معرفی شهر گنجه دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان

معرفی شهر گنجه

گنجه در شمال غربی جمهوری آذربایجان واقع شده و دومین شهر بزرگ این کشور است. در ادامه چند جاذبه ی گردشگری این شهر را بررسی می کنیم. در ادامه با معرفی شهر گنجه همراه تاریخ ما باشید.

معرفی شهر گنجه

موقعیت تاریخی

اسم رسمی گنجه در دوران حاکمیت روسیه تزاری به الیزابتوپل تغییر کرد، سپس در دوران حاکمیّت کوتاه جمهوری دمکراتیک آذربایجان (۱۹۱۸ میلادی) این شهر موقتاً پایتخت جمهوری جدید درآمد تا آنکه باکو از کنترل روسها خارج گشت. نام گنجه در دوره حاکمیت شوروی به کیروف‌آباد تغییر کرد. بعد از استقلال دوباره جمهوری آذربایجان اسم گنجه رسماً بازیافته شد.

پارک حیدرعلی اف

پارک حیدرعلی اف با ۴۵۰هکتار مساحت و ۲کیلومتر طول، بزرگترین پارک قفقاز شناخته می شود. مردم آذربایجان به این پارک لقب «جواهر گنجه» را می دهند. برای وارد شدن به این پارک ۹ورودی وجود دارد که «طاق پیروزی» مهمترین آن است.این طاق با۵۰ متر طول و ۲۰متر عرض و ۳۸متر ارتفاع عظیم ترین ورودی نیز محسوب می شود.

معرفی شهر گنجه

آشنایی با جمهوری آذربایجان

آرامگاه نظامی گنجوی

نظامی گنجوی شاعر پارسی گویی است که منظومه هایی چون «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» از مهمترین آثار او می باشد. مقبره ی وی در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. اولین مقبره برای نظامی در قرن۱۳ میلادی ساخته شد. در سال ۱۹۴۷مقبره جدیدی در همان مکان برای وی بنا گردید و در سال ۱۹۹۱ بنای استوانه ای شکل فعلی با ۲۰ متر ارتفاع احداث شد. سطح این استوانه با گرانیت های سرخ و برش های نیمه مدورکه از اکراین به این کشور آورده شد پوشانده شده است.

دریاچه ی گویگول

دریاچه ی گویگول یکی از زیباترین دریاچه های جمهوری آذربایجان محسوب می شود که یک ساعت با شهر گنجه فاصله دارد. در حوالی این منطقه آثاری از فرهنگ آلمانی ها دیده می شود. دلیل آن مهاجرت چندین آلمانی به این مکان در سالهای دور می باشد که دهکده هایی را در این منطقه بنا کردند تا اینکه شوروی سابق آنها را از این مکان بیرون کرد. مهمترین بنای ساخته شده توسط آنان کلیسای لوتری ها بود.

دریاچه ی زیبای گویگول در اثر یک زلزله در قرن ۱۲ میلادی تشکیل شد و تا چندین سال پیش دسترسی به این مکان امکان پذیر نبود. پیرامون این دریاچه با جنگل های انبوهی احاطه شده است. انواع و اقسام حیوانات و ماهی ها در این دریاچه وجود دارند از جمله ماهی قزل آلا و می توان به راحتی در این دریاچه شنا کرد.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها