آشنایی با باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

در یکی از خیابان‌های قدیمی مشهد به نام خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق)، یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های شهر مشهد به نام باغ ملی مشهد قرار دارد. در وسط این باغ، قنات رکن‌آباد جریان دارد.

پیشینه تاریخی

در مورد پیشینه باغ ملی مشهد، داستان‌های مختلفی نقل شده است. عده‌ای می‌گویند که حاج حسین ملک، صاحب این باغ، در سنین پیری این باغ را وقف کرده است. عده دیگری می‌گویند که شهرداری آن را به زور از وی گرفته است. اما طبق آنچه در تاریخ آمده است، این باغ را مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۰ ه.ش به حاج کاظم ملک التجار بخشیده است. سپس دست به دست گشته تا سرانجام در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شده است.

باغ ملی مشهد

ویژگی‌ها

در قسمت‌های مختلف باغ ملی مشهد، سردیس مشاهیر علمی و ادبی بزرگ کشور به چشم می‌خورد که ما را با این بزرگان و تاریخ و فرهنگ غنی و پربار کشورمان بیشتر آشنا می‌کند.

در گذشته باغ ملی مشهد مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار متر مربع داشت ولی با تصرفاتی که تعدادی از سازمان‌ها و نهادها در آن انجام دادند، هم‌اکنون مساحت ۲۶ هزار متر مربع از این باغ باقی مانده است. بخشی از این باغ توسط اتاق بازگانی و بخشی دیگر توسط صدا و سیمای استان خراسان رضوی گرفته شده است.

امکانات 

در معرفی باغ ملی مشهد، جا دارد که امکانات این پارک را نیز برشماریم. وسایل بازی ‌ویژه کودکان و تجهیزات ورزشی به منظور نشاط و تفریح کودکان، نوجوانان و جوانان از جمله امکانات این پارک است.

همچنین محیط این پارک با درختان چنار قدیمی و گل‌ها و گیاهان زیبا و رنگارنگ تزیین شده است که فضای باغ را برای کسانی که به این مکان می‌آیند، تلطیف کرده است.

باغ ملی مشهد

ساعت کار باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد ۲۴ ساعته به روی بازدیدکنندگان باز است و همچنین ورودی آن رایگان می‌باشد. بازدیدکنندگان در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند به این پارک آمده و از فضای دل‌انگیز پارک بهره ببرند.

آشنایی با بهترین پارک های مشهد

باردید از باغ ملی مشهد

اگر شما در مرکز شهر باشید و دلتان بخواهد از شلوغی فضای اطرافتان دور شوید، هیچ جایی را بهتر، خاص‌تر، دل‌نشین‌تر و نزدیک‌تر از باغ ملی نخواهید یافت. زیرا این باغ دقیقاً در وسط یکی از پرترددترین و پرجمعیت‌ترین مراکز تجاری و مسکونی این شهر قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید که بازار جنت نیز در کنار باغ ملی قرار گرفته و این موضوع باعث شده است افرادی که جهت گشت‌و‌گذار و خرید پوشاک و سایر کالاهای موجود در آن به این بازار جذاب و مطرح مراجعه می‌کنند، گاهی هم جهت گذران اوقاتی خوش و استراحت‌کردن و رفع خستگی، مدتی را در این پارک آرام و صمیمی با طبیعتی بکر سپری کنند.

منبع ناب رو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها