سنخواست ؛ شهری با قدمت تاریخی و دیرینه

سنخواست ؛ شهری با قدمت تاریخی و دیرینه

شهر سنخواست در فاصله ۲۵ کیلومتری کوه بهار قرار گرفته است. بهار از ذخیره گاه های ارس شمالی است. به دلیل کثرت نزولات آسمانی مراتع سرسبز و زیبا در تمام فصول سال دارد‌. این طبیعت زیبا و قدمت ۷۰۰ هزار ساله سنخواست آن را تبدیل به یک منطقه بوم گردی زیبا نموده است‌.

محوطه باستانی چلو

تپه چلو که به شهر سوخته معروف است قدمتی حدود شش هزار سال دارد. و در نزدیکی سنخواست واقع شده است. منطقه در دو بخش گورستان و استقراری مورد تفحص قرار گرفت. تکه های کوزه ، ظروف شکسته و اسکلت انسانی از کشفیات منطقه است‌. در طی کاوش های انجام شده یک منطقه با مساحت تقریبی یک هکتار آشکار شد که آثار خمره های مهر و موم شده را در بر داشت. این یافته ها نمایانگر یک نظام انبارداری سازمان یافته است. و بخش مهمی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم قبل از میلاد را روایت نمود. دانشمندان معتقدند در گذشته چلو و شهر سنخواست در مسیر یک شاهراه باستانی که کرگان را به نیشابور متصل میکرد ، قرار داشت.

رباط قلی

یکی از بنا های تاریخی شهر سنخواست است که تصور می شود در دوره تیموریان ساخته شد‌ه است. در گذشته این بنا از مهمترین استراحتگاه های مسافران نیشابور به گرگان بود. و از دلایل مهم توسعه شهر محسوب میشد. بنای رباط از سنگ و ساروج ساخته شده است. و دور تا دور حیاط آن حجره هایی برای مسافران است‌. علاوه بر آن یک نماز خانه و یک اصطبل هم در حیاط مرکزی وجود دارد . تا رفاه حال مسافران به طور کامل تامین شود.

شهر لیما کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد؟

حمام قدیمی سنخواست

حمام قدیمی سنخواست در خیابان امام خمینی شمالی واقع گردیده است و هم اکنون مورد استفاده ی اهالی شهر قرار می گیرد. قدمت تاریخی و چند صد ساله ی آن باعث رواج افسانه هایی در مورد آن گشته است. بر طبق یکی از این افسانه ها دختری به نام “‌نیلوفر بلخی”‌این حمام را ساخته است و خشتی طلا را در یکی از دیوارهای حمام به کار گرفته اند به طوری که اگر زمانی این حمام تخریب شود دوباره می توان حمام دیگری را از نو بنا نهاد. اگر به شهر سنخواست سفر کردید حتما از این حمام دیدن کنید.بر طبق لوحی سنگی که ده سال پیش از محل مسجد الزهرا به دست آمده، حروف ابجد حک شده، سال ساخت حمام و مسجد کنار آن را حدود سیصد و پنجاه سال قبل نشان می دهند.

منبع سنخواست
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها