دریاچه ی اوباری شگفتی در صحرای لیبی

دریاچه ی اوباری شگفتی در صحرای لیبی

هنگامی که اسم از آفریقا برده می شود تصور ما به سمت کویر و بیابان های خشک و صحرا و رمل های شنی می رود، اما معرفی این جاذبه ها کمی تناقص با تصور و طبیعت دارد و بیشتر شبیه یک معجزه میتواند باشد که در دل کویر نازل شده دریاچه های پراکنده از هم در سطح کویر لیبی چشم هر کسی را به خود خیره میکند. در این مقاله از دریاچه ی اوباری شگفتی در صحرای لیبی صحبت می کنیم تا از بهشت پنهان در میان کویر آن با خبر شویم.

اوباری دریاچه ی در قلب کویر

دریاچه ی اوباری در دل کویر لیبی است. جایی که بهشت و جهنم به هم پیوند میخورند، این دریاچه در منطقه ی فزان در کشور لیبی در آفریقا واقع شده است. دریاچه های شور و نمکی در دل کویر که هر چشمی را به خود محسور میکنند، شوری و نمکی بودن این دریاچه ها به علت تبخیر زیاد آنها است. در بعضی از آنها درجه ی شوری تا حدود  ۵ درجه بالاتر از دریا میرسد.دریاچه ی اوباری شگفتی در صحرای لیبی

این دریاچه ها یادگار دوران مرطوب هستند، که به جای مانده اند. یادگار دورانی که بارندگی زیاد و فراوان بوده و در سطح این کویر یک دریاچه ی عظیم بوده که امروزه فقط بقایای این دریاچه به شکل دریاچه های کوچک در فضای کویر در بین تپه های شنی مانند لکه های مرطوبی در دل کویر پراکنده شده اند. ۲۰ دریاچه ی باقی مانده در دل کویر چشم هر بیننده ی را مجذوب خود میکند.

دور تا دور این دریاچه ها احاطه شده با پوشش گیاهی نخل و گیاهان خاص منطقه است.این پوشش گیاهی در کنار این دریاچه ها همچون صدف از مروارید تشابه  میشود.

 

دریاچه ی اوباری شگفتی در صحرای لیبی

 

سراب های که به واقعیت تبدیل میشوند

این دریاچه های شور و نمکی در سطح کویر به یک جاذبه بزرگ توریستی و گردشگری تبدیل شده اند که بسیار زیبا هستند و تناقص آبادانی در کنار خشکی، در دل این صحرا خود نمایی خاصی ایجاد کرده است. دریاچه ی ام الحصین (مادر این اسب) یا همان ام الحسان و دریاچه ی گابرون و ام الما (مادر آب) نمونه ی از این دریاچه های شور در سطح کویر لیبی هستند.

  • بعضی از دریاچه های اوباری به رنگ قرمز دیده میشوند که علت آن وجود جلبک های مقاوم به نمک در این شرایط خاص محیطی است که دریاچه را به رنگ قرمز سرخ در می آورند.
  • عمق این دریاچه ها در کمترین حالت ۷متر و در بیشترین اعماق به ۳۲ متر میرسند.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها