بهترین مناطق چابهار

بهترین مناطق چابهار

بندر چابهار، یکی از هفت منطقه آزاد تجاری-صنعتی کشور است که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار داشته، به عنوان یگانه بندر اقیانوسی ایران و تنها گذرگاه کشورهای آسیای میانه با آب های آزاد به حساب می آید.ریشه اسم بندر چابهار از اصطلاح “چهار بهار” گرفته شده است و بیانگر آب و هوای معتدل و همواره بهاری این شهر ساحلی است. این شهر جاذبه های طبیعی و تاریخی گوناگونی دارد که در ادامه این مطلب به معرفی بهترین مناطق چابهار می‌پردازیم.

۱. تالاب لیپار

از زیباترین مناطق استان سیستان و بلوچستان می توان “تالاب لیپار” که به “تالاب صورتی” نیز شهرت دارد، را نام برد. این تالاب در ۱۵ کیلومتری بندر چابهار و نزدیکی روستای رمین قرار دارد. روستای رمین در حدفاصل جاده ساحلی چابهار-گواتر واقع شده است.

این آب به دلیل وجود فیتوپلانکتون های خاصی در آن، به رنگ صورتی درآمده است. در این منطقه گونه های جانوری مختلفی زندگی می کنند؛ از جمله: طاووسکن، چنگر، فلامینگو، کشیم، عقاب دشتی، حواصیل، باقرقره، تیهو و … که محیط تالاب را فرح بخش تر کرده اند. پوشش گیاهی منطقه نیز شامل درخچه های گزنه و انواع بلوط در آب می باشد.

کنار این تالاب دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس نیز می‌گویند. دشتار در زبان بلوچی به نامزد گویند. دلیل این نامگذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است.

بهترین مناطق چابهار

این تالاب بنا به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ‌زاده که خود بومی محل و از روستای دمبدف است؛ و با کمک اهالی و بودجه شخصی و حمایت وزارت نیرو با در اختیار گذاشتن دستگاه‌های کشاورزی توانست در سال ۱۳۶۲ خورشیدی برابر با ۱۹۸۱ این تالاب را احداث کند؛ و این تالاب در اوایل احداث و بارندگی خوبی که در محل آن داشت توانست مدت مدیدی منطقه را سبز و پرندگان مهاجر و غیربومی را به این تالاب بکشاند؛ و بعلت اینکه منطقه چندین سال است خشک و بارندگی کافی نداشته این تالاب هر ساله بشکل خاصی در می‌آید؛ ولی اصالت اولیه که همان جمع‌آوری آب‌های سطحی که در زمان بارندگی جاری می‌شود را داراست؛ و نیز بی‌توجه‌ای مقامات و مسئولین دولتی و اهمیت ندادن به این تالاب در جوار آن به ساخت و ساز پرداخته‌اند.

۲. سواحل مرجانی تیس

سواحل تیس دارای مناظر دیدنی و چشم انداز زیبایی می باشد؛ از جمله منظره برخورد موج های بلند با صخره های ساحلی که در هنگام غروب بسیار زیبا است.

از دیگر زیبایی های این منطقه، صخره های مرجانی پوشیده از جلبک های سبز رنگ، خرچنگ هایی که در جستجوی غذا هستند، ساحل پوشیده از ماهی هایی که امواج با خود به ساحل آوردند و گونه های جانوری دیگر از جمله: صدف های گوناگون، پرندگان دریایی، ستاره دریایی، اسفنج دریایی و عروس دریایی و … را می توان نام برد.

۷ دیدنی برتر در چابهار

۳. منطقه حفاظت شده گاندو

از مناطق طبیعی بکر و زیبای چابهار، منطقه حفاظت شده گاندو است که حیات وحش منحصر به فردی دارد.

تنها گونه تمساح بومی ایرانی که به تمساح گاندو شهرت دارد، در این منطقه زندگی می کند. سنجاب بلوچیِ راه راه، سیاه گوش، روباه، خدنگ، جبیر، شغال و … از دیگر گونه های جانوری منطقه گاندو اند.

بهترین مناطق چابهار

رود باهوکلات، از پر آب ترین رودهای استان، نیز از این منطقه حفاظت شده عبور می کند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها