همه چیز در مورد آبشار سواسره چالوس که باید برای سفر به این طبیعت زیبا بدانید

خطه شمال ایران، سرسبزترین مقصد تفریحی و تورهای گردشگری برای ایرانیان و توریست هاست. مازندران یکی از پرآبشارترین استان‌های خطه شمال است که ماجراجویان زیادی را به کشف شگفتی های خود فرا می‌خواند. آبشار سواسره در شهرستان نور، به معنی واقعی کلمه نفس‌گیر است.

آبشارها بهشت‌هایی هستند که در فصل گرما، برای مدتی کوتاه، گرمای تابستان را از گردشگران دور می‌کنند و به دلیل شرایط جوی و جغرافیایی، آبشارهای شمال ایران، قشنگ‌ترین آبشارهای ایران هستند.

آبشار سواسره مشرف به ناحیه‌ای از توابع بلده قرار دارد و حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد. این آبشار دارای آبی فراوان با پخشابی منحصربفرد است. فضای این منطقه کوهستانی – بیشه‌ای است و چشم‌اندازهایی بکر و شگفت‌انگیزی دارد.

 

محل قرارگیری آبشار سواسره

علت نام گذاری این آبشار آن است که در منطقه کوهستانی واقع شده است و سواسره به معنی «نسیم صبحگاهی» است. آبشار سواسره در شهرستان نور و در نزدیکی روستای بلده و در ۵۳ کیلومتری جاده هراز و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. این آبشار بلند حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و به بلده (بالاده) مشرف است؛ به همین خاطر آب با فشار زیادی از این آبشار می‌ریزد و چشم‌اندازی شگفت‌انگیز را پدید می‌آورد.

بلده در نزدیکی شهر یوش، زادگاه نیما یوشیج قرار دارد و آبشار سواسره، مقصد گردشگری کسانی است که به دیدار خانه شاعر شعر نوی ایران می‌روند. محلی ها به راهنمایی گردشگران به آبشار سواسره عادت دارند و حتی در صورت تمایل گردشگران، خانه‌های خود را برای اجاره شبانه در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

 

مسیرهای دسترسی به آبشار سواسره

۱. اگر از جاده هزار به سمت سواسره حرکت می‌کنید، پس از شهرهای امل و محمودآباد، به شهرستان نور می‌رسید. بعد از پشت سرگذاشتن شهرستان نور، به بلده و سواسره می‌رسید.

۲. در صورتی که از جاده چالوس به سمت سواسره در حرکتید، پس از شهرستان نور، آبشار سواسره را خواهید دید.

۳. مسیر دومی هم برای دسترسی به آبشار سواسره از جاده چالوس وجود دارد. نرسیده به سیاه‌بیشه، روستای بلده قرار دارد و سواسره همانجاست.

بهترین زمان برای بازدید از آبشار سواسره

سرمای هوا نمی‌تواند عاشقان طبیعت‌گردی را از رفتن به آبشارهای مرتفع منصرف کند. آبشار سواسره هم در ارتفاعات قرار دارد. تماشای پرواز پرندگان اطراف این آبشار از لذت بخش‌ترین بخش های سفر است. آب این آبشار از کوهستان‌ها سرچشمه می‌گیرد و با فشار زیادی سرازیر می‌شود؛ به همین خاطر هوا در اطراف این آبشار بسیار خنک است و همیشه باید یک لباس گرم همراه خود داشته باشید. برپاکردن آتش در مسیر نیز می‌تواند به گرم شدن شما کمک کند. فراموش نکنید که با راهنمای تور یا راهنمای محلی به این آبشار بروید و مسیرهای مطمئن را برای عبور انتخاب کنید.

زمان مناسب آبشارگردی، اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است. خنکای پاییز هم مانع بزرگی برای طبیعت‌گردی ایجاد نمی‌کند؛ اما بازدید از آبشار سواسره در فصل زمستان و ماه های دی و بهمن دشوار است.

دیدنی‌های آبشار سواسره

برای رسیدن به آبشار سواسره، از روستای بلده عبور می‌کنید که پر از خانه‌های باصفا و محلی‌هایی است که محصولات محلی مثل لبنیات و ترشیجات درست می‌کنند و می‌توانید برای گردش خود، آن‌ها را تهیه کنید. فضای کوهستانی آبشار سواسره به گونه‌ای است که پر از بیشه و چشم‌اندازهای زیبا و سرسبز است. در مسیر رسیدن به آبشار، رودخانه‌های متعددی را می‌بینید که از این آبشار جاری گشته و موجب سرسبزی مسیر شده است.

 

گردش و تفریح فعالیت‌های دسته جمعی هستند اما اگر اهل تفکر باشید، می‌توانید در گوشه‌ای از این مسیر بایستید و ذهنتان را آرام کنید و بدون دغدغه‌های معمول، از طبیعت و شگفتی‌های آبشار سواسره لذت ببرید. بسیاری از افرادی که دانش گیاه‌شناسی دارند یا به گیاه علاقه‌مندند، با تلاش برای تشخیص گیاهان مسیر، می‌توانند خود را حسابی سرگرم کنند. بعضی گیاهان دارویی در مسیر این آبشار وجود دارد که بعضی گردشگران آن‌ها را در کیف دستی خود جمع می‌کنند و پس از بازگشت از سفر، گیاه‌ها را خشک کرده و برای مصارف دارویی استفاده کنند.

در مسیر آبشار سواسره، بهتر است با تاریخ این منطقه نیز آشنا شوید. سرسبزی مناطق شمالی گاه از خاطر گردشگران می‌برد که این منطقه نیز تاریخی داشته است. اما بهتر است قلعه تاریخی شهرستان بلده را بشناسید. این قلعه، از معروف‌ترین قلعه‌های شمال کشور است که تا دوران صفویه، از مقتدرترین قدرت‌های محلی آن روزگار بوده است و از برابر دیدگان تمام گردشگران آبشار سواسره می‌گذرد.

توصیه های ایمنی برای بازدید از آبشار سواسره

۱. مواد غذایی را پیش از ورود به منطقه سواسره تهیه کنید؛ زیرا در این منطقه فروشگاهی برای خرید اغذیه وجود ندارد. کمی بیشتر از مصرف عادی خود، مواد غذایی همراه داشته باشید و اگر کاهش فشار خون دارید یا قند خونتان دچار افت می‌شود، حتما مقداری نمک و خرما همراه داشته باشید تا در صورت لزوم، به دردسر نیافتید. ممکن است ترس از ارتفاع به جان شما بیافتد و شما را از ادامه مسیر سفر به سمت آبشار سواسره منصرف کند؛ بنابراین از ابتدا سنگ‌هایتان را با خودتان خوب وا بکنید!

۲. پیش از هرچیز، به فکر کفش مناسب باشید. سنگ‌های مسیر آبشار سواسره سر هستند و ممکن است آسیب ببینید؛ بنابراین کفش‌های عاج دار همراه خود داشته باشید.

۳. وسایل پانسمان و چسب زخم همراه خود داشته باشید که در صورت زخمی شدن، ناحیه دچار جراحت شده، عفونت نکند.

۴. اگر قصد دارید شب در منطقه سواسره بمانید و غروب وارد منطقه سواسره می‌شوید، حتما از راهنمای محلی یا راهنمای تور بخواهید همراه شما بیاید و کیسه خواب را فراموش نکنید.

۵. در صورتی که هوا سرد و مه‌آلود است، سعی کنید به ارتفاعات آبشار سواسره نروید و از هم گروهی‌هایتان جدا نشوید.

۶. درباره گونه‌های جانوری خطرناک آبشار سواسره اطلاعات کافی در دست نیست اما بهتر است احتیاط کنید و پیش از تاریک شدن هوا، از این منطقه بیرون بیایید. اغلب مناطق گردشگری شمال، گونه‌های خطرناک جانوری مانند خرس دارند؛ اما ممکن است گونه‌های کم‌خطرتر مانند روباه، شغال، سیاه‌گوش و… را هم ببینید.

۷. اگر به عکس‌برداری علاقه دارید و برای تهیه عکس به این منطقه سفر می‌کنید، بهتر است در نگه‌داشتن دوربینتان مهارت کافی داشته باشید. ممکن است دوربین از دست شما سر بخورد و جان خودتان را در خطر بیندازید. بهترین کار لذت بردن از منطقه زیبای آبشار سواسره و به خاطر سپردن مناظر آن است. یکی از انگیزه های عکاسان برای بازدید از سواسره، عکسبرداری هوایی از این منطقه است که هیجان زیادی دارد. این روش کم‌خطرتر و جدید است و اشتیاق بیشتری را در شما برای رفتن به ارتفاعات آبشار ایجاد می‌کند.

طبیعت‌گردی مسئولانه در آبشار سواسره!!!

آبشار سواسره منطقه‌ای بکر است و حالا که تصمیم گرفته‌اید به آبشار سواسره سفر کنید و در دل طبیعت باشید، مسئولانه طبیعت‌گردی کنید. زباله های موجود در محیط را در کیسه زباله جمع آوری کنید و مسیر را برای سایر بازدیدکنندگان و گردشگران، پاکسازی کنید. حتی الامکان از مواد پلاستیکی تجزیه پذیر استفاده کنید و به طبیعت آسیب نرسانید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها