پناهگاه حیات وحش جزیره شتور

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور در جنوب ایران و استان هرمزگان قرار داشته که غیر مسکونی بوده و به دلیل وجود مارهای سمی کوچک و سیاه‌رنگ معروف شده است. در حقیقت به دلیل همین ویژگی جزیره شتور به جزیره ماران هم شناخته می‌شود. به نوعی می‌توان گفت غیرمسکونی بودن جزیره شتور بی ارتباط با تعداد زیاد مارهای آن نیست. این جزیره به دلیل غیرمسکونی بودن پناهگاهی بکر برای حیات وحش محسوب می‌شود.

جزیره شتور که جزو مناطق حفاظت شده است یکی از پناهگاه‌های حیات وحش مهم و باارزش برای پرندگان- دلفین‌ها- ماهی‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی است. با توجه به قرارگیری جزیره شتور در مسیر مهاجرت پرندگان،این منطقه مکان مناسبی برای عقاب‌های ماهیگیر و پرستوهای دریایی به شمار می‌رود. از نکات جالب توجه این جزیره وجود چهار گونه پرستوی دریایی است که در این پناهگاه حیات وحش به تولید مثل می‌پردازند. البته تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل این جزیره نیز از دیگر نکات جالب توجه این پناهگاه حیات وحش است.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور

پوشش گیاهی 

پوشش گیاهی جزیره شتور از گیاهان شوری تشکیل شده است که به صورت پراکنده روییده و در برابر کم آبی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

تنها گونه پستاندار جزیره شتور

تنها جانور پستاندار موجود در جزیره شتور جبیر است که دارای جمعیت قابل توجهی نیز می‌باشد.

سفر به جزیره هرمز

انواع مختلف جانداران موجود در پناهگاه 

لاک‌پشت‌های چرمی، عقابی، پشت سرخ، سبز و دریایی گونه‌های مختلف لاک‌پشت‌های موجود در جزیره شتور محسوب می‌شوند. همچنین اگرت ساحلی، جوتصیل ارغوانی، چکاوک کاکلی، سلیم شنی، عقاب ماهیگیر، باکلان گلو سیاه، پرستوی دریایی کاکلی، پرستوی دریایی پشت دودی و پرستوی دریایی تیره از جمله جانداران موجود در جزیره شتور هستند.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور

موقعیت مکانی جزیره

این پناهگاه در جزیره شتور فاصله ۱/۵ کیلومتری جنوب شرقی جزیره لاوان واقع شده و طول جزیره یک و هفت دهم کیلومتر و عرض آن هشتصد متر است و مساحت آن ۱/۴ کیلومتر مربع می‌باشد. این جزیره در تقسیمات کشوری جزء استان هرمزگان و از توابع شهرستان ابوموسی می‌باشد و در فاصله ۲۶۲کیلومتری از طریق دریا شهر بندرعباس مرکز استان قراردارد.

جزیره شیدور با اینکه مساحت بسیار کمی دارد از مهمترین و با ارزشترین زیستگاه‌های پرندگان و لاک پشتهای دریایی در خلیج فارس و دریای عمان است.

بازدید از جزیره ماران همراه با راهنمایان آشنای محیط زیست و مجوزهای لازم امکانپذیر است.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس است که از سال ۱۳۶۶ خورشیدی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

پناهگاه حیات وحش جزیره شتور در تقسیمات کشوری جزء استان هرمزگان و از توابع شهرستان ابوموسی می‌باشد و در فاصله ۲۶۲ کیلومتری از طریق دریا شهر بندرعباس مرکز استان قراردارد. از نظر حیات وحش این جزیره در مسیر مهاجرت پرندگان قرار داشته و سواحل آن زیستگاه مناسبی برای پرندگانی چون پرستوی دریایی و عقاب ماهیگیر می‌باشد. تنها پستاندار جزیره را جبیر تشکیل می‌دهد که از سالیان قبل در آن رها شده اند و امروزه جمعیت قابل توجهی را تشکیل داده‌است.

منبع ویکی پدیا اطلاعات ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها