۱۰ مکان دیدنی اصفهان

۱۰ مکان دیدنی اصفهان

استان اصفهان از جمله شهر های گردشگری و مشهور ایران است و سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر ایران و خارج کشور به این شهر می آیند و از جهت اینکه این استان دارای مناطق و اثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی بسیاری می باشد به نصف جهان نیز معروف است. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی و معرفی ١٠ مکان دیدنی اصفهان بپردازیم با ما همراه باشید.

10 مکان دیدنی اصفهان

چشمه و آبشار نیاسر

چند متر پایین‌تر از چهار طاقی نیاسر، چشمه آب تمیز و خنکی جریان می‌یابد و به روستا می‌رود، این چشمه که چشمه اسکندر نام دارد، از قدیمی ترین چشمه‌های شناخته شده است که ۱۶۸۰ متر بالای سطح دریا می‌باشد. آبی که از آبشار پایین می‌ریزد در فصل پاییز کمترین و در فصل زمستان بیشترین مقدار را داراست.

آبهای روان از کنار آتشکدهای زیاد دیگری نیز جریان می‌یابد که این می‌تواند علامت پرستش آناهیتا، الهه باروری و مرتبط با آب باشد. در ادامه چشمه آبشار اسکندر وجود دارد و در قسمت پایین آبشار، دو تا سنگ آسیاب وجود دارد.

آبشار نیاسر از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارتاقی سرچشمه می‌گیرد به گونه‌ای که دو سوم آب چشمه به سمت آبشار و از آنجا به دشتهای نیاسر و یک سوم آن به محلهٔ نو می‌رود.

چشمه و آبشار نیاسر

دشت لاله های واژگون /خوانسار

سرما که رخت برمی‌بندد، بهار که می‌شود و آفتاب اریب‌وار، روی دشت می‌تابد، لاله‌ها از دل خاک، سرک می‌کشند. لاله‌های کوچک جوانه می‌زنند، قد می‌کشند و به وقت رسیدن، درست به‌سان اشکی که از صورت گل میان سُرخوردن و نخوردن، بلاتکلیف مانده باشند و به مانند دلی پر گلایه از آبی آسمان، رویشان را به زمین می‌گردانند، واژگون می‌شوند تا چشم در چشم زمین بدوزند.

لاله‌های واژگون، روایت بهار سرخوشند در گلستان کوه؛ کوهی که در ۱۵ کیلومتری خوانسار نشسته و شهر لاله‌ها شده. گلستان کوه در جنوب شهرستان خوانسار و در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقه‌ای سرسبز را به نام خود کرده؛ جایی که گونه‌های گزنگبین، پیاز وحشی و انواع گل‌های زیبا را میزبانی می‌کند. گیاهانی که صخره و دشت، خانه‌شان است.

لاله‌های گلستان کوه را باید در بهار به تماشا نشست. از فروردین تا اواسط خرداد بهترین زمان برای دیدار با شهر بهار است.

دشت لاله های واژگون /خوانسار

معرفی بهترین رستوران های اصفهان

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران است که در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان قرار دارد. تپه‌های شنی بلند و جنگلهای تاق ( درخت تاق با آب و هوای خشک و زمینهای شور نواحی کویری بسیار سازگار بوده و در خاکهای سبک و شنی رشد می کند ) بر زیبایی منطقه افزوده است است.

این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود می‌شود.

کویر مرنجاب به دلایل داشتن ویژگیهای خاصی چون: امنیت، اعتدال نسبی، تنوع جاذبه‌های گردشگری، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی فضای مناسبی برای گردشگری و سرمایه گذاری دارد و برای گردشگران علاقه مند به کویر و طبیعت گردی بسیار جذاب است.

کویر مرنجاب

تاپ توریسم ، وب سایت گردشگری ایران

مورچه خورت

مورچه‌خورت  در ۵۴ کیلومترى شمال غرب اصفهان و کنار جادهٔ آسفالتهٔ اصفهان – تهران واقع شده است. این روستا آب و هواى معتدل و خشک دارد.

کوه خال‌سفید در ۴ کیلومترى غرب آبادى است. این ده قدیمى یک کاروان‌سراى شاه‌عباسى، مسجد و زیارتگاهى به نام شاه‌زاده قاسم دارد. معمارى بومى آن نیز قابل توجه است.

مورچه خورت

روستای گرمه

روستای «گرمه» از توابع شهرستان خور و بیابانک در حاشیه کویر مرکزی فلات ایران واقع در شمال شرق استان اصفهان قرار دارد. این منطقه پوشیده شده از باتلاق‌ها و تپه‌های شنی در حواشی شرقی و خاک‌های رُس نمکی در نواحی غربی است. دمای هوای این روستا در تابستان تا ۶۰ درجه و در زمستان تا ۷- درجه متغیر است. روستای گرمه در بین کوه‌ و دشت با پوششی از درختان خرما و انار واقع شده است.

روستای گرمه

کویر ابوزید آباد

کویر ابوزید آباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان است. مثل هر تکه ی دیگر از کویر ، اوج زیبایی آن در سکوت عمیق، لابه لای تپه های شنی ِ داغ ِ روان اش و چشم اندازهای وسیع و بی نظیرش نهفته است. در سفر به کویر ابوزیدآباد می توانید آرامش ِ بودن در کویر و حس راه رفتن بر تپه های شنی را تجربه کنید و علاوه بر آن از کاروانسرای صفوی (که به دلیل موقعیتش در گذشته اهمیت بسیاری داشته)، آب انبار و شهر زیرزمینی اویی بازدید کنید.

اگر فرصت کافی داشته باشید می توانید از خانه های تاریخی منطقه بازدید کنید یا به روستای تاریخی ابیانه و جاذبه هایی دیگر مانند قلعه کرشاهی و کوه یخاب نیز سری بزنید.

کویر ابوزید آباد

آشنایی با بناهای تاریخی اصفهان

غار قهرمان

این غار در ١٢ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد و دارای دهانه ای به ارتفاع ١٠ متر وعرض ۵ متر می باشد. محوطه داخلی غار با دیوار های سنگی پوشیده شده است و در مسیر پشت دیوار های سنگی آب انباری در کف غار وجود دارد که به کمک لایه هایی از ساروج، به تمیزی اندودکاری شده است به گونه ای که امروزه هم می توان از آن استفاده کرد.

نکته قابل توجه در این غار وجود دو روزنه در کناره های غار می باشد که غارنشینان از آن برای دیده بانی مسافت های بسیار دور استفاده می کردند.

غار قهرمان

میمه

میمه در مسیری آسفالته اصفهان-تهران در ١٠٠ کیلومتری شمال غرب اصفهان واقع شده است. این منطقه دارای آب و هوای خشک و معتدل است. از قدمت این منطقه تاریخی اطلاعات دقیقی در دسترس نیست و باستان شناسان توانسته اند تنها با بررسی بنای مسجد جامع آنجا به قدمت میمه پی ببرند و آن را به حدود قرون اولیه اسلامی ربط دهند.

مردم این منطقه و زردتشتیان استان یزد زبان مشترکی دارند که آمیخته از زبان اوستائی و فارسی باستان می باشد. در گذشته سطح آب های زیر زمینی در دشت میمه انقد بالا بود که کودکان در آن زمان با کندن جزئی سطح زمین چشمه می یافتند و در آنجا به تفریح و بازی می پرداختند که این یکی از بازی های رایج و مرسوم این منطقه در آن زمان به شمار می رفت.

میمه

جلگه اصفهان

این جلگه متشکل از آبرفت رود خانه زاینده رود است ودر دامنه شرقی زاگرس واقع شده است . این دشت از قسمت جنوب شرقی به باتلاق گاوخونی می ریزد. بخش مرکزی جلگه به شهر هرندِ اصفهان ،از شمال به کوهپایه ،از جنوب به جرقویه سفلی و علیا ، از غرب به قسمت مرکزی اصفهان و از شرق به بن رود منتهی می شود.

از آنجایی که این منطقه در حاشیه کویر واقع شده است، آب و هوای آن تحت تاثیر هوای کریری قرار گرفته و به همین خاطر دارای تابستان های گرم و خشک وزمستان های سرد و کم باران است.

مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان

مسجد جامع اصفهان یکی از قدیمی ترین آثار معماری مذهبی ایران به شمار می رود. نمای اصلی این ممسجد در دوره سلجوقی ساخته شده اما بازسازی و تعمیرات آن در دوران بعد به خصوص در دوران صفویه انجام شده است. اگرچه در کاووش هایی که باستان شناسان انجام دادند آثاری که مربوط به قرن سوم هجری و قبل از اسلام می باشند نیز کشف شده است.

مسجد جامع یا مسجد جمعه اصفهان

منبع toptourism
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها