نیایشگاه چک چک در اردکان

نیایشگاه چک چک در اردکان

چک چک یا چکچکو مکانی واقع شده در سینه ی کوه های اردکان در استان یزد است. چک چک محلی برای نیایش و عبادت زرتشتیان است.این مکان مقدس زرتشتی به  پیرسبزهم  نیز شهرت دارد. چک چک از دیدگاه زرتشتیان، یک نماد همبستگی و واحد محسوب میشود.

آداب و رسوم خاص در نیایشگاه چک چک در اردکان

از دیدگاه زرتشتیان، چک چک یک مکان مقدس است که باید با پاکی و خلوص نیت  وارد آن شد.تابلو های متعددی در فضایی بیرونی این معبد نصب شده که تاکید بر قداست این مکان دارند، تابلوهای، با مضمونی چون:از بانوان و دوشیزگان زرتشتی میخواهیم که پوشش سنتی را کاملا رعایت کنند.این معبد مقدس زرتشتی میزبان و برگزار کننده ی مراسماتی همچون :نامزدی، گهنبار خوانی، و محلی برای توزیع نذورات در آئین زرتشتی است.

داخل زیارتگاه چک چک

در بدو ورود به این معبد  و نیایشگاه زرتشتی با درختی پیر و کهنسال روبه رو میشوید، که از دل دیوار سنگی به بیرون کمر خم کرده و برای ورود به این معبد باید از زیر آن بگذریم.

در داخل این نیایشگاه زرتشتی بطور مداوم و همیشگی چند شعله ی شمع در حال سوختن هستند.

نیایشگاه چک چک در اردکان

آشنایی با کویر اردکان

زمین این نیایشگاه پوشیده شده با سنگ مرمر است.در بعضی از نقاط آن آب از روی صخره های سنگی بر روی زمین چکه میکند،که به گفته ی زرتشیان همین دلیلی بر نام گذاری این مکان به نام چک چک در قدیم ایام بوده.قطرات آبی که از دل صخره ها به زمین میچکد را زرتشتیان در ظروفی جمع آوری میکنند، و نزد آنها تبرک پنداشته میشود.

بازدید از چک چک

به دلیل شرایط جوی استان یزد و واقع شدن این معبد در این استان، بهترین فصل بازدید از این شهر و نیایشگاه چک چک یا پیر سبز فصل بهار و پاییز است.

دانستنی ها و آداب و رسوم خاص زرتشتیان در نیایشگاه چک چک

این معبد برای زرتشتیان از قداست ویژه ی برخوردار است، همانند مسجد برای مسلمانان،یک مکان مقدس بشمار میرود که باید با آداب خاصی در آن وارد شد همانند؛در آوردن کفش ها به هنگام ورود، گذاشتن کلاه برسر، و…

*-در شهر یزد تعداد زیادی نیایشگاه برای زرتشتیان است که چک چک از محبوبیت خاصی برخودار است.

نیایشگاه چک چک در اردکان

*-این نیایشگاه زرتشتی هرساله در تاریخی مشخص از ماه خرداد(۲۴ تا ۲۸) میزبان هزاران زرتشتی است که برای نیایش و عبادت دور هم جمع میشوند و این گرد همایی معروف به جشن مهرگان است، این گردهمایی و جشن بزرگ به حج زرتشیان معروف است.

*-یک مسئله ی جالب اینکه در روزی مانند روز طبیعت  ورود هر شخص غیر زرتشتی به این معبد مقدس زرتشتی ممنوع است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها