جاذبه های تاریخی و مذهبی کربلا

جاذبه های تاریخی و مذهبی کربلا

شهر کربلا

کربلا یکی از پر جاذبه ترین و تاریخی ترین شهرهای عراق است، که مورد توجه شیعیان قرار دارد. واقعه ی کربلا وقرار گرفتن  حرم امام حسین و حضرت عباس، مجذوبیت این شهر را نزد مسلمانان و شیعیان چند برابر کرده است. قدمت این شهر تاریخی به دوران پیش از عصر اسلام باز میگردد. نینوی، غاضریه، نوانویس، طف، حائر، از نام های قدیمی کربلا هستند. کربلا دارای آثار تاریخی، اماکن زیارتی،  گردشگری،  بسیاری است، همراه ما باشید تا با مکان های تاریخی و زیارتی درکربلا آشنا شوید.

جاذبه های تاریخی و گردشگری کربلا

نهر علقمه

یکی از آثار قدیمی و پر جاذبه  در شهر کربلا است. این نهر یک انشعاب از رود فرات است، که آب را به کربلا و دیگر مناطق میبرد. طبق روایات این نهر همان نهری است که شاهد شهادت حضرت عباس(در روز تاسوعا ) در مقابله با لشکریان عمر بن سعد است.

نهر علقمه

قلعه ی اخیضر

این مکان واقع شده در ۵۰ کیلومتری جنوب باختری شهر نجف است. قلعه ی اخیضر به کاخ عباسی اخیضر هم نیز معروفیت دارد. این قلعه را شخصی به نام عیسی بن موسی(برادر زاده ی خلیفه ی عباسی ) بنا نهاد، قدمت این اثر تاریخی مربوط به سال ۷۷۵ میلادی است.

قلعه ی هندی

این قلعه ی تاریخی واقع شده در ۴ کیلومتری  کربلا است. قلعه ی هندی مساحتی حدود ۳۰۰۰ متر را دارا است. موسس این قلعه آقا محمد خان قاجار بود که با وفات او این بنا ناتمام ماند، و ادامه ی پروژه را شخصی از هندوستان به اتمام رساند، و علت نام گذاری این قلعه  به قلعه ی هندی به همین دلیل است.

نکاتی برای سفر به کربلا

حرم امام حسین و حضرت عباس

امام حسین سومین امام شیعیان و معروف به سید اشهدا است،  که حرم آن در کربلا واقع شده است. حرم امام حسین و حضرت عباس یک جاذبه و یک قطب بزرگ مذهبی در شهر کربلا محسوب می شود، که هر ساله مسلمانان زیادی را از سراسر دنیا به سوی خود فرا میخواند.

از دیگر جاذبه های تاریخی،  مذهبی، و گردشگری در شهر کربلا میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

مقام امام صادق، آرامگاه علی ابن حمزه، آرامگاه اخرس بن کاظم، مزار حر بن یزید ریاحی، مقام حضرت مهدی، قصر عطشان، آرامگاه امیر کبیر، مزار طفلان مسلم، کاروانسرای خان اربع(النخلیه) و…

حرم امام حسین و حضرت عباس

مقام زین العابدین (ع)

مقام زین‌العابدین در نزدیکی بیمارستان امام حسین قرار دارد و برخی آن را محل اصلی خیمه‌گاه می‌دانند. ابوطالب خان، جهانرد معروف، می‌گوید این مکان را خیمه‌گاه یا مقام زین‌العابدین می‌نامد که همسر آصف‌الدوله بنایی روی آن ساخته است.

در کربلا مقبره‌های هالمان و سادات متعددی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مزار محمد بن نبی بن کاظم علیه‌السلام، اخرس بن کاظم علیه‌السلام، سید احمد ابوهاشم، ابن حمزه، ابو احمد حسین بن محمد، سید رضی، ابن فهد حلی، شیخ یوسف بحرانی، علامه وحید بهبهانیِ، شریف العلماء و سید علی طباطبایی اشاره کرد.

علاوه‌بر این‌ها، برخی از پادشاهان و رجال سیاسی نیز وصیت کرده بودند که بعد از مرگ در کربلا دفن شوند که از آن جمله می‌توان به قبور پادشاهان آل بویه، مظفرالدین شاه، محمد علی شاه، احمد شاه و امیر کبیر اشاره کرد.

در کربلا مساجد بسیار زیادی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

مسجد رأس الحسین (ع)، مسجد عمران بن شاهین، مسجد شهید ثانی، مسجد سردار حسن خان، مسجد ناصری، مسجد شهرستانی، مسجد حمیدیه، مسجد سید علی نقی طباطبائی، مسجد کبیس، مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد شیخ خلف، مسجد اردبیلی‌ها، مسجد حاج نصر الله، مسجد خیمه‌گاه.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها