جاذبه های گردشگری تربت جام؛ سفر به کهن دیاز عرفان تربت جام

جاذبه های گردشگری تربت جام

شهر باستانی تربت جام در مرز کشور افغانستان و ایران میباشد. این شهرستان در همسایگی سرخس، ازباختر، فریمان، مشهد، تربت حیدریه است. و در گذشته نام های بسیاری داشته است. به عنوان مثال در قرن دو و سه پیش از میلاد بوزینگان نامیده می شد. هرچند در آن زمان زلزله حیات را از منطقه برچید. ولی بعد ها با نام هایی نظیر پوچگان و شیخ جام شناخته شد. در ادامه این مقاله شما را با بخشی از جاذبه های گردشگری تربت جام آشنا خواهیم نمود‌.

دربند یا دروازه ارغوان

ورودی این دروازه در سمت غرب دژ کلات قرار گرفته است. هرچند این دروازه به دست ایلخانیان ساخته شد؛ اما در زمان نادر شاه افشار نیز مورد بازسازی قرار گرفت. این بنای خشت و گلی با هدف دفاعی ساخته شد. و یکی از مهمترین جایگاه ها برای تاسیسات و استراتژی های دفاعی بود. بازدید از این منطقه می تواند شما را با آداب جنگ و دفاع گذشتگان آشنا کند.

دروازه ارغوان

باغ کشمیر

بیشتر شهرت باغ کشمیر به دلیل درختان پسته متعدد آن است. البته تپه های ماهور متعددی که در منطقه وجود دارد به زیبایی آن افزوده است. و یکی از جاذبه های گردشگری تربت جام است.جالب است بدانید باغ کشمیر یکی از غنی ترین ذخایر ژنتیکی پسته کوهی است. این منطقه به مدت پنج سال شکار ممنوع بود. اما امروزه به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است.

مسجد خانه نور

در حدود ۳ کیلومتری جنوب روستای (یزد) مسجد کوچکی با دیوارهای سنگی و گلی مشاهده می‌شود که به مسجد خانه نور شهرت دارد. این مسجد اگرچه ارزش معماری چندانی ندارد اما مکانی بوده که در نزد شیخ احمد جام از اهمیت و اعتبار خاصی برخوردار بوده است. به فاصله ۲۰۰ متری ضلع جنوبی مسجد چشمه جوشانی به نام (نور) واقع است که آب آن وارد حوض زیبای سرپوشیده‌ای می‌شود و به احتمال بسیار سقایه مسجد نور بوده، اما اکنون به صورت نیمه‌ویران است.

مسجد خانه نور

جاذبه های گردشگری کاشمر؛ شهری سرشار از تاریخ و تمدن 

آرامگاه شیخ احمد جامی

در حاشیه شمال غربی شهرستان، با یکی دیگر از جاذبه های گردشگری تربت جام مواجه میشویم. در حقیقت این آرامگاه تاریخی مجموعه ای است. که شامل مسجد کرمانی، مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبد سفید و مسجد عقیق است. بنا در محله ای به نام سعد آباد قرار گرفته است. در این محله علاوه بر آرامگاه مذکور، میتوانید از مسجد خواجه عزیزالله و مدرسه امیر جلال الدین فیروز شاهی دیدن کنید.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها