صفی آباد شهری زیبا، با تاریخی کهن

صفی آباد شهری زیبا، با تاریخی کهن

روانیز دهستانی در خراسان شمالی بود. که در سال ۱۱۴۰_۱۱۴۵ توسط صفی خان بغایری احداث شد. از همین رو آن را صفی آباد نامیدند. به دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، گذر زمان منجر به توسعه این دهستان شد. به گونه ای که شهر صفی آباد در مدت زمان حکومت قاجاریان بسیار مورد توجه بود. در این مقاله شما را با تاریخ دور و دراز این شهر آشنا خواهیم کرد.

غارهای صفی آباد سرپناه شکارچیان دوران باستان

برای تخمین پیشینیه تاریخی صفی آباد مدارک مستندی در دسترس نبود.  جستجو های باستانی انجام شده در سال ۹۱ این گره کور را گشود. در این تحقیقات یک غار قدیمی مورد تفحص قرار گرفت. و نقاشی هایی بر روی تخته سنگ های این غار دیده شد. احتمال میرود که این نقوش توسط شکارچیان عصر باستان کشیده شده باشد. با این حساب، وجود حیات در صفی آباد به زمان های دور و دراز باز میگردد.

آب انبار تاریخی

در زمان نادر شاه افشار صفی خان بغایری آب انباری بنا شد. طبق تقسیمات آب انبار ها این بنا از نوع آب انبار های عمومی بود. و شامل سر در تزیینی پاشوره و پاشیر ، هواکش و بادگیر و همچنین یک پوشش برای منبع آب اصلی بوده است. هرچند آن آب انبار صفی خان در گذشته نقش مهمی در زندگی مردم داشت . اما امروزه مورد بی لطفی قرار گرفته است. و تقریبا به حالت مخروبه در آمده است. و در مرکز شهر صفی آباد امروزی قرار دارد.

شهر شیروان در خراسان شمالی؛ شهری با معماری نوین

آرامگاه امامزاده حمزه ابن موسی

ان بنای تاریخی در روستای دهنه شیرین ، بر روی تپه ای زیبا با شیب ملایم قرار دارد. بنای امامزاده بسیار زیبا است. زیرا ضلع جنوبی ان کاشی کاری شده است. و دیوار های داخلی با کتیبه های زیبای قرآنی و نقوش گل و گیاه تزیین شده است. طبق اسناد این کتیبه ها در دوران قاجاریان ایجاد شد.

آرامگاه شاهزاده محمد

این بنا از لحاظ قدمت متعلق به دورۀ صفوی است. و دارای چهار ورودی در جهات اصلی است. امروزه فقط ورودی شرقی باز است. ورودی اصلی با قوس جناغی پوشش یافته که در داخل آن یک طاق نما با قوس نیز تعبیه شده‌است. این بنای مذهبی شهر صفی اباد بسیار زیبا است. در حاشیه قوس‌ها قاب هایی با نقوش گل و بوته ایجاد شده و کتیبه هایی با متن آیه الکرسی با اندود گچ تزئین گردیده و پایین تر از کتیبه‌ها کمربندی با نقوش گل و بوته با رنگ‌های اصلی به صورت قرینه کشیده شده‌است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ایمان

چی بودیمو چی شدیم!!!