جاذبه های تاریخی و تفریحی شهر شکی

معرفی شهر شکی

شهر شکی در شمال جمهوری آذربایجان قرار گرفته است و  با شهر باکو پایتخت آن ۳۰۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر یکی از سرسبزترین شهرهای جمهوری آذربایجان محسوب می شود. با ما همراه باشید تا به معرفی شهر شکی بپردازیم.

کاخ خان سرای شکی

چند قدم بالاتر از تپه، جالب ترین جاذبه‌ی توریستی شکی واقع شده است. کاخ تابستانی شکی که به خان های شکی تعلق داشت و محل حکومت قفقازها بین سال های ۱۷۴۳ و ۱۸۱۹ میلادی بود. در قرن ۱۸ میلادی این بنای حیرت انگیز به دو قسمت درونی و بیرونی تقسیم شد. چوب روس، شیشه های فرانسوی، سرامیک عثمانی و آیینه کاری های ایرانی همگی در این کاخ با هم در ساخت این قصر به کار رفته اند تا «کاخ تابستانی» شهر شکی در کشور آذربایجان یک شاهکار دلپذیر، زیبا، متنقارن و منحصر به فرد باشد. نمای این قصر زیبا از موزاییک ها و شیشه های رنگی که شبکه های چوبی به کار رفته اند ساخته شده است که در تولید آن ها هیچ نوع چسب یا میخ و بستی به کار نرفته است!

کاخ خان سرای شهر شکی در قرن هجدهم ساخته شده و برای این شهر حکم جواهر را دارد.

شهر شکی

این کاخ از دو طبقه تشکیل شده است، طبقه ی اول مخصوص میهمانان و طبقه ی دوم مخصوص خان و خانواده ی او بود. دیوارهای فضای داخلی این کاخ منقش به طرح های مبارزه های خان ها است و قسمت هایی نیز منقش به طرح های گل وگیاه و پرندگان. در معماری این کاخ قسمت هایی نیز اشعار نظامی گنجوی شاعر پارسی گوی نیز به چشم می خورد. در و پنجره های این کاخ دارای مشبک کاری بسیار زیبا است. در این شهر مشبک کاری از اهمیت بالایی در امر معماری بناها برخوردار بود.

آشنایی با کشور جمهوری آذربایجان

کاروانسرای شکی

کاروانسرای شکی از دو قسمت یوخاری و آشاقای که به معنی بالایی و پایینی است تشکیل شده اند. در قرن هجدهم و نوزدهم با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم نقش مهمی برای مسافران و همینطور معامله گران داشته است.

در حال حاضر کاروانسرای پایینی کاربرد هتل برای مسافران را دارد. کاروانسرای پایینی که دارای چهار ورودی از چهار گوشه آن است، ۸۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این کاروانسرا دارای ۲۴۲ اتاق است. این هتل دارای یک رستوران است که در آن بیش از ۱۰۰ نوع غذا یافت می شود.

شهر شکی

کاروانسرای پایینی با مساحت ۶۰۰۰ مترمربع در زمینی ذوزنقه ای شکل قرار گرفته است. این قسمت دارای ۳۰۰ اتاق است. قسمت جلویی بنا ۱۴ متر و قسمت داخلی ۸ متر ارتفاع دارد. کاروانسرای بالایی به عنوان هتل استفاده نمی شود و در حال حاضر توریست ها به عنوان یک بنا با معماری زیبا و شگرف از آن بازدید می کنند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها