دربند قاطرچی

معرفی دربند قاطرچی

دربند قاطرچی که بر جای مانده از دوران ماقبل تاریخ است در شهرستان ماه‌نشان استان زنجان قرار دارد. شهرستان ماه‌نشان جزو شهرهای بسیار کهن استان زنجان محسوب می‌شود که تاریخ سکونت در آن به هزاران سال پیش و دوران مادها می‌رسد. به همین دلیل این شهر دارای آثار تاریخی زیادی است. دربند قاطرچی از جمله قدیمی‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های تاریخی موجود در شهرستان ماه‌نشان به شمار می‌رود. دربند قاطرچی از جمله مناطق حفاظت شده ماه‌نشان محسوب می‌شود. در ادامه با معرفی دربند قاطرچی همراه تاریخ ما باشید.

دربند قاطرچی از صخره هایی با شیب تند در نزدیکی رودخانه قزل اوزن و با صخره هایی با شیب ملایم در قسمت جنوب غربی تشکیل شده است.
طی این مسیر شگفت انگیز با آمادگی کامل هشت ساعت زمان می برد و اگر مشغول عکس انداختن و تماشای این منطقه دیدنی هستید به وقت اضافه ختم می شود. در ضمن بقایای قلعه دربند قاطرچی مربوط به دوره سلجوقیان بوده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۹۴۱ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معرفی دربند قاطرچی

ویژگی‌های دربند قاطرچی

دربند قاطرچی که تشکیل شده از تلاقی رودخانه‌های سهند سفلی و علیا است. در سه کیلومتری غرب روستایی به نام ماه‌ساری آغل شهرستان ماه‌نشان قرار گرفته و مهد تمدن انسان‌های ماقبل تاریخ محسوب می‌شود. این منطقه، دره‌ای با طول ۱۵ کیلومتر و عرض ۲۰۰ متری است. کشف فسیل جانوران دریایی مانند ستاره و شقایق دریایی و همچنین دوکفه‌ای‌ها در دربند قاطرچی از نکات جالب توجه آن به شمار می‌رود. این منطقه از نمادهای طبیعی و چشمه‌های متعدد برخوردار بوده و مطابق با مطالعات زمین شناسی انجام شده، قدمت این منطقه مربوط به دوره‌های دوم و سوم زمین شناسی است.

آشنایی با مکان های ناشناخته زنجان

گونه‌های جانوری دربند قاطرچی

منطقه حفاظت شده که یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین قطب‌های گردشگری نیز به شمار می‌رود زیستگاه حیواناتی وحشی مانند خرس، خرگوش، شغال، کل، بز وحشی، کفتار، گرگ، جوجه تیغی، قرقی، دلیجه، سمور، عقاب طلایی و روباه است.

پوشش گیاهی دربند قاطرچی

قیچ، چوبک، شنک، زالزالک، داغداغان، بادامچه، گون، بنه و کنگر از جمله گونه‌های گیاهی موجود در دره دربند قاطرچی به شمار می‌رود.

قلعه دربند قاطرچی

قلعه دربند قاطرچی یکی از آثار تاریخی این منطقه محسوب می‌شود که از بقایای بر جای مانده از دوران سلجوقیان بوده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع ایرنا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها