تهران چندمین شهر بزرگ دنیاست؟

تهران چندمین شهر بزرگ دنیاست؟

شهر تهران، پاتیخت ایران و پرجمعیت ترین شهر ایران می‌باشد. این شهر جمعیتی حدود ۸.۶۹۳.۷۰۶ را در خود جای داده و رتبه دومین کلان شهر پر جمعیت خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. همچنین تهران بیست و چهارمین شهر پرجمعیت دنیا و پر جمعیت ترین شهر باختر آسیا به حساب می‌آید. در ادامه همراه ما باشید تا با شهر تهران آشنا شوید.

این شهر وسعتی حدود ۷۳۰ کیلومتر مربع دارد و از نظر ناهمواری طبیعی، به دو قسمت تقسیم می‌شود: دشتی و کوهپایه ای البرز. در تهران انواع گروه های اقلیمی زندگی می‌کنند که زبان آن ها فارسی می‌باشد. دین مردم این شهر مسلمان و شیعه دوارده امامی بوده، البته در کنار آن دین هایی مانند بهائیان، مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان زندگی می‌کنند. اقلیم تهران نیمه خشک بوده و بیشترین بارش در فصل زمستان صورت می‌گیرد. از مشکلات  اصلی این کلان شهر می‌توان به نقص حقوق زنان و کودکان اشاره کرد.

تهران چندمین شهر بزرگ دنیاست؟

قدمت تهران

قدمت تهران به دوران نو سنگی باز می‌گردد، و در این استان باستان شناسان اسکلت های ۷۰۰۰ ساله انسان ها و همچنین ابزار سنگی را کشف کرده اند. علت پیشرفت تهران به این دلیل بوده است که مردم ری پس از از بین رفتن شهرشان به تهران مهاجرت کردند و در این شهر مشغول به ساخت و ساز و کسب دانش و مهارت شدند. شهر تهران در دوره حکومت صفوی بسیار مورد توجه قرار گرفت، اما بیشترین پیشرفت آن پس از انتخاب شدن به عنوان پایتخت ایران بوده است. آقا محمد خان قاجار با تلاش های فراوان خود توانست تهران را به تصرف خود در آورد و آن را به عنوان پایتخت ایران معرفی کند. البته تهران در زمان حکومت پهلوی از پایتختی قدیمی و معمولی به پایتختی مدرن تبدیل شد.

تهران از نظر اقتصادی و توسعه کشوری

در دوران پهلوی، امور کشوری در پایتخت متمرکز شد و شمار کارکنان دولتی در شهر به سرعت افزایش یافت، در این دوران، شهر تهران علاوه بر دو وظیفه سیاسی و تجاری، وظیفه اداری را نیز پذیرفت. با انقلاب ۱۳۵۷ و آغاز جنگ ایران و عراق، برای نزدیک به یک دهه توسعه ای در تهران صورت نگرفت و پس از پایان این دوره، توسعه پایتخت ایران ادامه یافت و تهران به کانون پذیرش جمعیت ایران تبدیل شد. تهران کانون اقتصادی ایران است و اولین منطقه صنعتی این کشور محسوب می‌شود اما فعالیت های اقتصادی و بین المللی نقش چندانی در شمار شاغل های آن ندارد.

تهران چندمین شهر بزرگ دنیاست؟

بر اساس آمار سال ۱۳۹۵، سهم تهران در کل تولید ناخالص داخلی ایران ۲۱ درصد است و با اختصاص نیمی از بخش صنعت کشور به خود، نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد. این شهر یکی از مهم ترین مراکز گردشگری است که شامل کاخ ها و موزه هایش می‌شود. برج آزادی نماد تهران است و از منشور کوروش بزرگ، برای نخستین بار در این مکان پرده برداری شد. برج میلاد نیز نماد دیگر تهران و بلند ترین برج ایران است. تهران با میزبانی بازی های آسیایی ۱۹۷۴، نخستین شهر خاورمیانه بود که میزبان بازی های آسیایی می‌شود و مجموعه ورزشی آزادی به عنوان یکی از پیشرفته ترین های آن دوران، هم زمان با این بازی های در ۱۰ شهریور ۱۳۵۳ گشایش یافت.

آشنایی با دیدنی ترین مکان های تهران

از نظر اداری، تهران به ۲۳ منطقه و ۱۲۲ ناحیه شهری تقسیم شده است و شهر های تجریش و ری را در بر گرفته است. اداره شهر توسط شهرداری تهران انجام می‌شود. شهردار تهران توسط شورای شهر تهران انتخاب می‌شود و این شورا بر عملکرد شهرداری نظارت و برای اداره شهر، قانون گذاری می‌نماید. در سال ۱۳۴۷، نخستین طرح جامع تهران، با افق ۲۵ ساله و با مسئولیت عبد العزیز فرمانفرمائیان و ویکتور گروئن تهیه شد که تا کنون از مهم ترین منابع قانونی توسعه شهر تهران بوده است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها