کویر مزینان

کویر

با توجه به آب و هوای غالب در مناطق کویری، که گرم و خشک (طاقت فرسا ) است،و با شروع فصل پاییز و زمستان فصل بازدید و گردش در این مناطق از استقبال خوبی برخوردار میشود.سفر ما امروز به کویر مزینان، کویری فراموش شده در خراسان رضوی است.همراه ما باشید.

کویر مزینان

این کویر فراموش شده از جاذبه های گردشگری روستای مزینان است.که در شهرستان داورزن، خراسان رضوی واقع شده، و دارای آب و هوای گرم و خشک است.قدمت روستای مزینان مربوط به دوران قاجار است.

کویر مزینان

جاذبه های در نزدیکی کویر مزینان

جاذبه های تاریخی و گردشگری روستای مزینان که در نزدیکی کویر مزینان قراردارند عبارتند از؛آرامگاه کلاته مزینان، تپه بلقوز، مدرسه ی شریعتمدار، کاروانسرای مزینان، مسجد جامع مزینان.

کاروانسرای مزینان:این کاروانسرا که امروزه مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته، مربوط به دوره ی صفوی است.و یکی از ۹۹۹ کاروانسرای است که شاه عباس در سراسر ایران احداث کرده و به همین علت به این کاروانسراها، کاروانسرای شاه عباسی گفته میشود.

دیدنی های استان خراسان رضوی

مزینان

جاده ی تجاری و مهم ابریشم که خط اتصال غرب به شرق کشور بوده از دل این روستا عبور کرده.

مزدینان، مسینان، از نام های قدیم مزینان است.

بومیان و محلیان قدیمی مزینان را مزینو میخوانند.

کویر مزینان

اقامت

اقامتگاه بوم گردی گل نرگس با قدمت ۴۰ ساله در روستای مزینان واقع شده و همه ساله میزبان گردشگران و کویرنوردانی است، که کویر را برای اقامت و شب مانی انتخاب کرده اند. این اقامتگاه بوم گردی با مساحت۱۰۰۰ متر دارای ۵ اتاق با دیزاین سنتی و قدیمی در خود است.

موقعیت جغرافیایی

این روستای قدیمی و تاریخ کهنش جزو تنها ۶ کیلومتر با شهرستان داورزن فاصله دارد و تا شهر مقدس مشهد نیز ۲۹۵ کیلومتر راه در پیش است. ارتفاع آن از سطح دریا ۸۱۰ متر بالاتر است و جزو مناطق نیمه بیابانی دسته بندی می شود. روستای مزینان تابستان هایی گرم و شک و زمستان هایی بسیار سخت و سرد دارد. بیابان مزینان در جوار آن قرار دارد. رود کالشور از جنوب آن می گذرد در همان قسمت یک قنات پر آب ساخته شده که قسمتی از آب مورد استفاده مردم منطقه را تامین می کند. جالب است بدانید که جاده معروف ابریشم راه ارتباطی که شرق و غرب آسیا را به هم متصل می کرد از روستای مزینان می گذشته است.

دکتر علی شریعتی درباره قنات و چشمه جاری آب مزینان در کتاب کویر می نویسد: کویر برقرار؛ به تعبیر حدودالعالم، شهرکی است که شاید با همه روستا‌های ایران فرق دارد. چشمه آبی سرد که در تموزسوزان کویر گویی از دل یخچالی بزرگ بیرون می آید، از دامنه کوه‌ های شمالی ایران به سینه کویر سرازیر می شود و از دل ارگ مزینان سر بر می دارد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها