مکان های تاریخی ناشناخته ایران

مکان های تاریخی ناشناخته ایران

کشور ما، ایران دارای آثار تاریخی زیادی است که سبب جذب گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور می شود. در این مطلب قصد داریم در مورد برخی از آثار تاریخی ناشناخته ایران صحبت کنیم.

مکان های تاریخی ناشناخته ایران

برج تاریخی کشمر

برج تاریخی کشمر که به برج علی آباد کشمر معروف است در استان خراسان رضوی قرار گرفته و قدمت آن به سده هشتم هجری قمری می رسد. از سال ۱۳۱۰  این برج تاریخی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید. این برج مخروطی شکل با نمای بیرونی آجری، دارای ۲۱ متر محیط داخلی و ۴۲ متر محیط خارجی است. ارتفاع این برج هم به ۱۸ متر می رسد. این برج تاریخی که برجای مانده از دوران کیانیان و اشکانیان است در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی بردسکن واقع شده و به آتشکده زرتشت نیز شهرت دارد. برج علی آباد کشمر دارای ۵۰ پلکان بوده و از دو قسمت تشکیل شده است. آن طور که گفته می‌شود این برج به عنوان یک مقبره ساخته شده اما اینکه این مقبره به چه شخصی تعلق دارد مشخص نیست.

آشنایی با دیدنی های استان خراسان رضوی

برج تاریخی کشمر

مسجد تاریخی ملک زوزن

مسجد ملک زوزن از جمله آثار تاریخی شهر خواف به شمار می‌رود که از معماری فوق‌العاده‌ای برخوردار است. دو ایوان بر جای مانده از دوران خوارزمشاهی در این مسجد از نکات جالب توجه آن است. شهر زوزن در ۴۰ فرسنگی نیشابور واقع شده و در آن یک آتشکده نیز وجود دارد. امروزه روستای زوزن که بر جای مانده از شهر قدیمی زوزن است از توابع جلگه زوزن محسوب می‌شود. قدمت مسجد ملک به قرن هفتم هجری قمری میرسد. کاشی های لاجوردی به کار رفته برای ساخت این مسجد تاریخی از نکات جالب توجه آن محسوب می شود.

آسیاب های بادی نشتیفان

از جمله زیباترین و قدیمی‌ترین آسیاب های بادی موجود در ایران می توان آسیاب بادی نشتیفان را نام برد که در جنوب شرقی شهر خواف استان خراسان رضوی واقع شده است. این آسیاب بادی جزو شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می‌رود که از عصر صفویه بر جای مانده است و مهندسی خلاقانه به کار رفته در ساخت این آسیاب بادی باعث شده که علاقمندان به معماری اصیل ایرانی از آن دیدن کنند.

در آسبادهای نشتیفان یک جوال گندم ۳۰ تا ۴۰ منی (کیسه گندم ۱۵۰کیلویی) در پرخو (مخزن گندم) ریخته می‌شود و تا آرد شدن گندم نیازی نیست آسیابان، آسیاب بادی را کنترل کند. اگر باد بوزد آسیاب کارش را انجام می‌دهد.

آسیاب های بادی نشتیفان

کار آسبادهای نشتیفان را تنها نبودن و نوزیدن باد می‌تواند مختل کند. برعکس آن، هرچه باد بیشتر و تندتر بوزد حرکت آسبادها نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

جالب است بدانید که سیستم طراحی آسبادها در عین سادگی، کارایی فوق‌العاده‌ای داشته و نیروهای طبیعی را بدون صرف هزینه به کار می‌گرفته است. این آسبادهای طبیعی هیچ گونه آلودگی برای طبیعت ایجاد نمی‌کرده و هیچ آسیبی به چرخه طبیعت وارد نمی‌کردند.

وجود آسبادها نقش اساسی در زندگی و معیشت مردم نشتیفان برجای گذاشته است.

در روزگارانی که هیچ نیروی خاصی برای رفع نیازهای بشر وجود نداشت، مهار باد و استفاده از آن جهت آرد نمودن گندم سبب افزایش کارایی نشتیفان و اقتصاد آن شده بود.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها