پل هاردنگر ، شگفت انگیزترین جاذبه‌ی نروژ

پل هاردنگر

یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز نروژ پل هاردنگر است که مابین دو منطقه‌ی کوهستانی است و واسطه‌ای میان اتصال دو شهر مختلف است؛ مخصوصا قسمتی از هوردالاند که دو شهر مختلف به نام‌های  ولنسوانگ و اولویک را به هم متصل می‎کند. یکی از کارایی‌های مفید این پل این است که جایگزین حمل و نقل فری شده که مسیر‌هایی که از طریق کشتی مسافربری و بار‌بری از یک طرف دریا یا دریاچه به آن طرف که مسیر آن از دهانه بروراویک تا بریمنس ادامه داشت را به مسافت بین اوسلو و ورگین را کوتاه کرده است. این پل در میان پل‌های معلق جهان در رتبه ی نهم قرار دارد و در میان پل‌های نروژ جایگاه نخست را دارد. همچنین از نمای زیبای اطراف این پل هم نمی‎توان چشم پوشی کرد از منظره‌ی سرسبز آن تا دریاچه آبی زیر پل همگی بر زیبایی آن افزوده‎اند.

معماری جالب پل هاردنگر

این پل معماری متفاوت و جالبی نسبت به پل‌های معلق دیگر دارد که از یک طرف تونلی در دل کوه و از طرف دیگر به عرشه‌ی پل و تونل‌های پشت آن می‌رسد این موضوع در برشور پل و برگه اطلاعات اداره راه نروژ و همچنین در عکس‌های مراحل ساخت و اجرای پل را می‎توان به وضوح مشاهده کرد. بودجه‌ای که برای ساخت این پل بکار رفته است حدود ۲۹۰ میلیون یورو می‎باشد و مجری ومسئول اجرای جزئیات طرح این پل گروه ام.ت.هی‌گر بوده است. به دلیل وجود دو تونل در دو سمت پل، هر طرف شامل یک فلکه به قطر ۵۵ متر است که وظیفه توزیع ترافیک در سه مسیر مختلف را به عهده دارد. برای ساخت این پل از مواد ترکیبی استفاده شده است؛  ۱۵،۰۰۰ تن فولاد از سراسر جهان به اینجا ارسال شده است. فاصله  ابتدا و انتهای پل ۲.۴ کیلومتر است و علاوه بر آن، ۸۰۰ متر مسیر جاده‌ای و ۹۰۰ متر پیاده‌رو و مسیر دوچرخه هم وجود دارد. ۳۸۰۰ تن بتن در مساحت ۲۲۴۰۰ متر مربع بکار رفته که خود نیازمند ۵۰،۰۰۰ متر مربع قالب بندی بوده است.

پل هاردنگر

صخره پریکستولن در نروژ

آنچه که باید در مورد این پل بدانید

هاردنگر پلی عوارضی است و هرکس که قصد عبور از آن را داشته باشد می‌بایست مبلغی را پرداخت کند. تمامی این پرداخت‌ها از طریق سیستم پرداخت خودکار (Auto Pass System) انجام می‌شود.نحوه عملکرد عبور خودکار، بدین گونه است که هر شخص دارنده این سیستم، می‌تواند از طریق حسگری که در ورودی اصلی پل نصب شده، بدون نیاز به توقف عبور کند. برچسب پرداخت با استفاده از ارسال امواج رادیویی باقی کارها را انجام میدهد. با توجه به فهرست قیمت، وسایل نقلیه سنگین تر از ۳٫۵ تن نیاز به پرداخت ۶۰۰کرون نروژ  ۲۵۰ هزار تومان دارند. وسایل نقلیه که وزن دقیقا ۳٫۵ تن و کمتر از آن، بایستی ۱۵۰ کرون نروژ ۶۳ هزار تومان بپردازند.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها