معرفی شهر اسلام آباد

معرفی شهر اسلام آباد

اسلام‌آباد امروز پایتخت کشور پاکستان است. ازاین‌جهت باید بگوییم مهم‌ترین شهر پاکستان، اسلام‌آباد است. این شهر دارای دانشگاه‌های فراوانی همچون دانشگاه علامه اقبال و دانشگاه قائد اعظم است. ازجمله جاذبه‌های تاریخی شهرهای پاکستان، جاذبه‌های تاریخی شهر اسلام‌آباد بسیار دیدنی‌تر است. در ادامه با معرفی شهر اسلام آباد همراه تاریخ ما باشید.

مسجد شاه فیصل

این مسجد نیز یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان اسلام می‌باشد. همچنین این مسجد می‌تواند سیصد هزار نماز گذار را در خود جای دهد. شاه فیصل، پادشاه عربستان در سال ۱۹۶۶ از شهر اسلام‌آباد دیدن کرد. همین مورد انگیزه توسعه اسلام در اسلام‌آباد شد. دلیل ساخت این مسجد نیز همین است. البته معماری این مسجد دارای المان‌های متفاوتی است. المان‌هایی که در آن به فرهنگ بومی مردم نیز توجه بسیاری شده است. این مسجد تنها یک مسجد نیست.

علاوه بر مسجد که محل نماز است، مرکز پژوهش‌های اسلامی، کتابخانه، موزه سالن کنفرانس و دفاتری برای استادان دانشگاه اسلامی بین‌المللی نیز در این مجموعه قرار دارد. جالب است بدانید هزینه ساخت این بنا چیزی در حدود ۴۰ میلیون دلار آمریکا می‌باشد. مساحت فعلی این مسجد ۵ هزار مترمربع است که دو برابر مقداری است که قرار بود باشد.

آشنایی با جاذبه های تاریخی قندهار

بنای یادبود پاکستان

این بنا یک موزه ملی است که در غرب پایتخت پاکستان، اسلام‌آباد قرار دارد. این بنا نماد اتحاد و یکپارچگی مردم پاکستان است. ازنظر معنوی می‌توان این بنا را برای مردم پاکستان بسیار محترم دانست. بنای یادبود پاکستان آن‌قدر ارتفاع دارد که درصورتی‌که از سراسر پاکستان در روزهای آفتابی به آن نگاه کنید، می‌توانید آن را ببینید. این بنا دارای دو و هشت دهم هکتار زمین می‌باشد. معماری آن نیز ریشه در سبک معماری مغولی دارد. سبکی غنی که بسیاری از بناهای پاکستان را تحت تأثیر قرار داده است.

معرفی شهر اسلام آباد

ساختار این بنا شبیه به یک گلبرگ در حال باز شدن است. این گلبرگ دارای ۴ دیواره می‌باشد که نماینده چهار فرهنگ اصلی مردم پاکستان (پنجابی، بلوچی، سندی و پختون) می‌باشد. سه گلبرگ کوچک‌تر نیز نماد فرهنگ‌های اقلیت (آزاد کشمیر، گلگیت و به الستان) می‌باشد. اما این گلبرگ‌ها به شکل یکنواخت و در کنار هم قرارگرفته‌اند که نشان می‌دهد آنها باهم تلاش می‌کنند تا پاکستان آینده را بسازند.

پایتخت همیشه مهم ترین شهر هر کشوری است. اسلام آباد نیز پایتخت پاکستان است. بنابراین جاذبه های تاریخی تفریحی شهر های پاکستان را به خوبی می توان در آن دید.

جغرافیا

شهر اسلام‌آباد در لبه گود فلاتی و در جنوب تپه‌های مار قلعه واقع شده‌است. شهر نو و شهر قدیمی اسلام‌آباد که نام شهر قدیمی گاخار (این شهر در گذشته قسمت‌هایی از شهر راولپندی محسوب می‌شده‌است که در حال حاضر به عنوان شهر قدیم اسلام‌آباد مطرح می‌شود) است و در کنار هم واقع شده‌اند و کشور گذشته و کشور کنونی را نشان می‌دهند. در حومه شهر اسلام‌آباد سه دریاچه با نام‌های سنارس، سیملی و خانپور واقع شده‌اند که در زیبایی و خوش آب و هوایی شهر تاًثیر فراوانی دارند.

این شهر با جمعیت ۵۳۰٬۰۰۰ نفر در شمال شرقی و در ناحیه‌ای به نام «پایتخت اسلام‌آباد» واقع شده‌است. البته از نظر تاریخی این منطقه بخشی از ناحیه پنجاب به‌شمار می‌آید.

معرفی شهر اسلام آباد

شهر اسلام‌آباد در ۳۳°۴۰’ شمالی و ۷۳°۱۰’ شرقی قرار دارد و در کناره فلات پوتوهار، در جنوب تپه‌های مرگالا واقع شده‌است.

سه دریاچه سد ساخته‌شده به دست انسان به نامهای راول، سیملی و خانپور هوای این منطقه را تعدیل کرده‌اند. تابستانهای آن گرم است و باران‌های شدید موسمی در ماه‌های مرداد و شهریور می‌بارد. در زمستان هوای شهر سرد و گاه زیر صفر است و در تپه‌های اطراف، مانند پیر سوهوا و مرگالا برف نیز می‌بارد.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها