جاذبه های گردشگری تایباد؛ شهری مرزی با تاریخ کهن

جاذبه های گردشگری تایباد

تایباد شهری مرزی و یکی از شهر های خراسان رضوی است. این شهر تاریخی با سرگذشت پرفراز و نشیب، در قسمت شرقی ایران قرار گرفته است. در گذشته تایباد مورد حمله مغول ها قرار گرفت. به همین دلیل آن را مغول آباد نامیدند. بعد ها به دلیل شیوع طاعون خالی از سکنه شد. اما با کاهش مرگ و میر های ناشی از طاعون حیات به آن بازگشت. و طیبات نامیده شد. و در نهایت به دلیل وزش طولانی مدت باد بومیان آن را تایباد نامیدند. جاذبه های گردشگری تایباد و گذشته پر فراز و نشیب ان برای بسیاری از گردشگران جالب است.

میل کرات

معماری سلجوقیان سبک و سیاق هاص خود را دارد. میل کرات نیز با این سبک و سیاق ساخته شده است. در حقیقت میل کرات یک بنای آجری است. و برای هدایت کاروان ها و مسافران بنا شده است. هرچند مدارک کافی در مورد تاریخ ساخت بنا در دسترس نیست؛ اما تاریخدانان معتقدند این بنا مربوط به دوران سلجوقیان است.

میل کرات

شهر تاریخی مالین

شهر تاریخی مالین در قسمت شمال شرق تایباد واقع شده است. و از مهم ترین جاذبه های گردشگری تایباد محسوب میشود‌. آثار و بقایای شهر بیانگر فرهنگ و آداب و رسوم مردمان گذشته است. جالب است بدانید در دل این شهر گورستانی کشف شده است. و در میان این گور ها مزار شهاب الدین عبدالله از عارفان نامی قرن نهم به چشم میخورد. وجود این مزار بیانگر احترام مردم بومی به عرفان و عارفان است‌. متاسفانه دلایل افول شهر در دسترس نیست‌.

تنگل و بند استای

جاذبه های گردشگری تایباد محدود به بنا های تاریخی نمیشود. تنگل و بند استای یکی از جاذبه های طبیعی شهر است. و این منطقه پوشیده از درختان جنگلی و درختان میوه است. و طبیعتی زیبا و چشم نواز ایجاد مرده است. وجود این آبگیر آب و هوای معتدلی در منطقه ایجاد کرده است. اگر علاقمند به بازدید از مناطق طبیعی بکر هستید، حتما از این بخش از شهر دیدن کنید.

تنگل و بند استای

جاذبه های گردشگری راز ؛ شهر اسرار آمیز خراسان شمالی

مسجد مولانا

این بنای تاریخی از دوره تیموریان باقی مانده و به نام مسجد و مزار مولانا شیخ زین‌الدین شناخته می‌شود. بانی این مسجد پیر احمد خوافی وزیر شاهرخ بهادر تیموری است. اهمیت این بنا بیش‌تر از لحاظ داشتن کتیبه‌های زیبای سردر کاشی‌کاری معرق و حواشی آن است که از هر جهت، شامل نکات ظریف هنری و ویژگی‌های دوره تیموری است. در کتیبه کاشی معرق تاریخی مسجد، نام شاهرخ و پیر احمد خوافی خوانده می‌شود. گذشته از کتیبه تاریخی ایوان و حواشی آن، کتیبه‌ای بر روی سنگ نقر شده است و در بالای سر قبر قرار دارد. این بنای تاریخی از بیاد ماندنی ترین جاذبه های گردشگری تایباد است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها