قاضی ؛ شهری با ظرفیت های گردشگری فراوان

قاضی ؛ شهری با ظرفیت های گردشگری فراوان

شهر قاضی مرکز شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی است. در گذشته این منطقه را غازی به معنای جنگجو یا محل استقرار جنگجویان نامیدند. همین نامگذاری نمایانگر اهمیت استراتژیک این شهر در گذشته بوده است. قطعا به دلیل این اهمیت ها تاریخ قاضی حرف های ناگفته ی زیادی برای همگان دارد. از طرفی قرار گرفتن در منطقه ای خوش آب و هوا و ییلاقی طبیعت زیبا و دیدنی را رقم زده است. که سالانه طبیعت گردان زیادی را به خود جلب میکند. در این مقاله قصد داریم شما را با جاذبه های گردشگری قاضی آشنا کنیم.

قاضی در گذر تاریخ

کمی دور تر از جنگل های طبیعی بلوط و کرکو، تپه های باستانی با قدمت پنج هزار ساله را میبینیم. اگر به کتب تاریخی رجوع کنیم میبینیم قاضی اسب های تندرو و معروفی داشته است‌ . این اسب ها مورد توجه جنگجویان قرار داشت‌. تپه های زرک شهر قاضی محل مناسبی برای اردو زدن جنگجویان در مسیر لشکرکشی بود‌. اما با تغییر کاربری جنگل های طبیعی و تبدیل آن به زمین های کشاورزی این تپه ها و تاریخ پنهان قاضی در حال نابودی است.

مقاصد گردشگری فوق العاده برای زوج‌های جوان

صنایع دستی

بی شک یکی از مهمترین افتخارات هر ملتی صنایع دستی آن است. که ریشه های عمیقی در باورها و آداب و رسوم مردم بومی منطقه دارد‌. با مطالعه صنایع دستی بازمانده از گذشتگان میتوانیم به بخش بزرگی از تاریخ انها پی ببریم . صنایع دستی  قاضی نیز نمایانگر فرهنگ بی بدیل مردم بومی آن است. شلوار مدخل دار یا نوار دوزی شده ،تاس کلاه ، پای تابه و جلیقه های پول دپزی شده از مهمترین صنایع دستی قاضی است. بیشتر زنان منطقه به قالی بافی، پلاس بافی، جاجیم بافی و سیاه چادر مشغولند. تا سنت ها و اداب و رسوم خود را حفظ نمایند‌.

غذا های محلی

خراسان شمالی و به ویژه مردم شهر قاضی دارای غذاهای مختلف محلی و بومی است. در این منطقه مردمانی از نژادهای فارس، کرمانج، ترک، ترکمن و تات زندگی می‌کنند که به همین نسبت نیز دارای تنوع غذایی می‌باشند. غذاهای محلی در خراسان شمالی با آداب و رسوم خاص خود تهیه می ‌شوند و این غذاها با توجه به تولید سبزی‌های محلی در این منطقه در هر فصل از سال تغییر می‌کنند. آش و انواع آن یکی از اصلی‌‌ترین غذاهای محلی خراسان شمالی محسوب می شود. این غذاها سرشار از انرژی و بسیار مقوی می‌باشند. نان محلی قطاب ، شله ماش بجنوردی ، قورتو بجنورد و اش قلیه از خوشمزه ترین غذا های محلی قاضی است.

منبع ایده آل مگ
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها