جاذبه های شهر بصره

جاذبه های شهر بصره

بعد از بغداد، بزرگترین شهر عراق بصره است که در جنوب این کشور واقع شده است. بصره یک شهر مهم بندری برای عراق بشمار می آید. عظیم ترین حوزه های نفتی عراق در بصره قرار دارند، این شهر تجاری  از لحاظ نفتی بسیار حائز اهمیت است. نا گفته نماند که بصره اولین شهر اسلامی در سال ۱۴ (ه ق) در عراق بوده است. بصره یک شهر مرزی است که با مرز ایران و عربستان و کویت همسایگی دارد. خدیبه و تدمر از نام های قدیمی این شهر هستند.  این شهر مانند دیگر شهرهای عراق دارای جاذبه های توریستی است که به توضیح آن ها میپردازیم.

بصره کجاست؟

بصره سومین شهر بزرگ و بندری عراق است که جمعیت آن به ۱.۵ میلیون نفر می‌رسد. وضعیت حکمرانی در این شهر به صورت سنتی و طایفه‌ای است که برخی سنی و برخی شیعه مذهب هستند. بصره به دلیل دسترسی به خلیج فارس و دریا اهمیت استراتژیکی فراوانی دارد. در این شهر بناهای تاریخی، مکان‌های ورزشی ،کلیساها و بازارهای بسیاری به چشم می‌خورد که در هر گوشه این شهر چیز جدیدی را برای تجربه کردن به شما هدیه می‌دهند. بصره با تمام زیبایی‌هایش از جمله نخلستان‌ها و کشتزارهای وسیع، باغ‌ها و فواره‌های رنگارنگ و سایر جاذبه های مذهبی و تاریخی هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به سوی جذب می‌کند.

جالب است که بدانید آبراه شط‌العرب چشم‌انداز دیدنی به شهر بصره بخشیده است که آمیزه‌ای از پدیده‌های زندگی ابتدایی، قرون وسطایی و مدرن است. از دیدنی های بصره می‌توان به مسجد جامع، آرامگاه زید بن صوحان، ملاصدرای شیرازی و غیره اشاره کرد که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به راستی که تماشایی است. اگر به تاریخ، مناظر دیدنی و آفتاب گرفتن علاقه دارید، این شهر بهترین انتخاب برای شما در عراق خواهد بود.

جاذبه های  بصره(دومین شهر بزرگ عراق)

مسجد جامع بصره

مسجد جامع بصره اولین مسجد احداث شده در کشور عراق است. طبق روایات، حضرت علی(ع) بعد از واقعه ی جمل در این مسجد نماز بجا آورده است، و پیشگویی کرده که این مسجد در سیل غرق خواهد شد، که بعد از گذشت چند سال این اتفاق رخ داده است، و به همین دلیل به مسجد علی علیه السلام معروفیت پیدا کرده است، اکنون فقط قسمتی از گلدسته ی این مسجد باقی مانده است.

مسجد جامع بصره

آرامگاه ملاصدرا

صدرالدین شیرازی یک فیلسوف ایرانی بود، که در سال ۹۷۹ (ه ق) در شهر شیراز چشم به جهان گشود، صدرالدین به نام های چون؛ صدر المتالهین و ملاصدرا نیز شهرت داشت. این فیلسوف در شهر بصره دار فانی را وداع گفت. امروزه آرامگاه این مرد بزرگ یکی از جاذبه های شهر بصره در عراق است.

آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر بغداد

قبر حسن بصری

حسن بصری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، بسیاری از احادیث را جمع آوری می کرد و برای دیگران بازگو میکرد. حسن بصری در بازگو کردن احادیث امام علی(ع) بسیار تلاش داشت. وی در نهایت در شهر بصره در گذشت.

قبر حسن بصری

آرامگاه زید بن صوحان و قبر زبید بن عوام از دیگر جاذبه های گردشگری و مذهبی در شهر بصره ی عراق هستند.

منبع علاءالدین تراول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها