دیدنی ترین مکان های قزوین

دیدنی ترین مکان های قزوین

تعداد مکان های تاریخی و دیدنی قزوین به قدری زیاد است که در طول تاریخ به نام های دروازه بهشت، دارالسلطنه و باغ شهر معروف بوده است؛ همچنین جالب است بدانید که قزوین رتبه اول در میان شهر های ایران از نظر آثار باستانی را به خود اختصاص داده است. شهر قزوین در دوران حکومت صفویه به عنوان پایتخت ایران بوده است. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این شهر تاریخی آشنا شوید.

دیدنی ترین مکان های قزوین

مجموعه باغ صفوی

این مجموعه شامل سر در عالی قاپو، عمارت پهلوی، عمارت نادری، عمارت قاجاری، کاخ چهلستون، گراند هتل و… می‌شود. همچنین مجموعه باغ صفوی مکانی برای برگزاری نمایشگاه های دائمی و فصلی در شهر قزوین می‌باشد. مجموعه باغ صفوی از چند بنا مختلف که در دوره های قاجار، صفوی و پهلوی بنا شده، تشکیل شده است. اگر می‌خواهید از این مجموعه دیدن کنید باید به خیابان پیغمبریه، سپس خیابان حلال احمر و سبزه میدان بروید. البته سر در اصلی این مکان بی نظیر در خیابان سپه قرار دارد. اگر مدت زمان سفرتان به قزوین کم است، و نمیدانید از کدام مکان دیدنی آن دیدن کنید به شما مجموعه باغ صفوی را پیشنهاد می‌کنیم.

مجموعه باغ صفوی

آب انبار ها

در زمان گذشته قزوین دارای یک صد آب انبار بوده، که به شهر آب انبار ها معروف بوده است. از مهم ترین آب انبار ها در قزوین می‌توان به آب انبار سردار بزرگ، سردار کوچک، آقا، مسجد جامع و حاج کاظم اشاره کرد که مهم ترین آن ها آب انبار سردار بزرگ است که بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی در کشور محسوب می‌شود. دلیل وجود آب انبار های زیاد در قزوین این است که در قدیم شهر قزوین شهر کم آبی بوده که خیرین قزوین این آب انبار ها را برای استفاده مردم بنا می‌کرده اند.

آشنایی با آثار تاریخی قزوین

خانه های تاریخی

شهر قزوین پر است از خانه های تاریخی که هر کدامشان نه فقط داستان یک خاندان، که داستان یک دوره تاریخی پر فراز و نشیب را در دل خود جای داده اند. معماری اصیل ایرانی، استفاده از سازه های متناسب با اقلیم این منطقه و هنر دست هنرمندان این مرز و بوم، این خانه ها را به جاهای دیدنی قزوین بدل کرده است. خانه بهروزی، خانه یزدی، خانه امام جمعه شهیدی، خانه رئوفی، خانه خطیبی، خانه بهشتی، خانه اسدی، خانه مرتضوی، خانه داعی، خانه فرهنگ امیر کبیر، عمارت شهرداری، عمارت سپه دار و حسینیه امینی ها، تنها تعدادی از معروف ترین این خانه ها هستند که پای گردشگران زیادی را از جای جای ایران و جهان به قزوین می‌کشانند. قزوین بیش از ۱۰۰ خانه تاریخی دارد که بیشتر آن ها متعلق به دوره قاجاریه هستند، با این حال می‌توان نشانه هایی از دوره صفوی، و البته دوره پهلوی اول هم میان آنها یافت. بیشتر این خانه ها قابل بازدید هستند، برخی به ادارات دولتی تبدیل شده اند و برخی هم هنوز در دست خاندان مربوطه بوده و اجازه بازدید عمومی ندارند.

خانه های تاریخی قزوین

مسجد ها

با وجود آرامگاه امام حسین (ع) که ذکرش رفت، بقع چهار انبیا و امام زاده های دیگر و اماکن متبرکه و مذهبی فراوان، قزوین را چهارمین حرم اهل بیت (ع) در ایران می‌دانند. قزوین از دیرباز جزو شهر های مذهبی ایران بوده، مسجد های فراوانی هم از دوره های مختلف تاریخی در خود جای داده است. مسجد جامع قزوین در خیابان سپه که از کهن ترین مساجد قزوین است و بنا آن بر آتشکده های دوره ساسانیان قرار گرفته، مسجد النبی در محدوده بازار، سنجیده مسجد که متعلق به دوره سلجوقی است، مسجد و مدرسه سردار و مدرسه صالحیه، تنها نمونه هایی ازده ها مسجد تاریخی و از جاهای دیدنی قزوین هستند.

منبع چطور
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها