جاذبه های تاریخی و گردشگری کابل

جاذبه های تاریخی و گردشگری کابل، افغانستان

شهر کابل

کابل پایتخت کشور افغانستان است، و شصت و چهارمین شهر بزرگ در دنیا محسوب می شود. شهر کابل دارای قدمتی حدود ۳۵۰۰ سال است. شهر کابل جاذبه های تاریخی، تفریحی، مذهبی، بسیاری را در خود گنجانده است، در ادامه ی مطلب که به معرفی این جاذبه ها میپردازیم همراه ما باشید.

جاذبه های گردشگری و تاریخی پایتخت افغانستان

منار علم و جهل

یکی از جاذبه های تاریخی در شهر کابل است. بعد از استقلال افغانستان این اثر تاریخی توسط محمد داوود الحسینی و سید محمد ایشان حسینی خطاطی شده است. منار علم و جهل در بالای تپه ی کوچک در جوار پارک احمد شاهی در مقابل نوآباد بریکوت واقع شده است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری کابل

زیارت کارته سخی

یکی از اماکن مقدس در کابل، افغانستان است، این مکان به فرمان احمد شاه بابا درانی احداث شد. زیارتگاه کارت سخی با مساحت  ۱۰۰۰۰ متر مربع، دارای شش گنبد به رنگ فیروزه ای و سه دروازه ی ورودی و یک دیگ سنگی، و یک  چله خانه است. این مکان در سال های اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

قصر دالامان

این بنا که در زمان امان الله خان ساخته شد، یکی از بناهای  تاریخی در شهر کابل است. قصر دالامان در سال ۱۳۰۶ زیر نظر مهندس والتر هارتن آلمانی احداث شد، این قصر دارای ۱۵۰ اتاق کوچک و بزرگ در خود است. این بنا در دو دهه ی اخیر غیر قابل استفاده بوده است و به ویرانه ی تبدیل شده بود، اما اکنون در حال بازسازی و مرمت است.

جاذبه های تاریخی و گردشگری کابل

مسجد عیدگاه(مسجد سیاسی ) ، تپه توپ، تپه ی مرنجان، پل یک پیسگس در مراد خانی، قصر چهلستون، تپه ی وزیر اکبر خان، کوچه ی خرابات، بالا حصار، باغ بابر، باغ وحش کابل، موزه ی کابل، باغ علیمردان، منارعبدالوکیل خان، مسجد گدری، مسجد شریف علیا، باغ لطیف، آرامگاه تیمور شاه، دریاچه غرقه، زیارت بابای غوری، زیارت خواجه صفا، زیارت شاه طاووس، شاه شهید، شیر سرخ، مزار سید جلال آقا، زیارت پنجه شاه، از دیگر اماکن مذهبی و تاریخی و گردشگری در شهر کابل در کشور افغانستان هستند.

آشنایی با مسجد عیدگاه در کابل

باغ بابر

باغ بابر یک باغ تاریخی و تفریحی است که در شهر کابل موقعیت دارد. این باغ به دستور شاه مغول‌ها بابر در سال ۱۵۲۸ میلادی بنا شده است. این باغ در دامنه کوه شیر دروازه کابل از معدود بناهای تاریخی این شهر است، که از گزند حوادث محفوظ مانده است. در ابتدای ورودی باغ بابر کاروانسرای زیبایی قرار دارد که به تازگی باسازی شده است و برای ورود به محوطه اصلی باغ باید از این مکان عبور کرد.در گذشته این کاروانسرا محل رفت‌وآمد بازرگانان و مکانی برای اسکان فقرا بوده است. در حال حاضر این کاروانسرا تبدیل به دفاتر اداری باغ و حجره‌های فروش صنایع دستی شده است.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها