روستایی نایبند طبس، ماسوله ی کویر

روستایی نایبند طبس، ماسوله ی کویر

روستایی نایبند طبس، ماسوله ی کویر؛ نایبند زیستگاه نادر ترین یوز پلنگ آسیایی که در معرض انقراض قرار دارد است. روستایی در خراسان جنوبی که در فاصله ی ۲۰۰ کیلومتری طبس واقع شده است و با سبک معماری بی نظیر خود(پلکانی) لقب ماسوله کویر را از آن خود کرده است. روستای نایبند باقدمتی بالا مربوط به دوران نادر شاه است. این روستا در ارتفاع ۱۰۹۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

چشمه های نایبند

طبس شهری متمدن و تاریخی است و وجود حفره ها و غارها موجود در دل کوه های نایبند(روستای در طبس)،به قدمت بالا و تاریخی بودن این روستا مهر تایید می زنند.

اینک یک چنین روستای سبز و آبادی در قلب کویر واقع شده سوالاتی را برای هر بازدید کننده ی ایجاد میکند.تناقص آبادانی و کویرچشم هر کسی را محسور خود میکند.آبادانی و حیات این روستا را که در قلب کویر نهفنه است، مدیون سخاوت قنات ها و چشمه های همچون:چشمه ی زردگاه ،و چشمه ی آبگرم دیگ رستم و دیگر چشمه های این منطقه هستیم.

روستایی نایبند طبس، ماسوله ی کویر

آشنایی با کویر طبس

پوشش گیاهی و جانوری

به دلیل شرایط محیطی و جوی، و واقع شدن بهشتی در دل کویری جهنمی،باعث شده  پوشش گیاهی منطقه از درختانی که مناسب این شرایط هستند باشد، درختانی چون نخل،  نارنگی،  پرتقال، مرکبات و… در پایین دست این روستا، خود نمایی بی نظیری دارند و جاذبه ی برای تفریح و گردش در این روستا به وجود آورده اند.

به دلیل تناقص بهشتی و جهنمی،  این منطقه تبدیل به یک جاذبه ی توریستی و گردشگری شده و همه ساله توریست ها و گردشگران و طبیعتگردان بسیاری را به سوی خود فرا میخواند.

وجود سه کوه علی آباد، آب شلمه، نایبند، در غربی ترین بخش کویر نایبند باعث شده منطقه ای کوهستانی شکل بگیرد و محلی برای تفریح و گردش و کوهنوردی محسوب گردد.

تفریحاتی چون:گشت و گذار در روستا-کوهنوردی-استفاده از چشمه ها و حوضچه های آبگرم-تماشا و رصد آسمان-عکاسی، از جذابت های سفر به این روستا هستند.

روستایی نایبند طبس، ماسوله ی کویر

معماری روستای نایبند در طبس

معماری روستای نایبند در طبس پلکانی بوده و پشت بام هر خانه حیاط خانه ای دیگر است. یکی از مهمترین ویژگی های این روستا ارگانیک بودن ساختار آن است و این به معنای آن است که شکل گیری محلات روستا و بافت آن از نظم بسیار خاصی پیروی نمی کند. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا این خانه ها بر روی کوه کوچکی ساخته شده است! دلیل این امر عدم تخریب کوه در هنگام وقوع زلزله است. نکته ی جالبی که در روستای نایبند در طبس می توانید مشاهده کنید این است که تفکیک قابل توجهی بین مزارع و باغات این روستا و خانه های مسکونی وجود دارد. در قسمت پایینی این روستا باغات قرار گرفته و خانه های مسکونی در بالای کوه قرار دارند. خانه ها به صورت پلکانی و بر روی شیب کوه جای دارند و کوچه های باریک و پیچ در پیچی در آن شکل گرفته اند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها