معرفی شهر کویته

معرفی شهر کویته

شهر کویته مرکز استان بلوچستان کشور پهناور پاکستان است. نام قدیم این شهر شالکوت بود. این شهر نزدیک به افغانستان است به همین دلیل شهری مهم برای بازرگانی میان دو کشور شناخته می‌شود. تعدادی از جاذبه‌های تاریخی تفریحی شهرهای پاکستان در شهر کویته قرار دارد. امروز باهم آنها را مرور می‌کنیم. در ادامه با معرفی شهر کویته همراه تاریخ ما باشید.

پیشینه

اطراف کویته از دیرباز به خاطر کوه‌ها و چراگاه‌هایش در تضاد نسبی با دشت‌های خشک غرب منطقه قرار داشته‌است. طبق یک عقیده، در عصر برنز مردمی از تخت سلیمان برآمدند و تعداد زیادی در کویته مستقر شدند. نام کویته و نام قدیم آن شالکوت هر دو با معنی قلعه همراه است. تصور می‌شود که این نام به دلیل وجود قلعه‌ای در اینجا نبوده بلکه به این دلیل که کویته در احاطه کوه‌ها است این نام به این شهر به عنوان یک قلعه طبیعی اشاره دارد. کوه‌های اطراف آن کوه‌های چهل‌تن، زرغون و مهردار هستند. تمام این کوه‌ها عمدتاً خشک هستند.

کویته شهری باستانی است که وجود آن به قرن ششم میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان بخشی این شهر بخشی از شاهنشاهی ساسانی ایران بود. هنگامی که مسلمانان در قرن هفتم میلادی ایران را فتح کردند، بخشی از امپراتوری اسلامی شد. نخستین ذکر از کویته مربوط به سده یازدهم میلادی است، یعنی زمانی که سلطان محمود غزنوی در جریان حمله خود به شبه قاره هند این شهر را نیز تصرف کرد.

معرفی شهر کویته

دریاچه هانا

دریاچه‌ای در دره اوراک قرار دارد که نزدیک به کویته است. این دریاچه به نام هانا مشهور است. دریاچه‌ای که در محاصره کوه‌ها قرار دارد. این دریاچه در سال ۱۸۹۴ در دوره استعمار انگلستان ساخته شد. این دریاچه به‌عنوان یک دیوار بزرگ از شهر محافظت می‌کرد ازاین‌رو ساخته شد. از مهم‌ترین جاذبه‌های دریاچه هانا یک رستوران دریاچه‌ای با پیک‌نیک وجود دارد. توصیه می‌کنیم از غذاهای بسیار خوش‌طعم این رستوران میل کنید. در این دریاچه اتفاقات بسیاری افتاده است. برای مثال در سال ۱۹۹۰ در روز ۶ ژوئیه ۴۰ قائل در این دریاچه به شکل ناگهانی غرق شدند. در طی این حادثه ۸ نفر زخمی شدند. البته دلیل این اتفاق ازدحام گردشگرانی بود که می‌خواستند قایق‌سواری کنند.

آشنایی با جاذبه های تاریخی و گردشگری اربیل

قلعه کویته

این قلعه یک دژ نظامی است. این دژ توسط انگلیسی‌ها و برای کمک به حفاظت از شهر بنا شد. این قلعه به نام سندمان نیز معروف است. قلعه کویته در سال ۱۸۶۷ ساخته شد و در سال ۱۹۴۷ نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این قلعه ابتدا فورت سندمن نام گرفت اما بعدها تغییر نام پیدا کرد. نخست‌وزیر ذوالفقار علی نام آن را ژوب نهاد. بعدها به دلیل منطقه جغرافیایی به این نام (کویته) شناخته شد. این قلعه هم‌اکنون در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این قلعه امروز در تصرف دولت پاکستان قرار دارد. قلعه کویته می‌تواند امروز نیز یک دژ مستحکم باشد. البته درصورتی‌که جنگی به میان باشد!

در این شهر جاذبه های تاریخی و طبیعی در یک جا جمع شده است. برای یک گردشگر چه چیزی بهتر از این؟

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها