معرفی شهر پیشاور

معرفی شهر پیشاور

شهر پیشاور در کنار گردنه معروف خیبر قرار دارد. این شهر مرکز بازرگانی، سیاسی، فرهنگی مناطق مرزی کشور پاکستان می‌باشد. جالب است بدانید در کتیبه کعبه شاه زرتشت، شاپور یکم این شهر را جزو قلمرو ایران می‌داند. یکی از جاذبه‌های تاریخی تفریحی شهرهای پاکستان جاذبه‌های شهر پیشاور می‌باشد. در ادامه به تعدادی از این جاذبه‌ها اشاره می‌کنیم.

شهر پیشاور با قدمتی طولانی و باستانی، حدود ۲۰ کیلومتر طول و ۱۰ کیلومتر عرض از جمله شهرهای مهم پاکستان می‌باشد. فاصله این شهر تا پایتخت ۱۷۰ کیلومتر می‌باشد. پیشاور به شهر گل‌ها نیز معروف است و در هر چهار فصل سرسبز و دارای گل‌های متنوع است. این شهر در دهانه ورودی دره خیبر که شاهراه قدیمی ارتباط آسیای میانه به شبه قاره هند است واقع شده‌است.

معرفی شهر پیشاور

شهر پیشاور از دو بخش قدیمی و امروزی تشکیل شده‌است. بخش قدیمی آن که دارای ۲۰ دروازه و به سبک شهرهای پرجمعیت آسیای میانه ساخته شده خانه‌هایی از خشت با کوچه‌های تنگ و پرپیچ و خم دارد. بخش نوساز شهر که در واقع یک منطقهٔ نظامی است، دارای خانه‌هایی بزرگ و خیابان‌هایی منظم و پردرخت است و تأسیساتی متعلق به نیروی هوایی ارتش پاکستان در آن قرار دارد.

قلعه بالاحصار

این قلعه در فارسی دری به معنی قلعه مرتفع می‌باشد. این نام توسط شاه پشتون افغانستان داده شده است. این پادشاه به‌عنوان پایتخت زمستانی امپراتوری دورانی استفاده‌شده است. در سال‌های پیش‌تر این قلعه از پیشاور فاصله داشت اما امروز ساختمان‌های جدیدی ساخته‌شده است که دیگر این قلعه فاصله‌ای با شهر ندارد. اما این مورد نتوانسته روی منظره بی‌نظیر این قلعه تأثیر بگذارد. هنوز هم می‌توان از درون قلعه بالاحصار تمام دره کنار آن را مشاهده کرد و این منظره زیبا از دست نرفته است. دولت پاکستان به دلیل حمایت از فرزند آوری قوانینی درباره این قلعه قوانینی را وضع نموده است. برای مثال روزهایی که می‌توان از آن بدون خانواده بازدید کرد تنها یکشنبه‌ها است. در روزهای شنبه نیز فقط و فقط می‌توان با خانواده به دیدن این قلعه با منظره شگفت‌انگیز آن رفت. دقت داشته باشید برای دیدن این قلعه حتماً نیاز است ویزای خود را به همراه داشته باشید.

معرفی شهر پیشاور

آشنایی با جاذبه های تاریخی شهر بابل

موزه پیشاور

موزه‌ای است که دارای آثار بسیار دیدنی می‌باشد. در این موزه آثار بسیاری از هنر بودایی یافت می‌شود. این موزه به دلیل آثار باستانی هنری بودایی از امپراتوری باستانی گاندارا دارای شهرت بسیاری می‌باشد. این موزه در سال ۱۹۰۷ تأسیس شد. در ابتدا به آن تالار ویکتوریا می‌گفتند. این ساختمان در دو طبقه و با معماری همگرا و ترکیبی از سبک‌های اسلامی، انگلیسی، هندو، بودایی و مغول ساخته‌شده است. این موزه در اوایل ساخت خود دارای یک سالن بود اما امروزه دو سالن دیگر نیز به آن افزوده‌شده است. در این مجموعه امروز حدود چهارده هزار مجموعه مبتنی بر زندگی گاندورا، یونان، بودایی، کوشان، اشکانیان و زندگی هندوسکایی ها وجود دارد. مجسمه‌ها، سکه‌ها، نسخه‌های خطی، تندیس‌ها، کتاب‌های باستانی، نسخه‌های اولیه قرآن، اسلحه‌ها، لباس‌ها، جواهرات، جلوه‌های کلاش، کتیبه‌ها، نقاشی‌های دوره مغول و دوره‌های بعدی، مصالح خانگی و سفال و همچنین محلی و صنایع‌دستی فارسی ازجمله آثاری است که در این موزه دیده می‌شود.

موزه ها و قلعه ها، سد ها و دریا ها، کوه ها و دره ها، کشوری که می توان تمام این موارد را در جاذبه های تاریخی تفریحی شهر های آن دید پاکستان است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها