پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن

در تاریخ ۳۱/۲/۹۱ منطقه دشت لاغری، مطابق با مصوبه ۳۶۳ شورای عالی حفاظت از محیط زیست، تحت پوشش مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. این منطقه که تبدیل به پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن شده است، در استان خراسان رضوی و بخش غربی شهرستان بردسکن قرار گرفته و دارای وسعت ۲۶۲۱۳ هکتاری می‌باشد.

در راستای حفظ و تکثیر گونه های در خطر انقراض جهت پرورش و زادآوری ۳ راس گورخر از شهرستان یزد و ۲۰۰ راس آهو در منطقه رها سازی شده است. همچنین این منطقه یکی از زیستگاه های زاغ بور پرنده اندومیک فلات ایران است. این گونه، لانه خود را به طرز هنر مندانه‌ای درمیان شاخه‌های، درختچه‌ها و بوته‌های بیابانی به ویژه قیچ‌ها و تاغ‌ها با بهره‌گیری از الیاف گیاهی بنا می‌کند و کف لانه را از پشم گوسفند و گل می‌پوشاند تامحیطی گرم برای تخم‌گذاری که عمدتا اواسط اسفند ماه آغاز می‌شود فراهم گردد.

سایت تکثیر و مدیریت گونه های در خطر انقراض پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن در سال ۸۷ با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال در وسعت ۷ هکتار افتتاح شد.

پوشش گیاهی 

قیچ گونه گیاهی شاخص منطقه دشت لاغری بردسکن به شمار می‌رود. همچنین پوشش گیاهی عمده این منطقه شامل برخی از گونه‌های استپی و گونه‌های تاغ و گز می‌باشد.

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن

دیدنی های استان خراسان رضوی

پوشش جانوری 

منطقه دشت لاغری بردسکن که پناهگاه حیات وحش محسوب می‌شود، زیستگاه گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان است. زاغ بور یا زاغ ایرانی، گونه‌ای از خانواده کلاغ‌ها محسوب شده که گونه شاخص جانوری منطقه دشت لاغری بردسکن به شمار می‌رود. این گونه جانوری که با عنوان متکامل‌ترین پرندگان شناخته می‌شود، مطابق با گزارش‌های معتبر، تنها در ایران دیده شده و به همین دلیل لقب پرنده ملی ایران را به خود اختصاص داده است.

پناهگاه حیات وحش دشت لاغری بردسکن

زاغ بور پیش از تخم گذاری در وواسط اسفند ماه، شروع به لانه سازی در میان بوته‌ها و درختچه‌های بیابانی می‌کند. این گونه جانوری با استفاده از الیاف گیاهی لانه خود را بنا کرده و کف آن را با گل و پشم گوسفند پوشش داده تا برای تخم گذاری آماده شود. از جمله گونه‌های جانوری دیگر موجود در منطقه دشت لاغری بردسکن می‌توان روباه، تیهو، انواع مارمولک و مار، هوبره، کفتار، کبک، گرگ، باقرقره و انواع گنجشک سانان را نام برد.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها