تنها قلعه ی ایتالیا با معماری ایرانی اسلامی + عکس

قلعه «سامتزانو»، سازه‌ای تاریخی و تنها قلعه در ایتالیا است که به سبک معماری ایرانی ساخته شده و از مکان‌های دیدنی و جذاب در این کشور محسوب می‌شود

معرفی قلعه ی سامتزانو Sammezzano ایتالیا

ایتالیا بناهای باشکوه و جذابی دارد که هر یک از آنها در نوع خود شگفت‌انگیز و دیدنی هستند. بناهایی چون آمفی‌تئاتر کولوسئوم، کلیسای جامع فلورانس و میلان و صدها بنای دیگر موجود در ایتالیا، شهرتی جهانی دارند اما در این میان قلعه‌ای در استان فلورانس این سرزمین نهفته است که چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.


نمایی از تنها قلعه ایتالیا با معماری ایرانی اسلامی

قلعه‌ی سامتزانو (Sammezzano) بر اساس معماری شرقی ساخته شده و همین موضوع نقطه‌ی تمایز آن از بسیاری از قصرهای ایتالیاست.


قلعه ایتالیایی، نمادی از معماری ایرانی

قلعه‌ی سامتزانو سرنوشت جالبی دارد. در سال ۱۶۰۵ میلادی شروع به ساخت آن کردند اما تکمیلش سالها طول کشید. دلیل اصلی طولانی شدن ساخت قلعه، افزودن بخش‌های متعدد به بنای اصلی بود. سرانجام کار ساخت و ساز قلعه‌ی سامتزانو در سال ۱۸۸۵ به اتمام رسید.


قلعه زیبای تاریخی سامتزانو در ایتالیا

وضعیت فعلی قلعه ی سامتزانو

کم‌کم به دلیل عدم رسیدگی کافی، این بنای زیبا آسیب‌های زیادی دید و برخی از گچ‌بری‌هایش فروریخته و سقف بعضی از طبقات صدمه دید. مدتی هم یک شرکت که مالکیتش را امارات متحده بر عهده داشت،  قلعه‌ی سامتزانو را خریداری کرد. این بنا در آن زمان ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو قیمت‌گذاری شد.


قلعه ایتالیا با معماری ایرانی

۱۵ سال گذشته مالکیت قلعه را یک کمپانی ایتالیایی- انگلیسی بر عهده دارد. مسئولان جدید می‌خواستند که قلعه را به یک هتل باشکوه تبدیل کنند که متاسفانه پروژه‌ی آنها با شکست روبه‌رو شد.


«سامتزانو»، قلعه‌ای زیبا اما متروکه

حالا این قلعه نمادی از یک برنامه‌ریزی نادرست است؛ با این حال هر قسمت از این بنا به نوعی جذاب است و ارزش دیدن دارد. امروزه کمپین‌هایی با شعار “سامتزانو را نجات بدهید” تشکیل شده که اعضای آن خواستار رسیدگی سریع به وضعیت بنا و جلوگیری از تخریب آن هستند.


قلعه سامتزانو ایتالیا

منبع لست سکند
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پسر دهاتی
امتیاز :
     

شگفت انگیزه