پناهگاه حیات وحش خارک

پناهگاه حیات وحش خارک

در این نوشته قصد داریم تا در رابطه با پناهگاه حیات وحش خارک به گفتگو بپردازیم. پناهگاه حیات وحش خارک یکی از چند پناهگاه استان بوشهر است که در دو جزیره خارک و خارکو واقع شده است. دو جزیره خارک و خارکو در منظقه شمال خلیج همیشه فارس قرار دارد.

همچنین این دو جزیره از یکدیگر حدود ۴ کیلومتر فاصله دارند. پناهگاه حیات وحش خارک در ۵۷ کیلومتر استان بوشهر واقع است. پناهگاه حیات وحش خارک دارای مساحتی در حدود ۲۴ هزار هکتار با آب و هوایی گرم و مرطوب می­باشد. این منطقه در سال ۱۳۴۶ منطقه حفاظت شده نامیده شد و پس از حدود ۸ سال با دستور شورای عالی محیط زیست در مرداد ماه ۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش بدل گشت. همچنین این پناهگاه با داشتن سواحلی صخره­ای، مرجانی و شنی دارای منظره­ای بسیار دلپذیر، زیبا و لذت بخش است.

مشخصات وشرایط جغرافیایی

این پناهگاه شامل دو جزیره خارک و خارکو  با مساحت ۲۰۸۲ هکتار طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت قرار گرفت.

موقعیت جزیره خارک در شمال خلیج فارس واقع در مختصات ۲۹ درجه و ۱۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۱۹ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی در جنوب استان بوشهر در فاصله ۳۰ مایلی (۵۷ کیلومتری) شمال غرب بندر بوشهر واقع شده است.  طول جزیره ۹ کیلومتر و عرض تقریبی آن ۳/۵ کیلومتر و حداکثر ارتفاع آن ۸۵ متر می باشد.

پناهگاه حیات وحش خارک

این جزیره با وسعت ۳۵ کیلومتر مربع و به صورت یک طاقدیس در دل خلیج فارس واقع شده است. اکثر وسعت این منطقه تاسیسات نفتی و مناطق مسکونی ساکنین جزیره بوده و سواحل جزیره به دلیل وجود اسکله های صادراتی فرآورده های نفتی و دیگر تاسیسات صنعتی در حدود ۹۰ درصد از حالت طبیعی خودش خارج گردیده است.

آب و هوای پناهگاه 

این پناهگاه به دلیل واقع شدن در جزایر خارک و خارکو که در مناطق گرم جنوب قرار دارند، دارای آب و هوایی گرم می­باشد و به علت وجود دریا میزان رطوبت در این منطقه زیاد است.

بندر بوشهر کجا بریم؟

جانوران پناهگاه 

پناهگاه خارک به دلیل داشتن رطوبت و هوایی گرم، منطقه­ای مناسب برای زندگی انواع مختلف جانوران می­باشد. پناهگاه  خارک دارای انواع مختلفی از گونه­های جانوری مهم می­باشد که برخی از آنها در فهرست جانوران در حال انقراض قرار دارند. در پناهگاه خارک جانورانی همچون آهو، خرگوش، کلاغ هندی، فلامینگو، لاکپشت سبز، لاکپشت منقار عقابی، پرستوهای دریایی پشت دودی، قار بزرگ، باکلان، نژاد فلامینگو بزرگ، کاکایی و حواصیل به زندگی می­پردازند. در این پناهگاه  لاکپشت منقار عقابی که از گونه­های در حال انقراض لاکپشت­ها می­باشد هر ساله از فروردین ماه تا پایان تیر ماه به تخمگذاری و زاد ولد مشغول است.

پناهگاه حیات وحش خارک

منبع دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها