. اگر هر کدام از وسایل را در هنگام سفر به همراه نداشته باشیم ممکن است سفر سختی را تجربه کنید. دمپایی یا کفش مناسب، لباس، کوله پشتی، پاور بانک، شارژر، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، دینار عراقی یا دلار از وسایل های ضروری هنگام سفر در اربعین می باشد.

وسایل ضروری در سفر اربعین

امنیت در کربلا

هر چند در سال های اخیر شاهد خبرهای ناخوشایندی از کربلا و نجف هستیم. اما برای زائران به خصوص در اربعین و عاشورا تمهیداتی تدارک دیده اند. به طوری که تا به امروز گزارشی از نا امنی و انفجار به گوش نرسیده است.

امنیت در کربلا

باید ها و نباید ها در سفر اربعین

۱- همیشه به یاد داشته باشید هنگام سفر به اماکن مذهبی سعی کنید پوشش خود را رعایت کنید.

۲- اگر نمی توانید پیاده روی کنید لازم است بدانید که با ون و سایر ماشین ها می توانید به کربلا بروید.

۳- مشخصات خود را در تمام وسایل ها یاددلشت کنید.

۴- دوربین عکاسی، موبایل در اماکن زیارتی و حرم ها ممنوع است.

۵- همیشه با ویزا وارد کشور عراق شوید. در غیر این صورت با افراد متخلف برخورد می شود.

۶- از محل تجمع، انفجارات و تصادفات دور شوید.

باید ها و نباید ها در سفر اربعین

نکات بهداشتی در سفر اربعین

۱- یکی از مهم ترین موارد در سفر اربعین و هر سفر دیگری رعایت نکات بهدلشتی است. به خصوص اگر می خواهید در پیاده روی های آن شرکت کنید این امر اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در صورت بروز مشکل بهداشتی حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید.

۲- بهتر است بدانید که حمل مواد مخدر به عنوان دارو نیز جرم است. داشتن مواد مخدر در عراق جرایم خیلی سنگینی دارد. به طوری که ممکن است حبس سه یا چهار سال داشته باشد.

۴- داروهای ضروری نظیر ضد اسهال، سرماخوردگی و مسکن در سفر اربعین به همراه داشته باشید.

۵- از وسایلی مانند لیوان و حوله به هیچ عنوان به صورت مشترک استفاده نکنید.

نکات بهداشتی در سفر اربعین

نکات ضروری در سفر اربعین

به عنوان نکته آخر باید اشاره داشته باشیم که سفر اربعین با توجه به اینکه سفری دسته جمعی است و نیاز به راهنمایی دارد، در روزهای سرد سال غیر ممکن به نظر می رسد. مناسب ترین زمان سفر اربعین، فصول گرم سال می باشد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که آگاهی از شرایط محیطی و آب و هوایی کشور مقصد می تواند در سفر اربعین تاثیر گذار باشد.

نکات ضروری در سفر اربعین

سخن پایانی

در پایان باید اشاره کنیم که سفر به اربعین می تواند سفری به یادماندنی و خاطره انگیز باشد؛ البته به این شرط که باید قبل از هر چیز اطلاعات و راهنمایی های لازم از جمله میزان هزینه ها، اقامتگاه ها، پول رایج کشور مقصد، غذاها و مسیرهای حرکتی را جمع آوری کنید. پیش از حرکت و سفر به اربعین باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حجت
امتیاز :
     

از اینکه با قلمی ساده، شیوا و دلنشین تجربیات خود را به اشتراک گذاشتید سپاسگذار و قدردانم کتاب‌های خوبی می توانید بنویسید…