جاذبه های گردشگری جغتای در خراسان رضوی

جاذبه های گردشگری جغتای در خراسان رضوی

سرزمین ایران یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین کشور ها در دیدگاه گردشگران است. مکان های جذاب و دیدنی بسیاری زیادی وجود دارد که ممکن است از آنها غافل باشیم. در این مقاله از تاریخ ما شما را با یکی از گنجینه های گردشگری خراسان رضوی آشنا خواهیم کرد. جاذبه های گردشگری جغتای طیف گسترده ای را شامل میشود. در این شهر کوچک تنوع زبانی، فرهنگی و مکان های گردشگری زیادی وجود دارد. که در ادامه به آنها می پردازیم.

ایوان مسجد خسروشیر

این مسجد در میان دو روستای خسروشیر پ عباس آباد قرار دارد‌. این بنا با آجر و گچ ساخته شده است. هرچند به دلیل بی توجهی بخش هایی از بنا ویران شده؛ اما هنوز هم جذابیت های خاص خود را دارد. تزئینات این بنا شامل کتیبه هایی به خط کوفی، نقش برجسته های هنری و گچ بری های زیبا است. زیبایی های بی حد و حصر این مسجد مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

ایوان مسجد خسروشیر

رودخانه زرقان جغتای

این رودخانه زیبا از کوه سپیدار سرچشمه گرفته است. و دارای دو شاخه هادی و چراغ است. این دو شاخه در نزدیکی دو روستای زرقان و حطیطه به هم میپیوندند‌. و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شرق ایران را به وجود می آورند. در مسیر حرکت این رود شادابی و طبیعت بکر را شاهد هستیم. این منطقه یکی از جاذبه های گردشگری جغتای است. و منطقه برای کمپ و گردش کاملا مناسب است.

سازه زیرزمینی آزادوار

نام این بنا از دوبخش آزاد + وار به معنای سرزمین آزاد تشکیل شده است. این بنا در قسمت زیرین کهن دژ آزادوار قرار دارد. و با ۳۳ پله مارپیچی از بنای اصلی جدا میشود. پس از عبور از این پلکان وارد یک شهر زیرزمینی با قدمت بالا خواهیم شد. باستان شناسان معتقدند این بنای زیرزمینی در ابتدا یک چاه آب بود. اما بنا به دلایل سیاسی و امنیتی تبدیل به یک مسیر عبور و مرور هنگام محاصره شهری شده است. قطعا بازدید از این شهر زیرزمینی می تواند هیجان انگیز باشد.

سازه زیرزمینی آزادوار

جاذبه های گردشگری فردوس؛ شهر انار های سرخ و زعفران ناب

مجموعه غار های جاورتن

مجموعه غارهای جاورتن به صورت سه دهانه غار با مدخل‌های جدا از هم و با منشاء مرکب چین‌خوردگی آهکی هستند. و یکی از عجیب ترین جاذبه های گردشگری جغتای محسوب میشود. این سه غار در ارتفاع ۱۳۰۰ متری دامنه‌های شرقی کوه کمر خونی قرار دارد. عمق این غار نامعلوم و در انتها به چند دهلیز کوچک منتهی می‌گردد.

منبع راهی نو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها