ویرانه های باستانی ترکیه

ویرانه های باستانی ترکیه

وقتی صحبت از تاریخ ترکیه به میان می‌آید امکان ندارد چیزی از امپراطوری‌هایی که در این سرزمین برای همیشه از دست رفت چیزی به ذهن خطور نکند. بخش زیادی از تاریخ را ویرانه‌های موجود در شهرهای ترکیه در دل خود ذخیره دارند و دیدن آن ها بخش باشکوهی از سفر شما را می‌تواند تکمیل کند. این ویرانی‌ها تنها به یک ملت یا یک امپراطوری تعلق ندارند، از رمی‌ها و یونانی‌ها تا کرد‌ها در این سرزمین سهیم هستند؛ اتفاقات بیشماری این خاک به خود دیده که باعث شده که تاریخ آن عجیب و البته غنی باشد. در ادامه میتوانید با تعدادی از ویرانه های باستانی ترکیه آشنا شوید.

مقبره‌های لیکیه

مجموعه‌ای باستانی که در میان صخره‌های عمودی حفر شده و گردشگران میتوانند از راه قایقرانی در نزدیکی جزایر دالیان، کانوس و میرا از این مجموعه بازدید کنند. مقبره‌های باشکوه این مجموعه از هنر استادانه‌ی لیکی‌ها در مراسم تدفینشان بوجود آمده که این مقبره‌ها همانند خانه‌هایشان از نمای خاص گوتیگی بهره برده است. برخی از مقبره‌های آن‌ها بیش از یک جسد درونشان جای داده شده که نمایانگر زندگی خانواده محور آنها بوده است.

ویرانه های باستانی ترکیه

تروآ (Troy)

یکی از برجسته‌ترین افسانه‌های یاد شده در یونان باستان که از اساطیر یونانی نقل شده جنگ تروجان است که در مرکز شهر تروآ صورت گرفته است. هانریش سلیمان باستان شناسی بوده که مخروبه‌های این شهر را کشف کرده و از آن پس محققان زیادی نظریه‌های مختلفی در مورد این شهر دادند.  طبق نظریه‌ی محقق چارلز مک کلرن مخروبه‌هایی همچون مجسمه‌ی اسب تروآ از آثار باستانی این شهر بوده اما اکثر محققان کلاسیک عقیده بر این دارند که تروآ یک افسانه‌ی اسطوره‌ای بوده.

آشنایی با شهرهای معروف ترکیه

 ساردیس (Sardis)

زمانیکه بخش غربی ترکیه مرکز تمدن باشکوه و باستانی بود، ساردیس پایتخت لیدی‌ها و یک کلانشهر پر ازدحام به شمار می‌رفت. قسمت مرکزی ساردیس در آنگولیا قرار داشته و به عنوان شهری واقع در مسیر راه تجارت میان قسمت‌های داخلی آسیای صغیر و سواحل دریای اژه “Aegean”، شهری راهبردی به شمار می‌رفت. پس از آنکه پارسی‌ها و متحدانش در سال ۶۱۲ قبل از میلاد از شهر بزرگ نینوا بیرون رفتند، پادشاه لیدی‌ها بر منطقه حاکم شده و ساردیس را پایتخت خود قرار داد. این شهر زیر سلطه‌ی پادشاهی جدید تبدیل به ارگی واقع بر روی تپه گردید که پادشاه لیدی‌ها در آن سکونت داشت.

ویرانه های باستانی ترکیه

ساردیس زمانی چهار راه اصلی تجارت تلقی می‌شد و همچنین محل ملاقات مهمی برای تبادل ایده‌ها و اطلاعات نیز به حساب می‌آمد. از سال ۱۹۵۸ مححقان هاروارد و کورنل به حفاری کشفیات باستان شناسی این منطقه پرداختند تا سر‌نخ‌هایی از تاریخچه‌ی باستانی و سرچشمه‌ی آشوب و هرج و مرج در آن را به دست آورند.

یازیلی کایا

در بخش مرکزی آناتولی، هیتی‌های ترکیه بر سرزمینی حکمرانی می‌کردند که این سرزمین مقدس “یازیلی کایا” مجموعه‌ای از خدایان حفاری شده در صخره‌ها با سرهای مخروطی  نامیده می‌شد.  محراب “هاتوساس” در چند قدمی دروازه‌های شهر، شامل دو گالری متشکل از پانتئون‌ها یا همان خدایان و الهه‌های هیتی‌هاست که قدمتشان به قرن سیزدهم بازمی‌گردد.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها