فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی چیست؟

فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی چیست؟

طبیعت گردی و کوهنوردی، هر دو فعالیتی هستند، که بیرون از محیط خانه انجام می‌شوند. هر دوی این فعالیت‌ها می‌توانند، به صورت انفرادی، یا دسته جمعی انجام شوند. حالا میخواهیم، به فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی بپردازیم.

شاید با دیدن این سوال، در ذهن خودتان چند جواب برای آن پیدا کنید، زیرا کوهنوردی و طبیعت گردی جدا از موقعیت مکانی، از لحاظ تجهیزات، آمادگی بدنی و… با هم تفاوت دارند. اگر می‌خواهید، بیشتر با این دو نوع فعالیت و تفاوت‌های آنها آشنا شوید، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

تفاوت بین طبیعت گردی و کوهنوردی در یک نگاه

بهتر است قبل از آنکه، به بیان فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی بپردازیم، ابتدا به صورت کلی به تعریف طبیعت گردی و کوهنوردی، به صورت جداگانه بپردازیم.

طبیعت گردی: طبیعت گردی همانطور که از نامش پیداست، فعالیتی است که در دل طبیعت انجام می‌شود. در واقع فعالیتی است، که بیشتر به صورت پیاده روی، در طبیعت، جنگل یا دامنه‌ها و اطراف کوه‌ها انجام می‌شود. مسیری که باید در طول این پیاده روی پیموده شود، مشخص شده است.

همچنین از لحاظ توانایی و آمادگی بدنی هم، محدودیت چندانی ندارید، زیرا طبیعت گردی، در اکثر مواقع برای همه قابل انجام است. در اصل طبیعت گردی، به صورت گردش دسته جمعی یا به تنهایی، می‌تواند حال روحی و جسمی شما را بهتر کند، و بسیار خاطره انگیز باشد. کمپ‌های طبیعت گردی هم گزینه مناسبی برای، انجام یک طبیعت گردی، حرفه‌ای هستند.

کوهنوردی: کوهنوردی مانند، طبیعت گردی یک پیاده روی سبک نیست. بلکه یک ورزش به نسبت سخت است، که نیاز به مهارت و قدرت بدنی زیادی دارد. در واقع برای آغاز کوهنوردی، شما نمی‌توانید به یک باره، یک قله‌ی بلند را فتح کنید، بلکه باید از کوه‌های کم ارتفاع و کم شیب شروع کنید.

همچنین در کوه‌ها یک مسیر مشخص برای رسیدن به قله، وجود ندارد. با مواردی که ذکر شد، تا حد زیادی فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی برای ما مشخص شده است.

کوهنوردی، شاخه‌های مختلفی مانند، صخره نوردی و… دارد. هر یک از شاخه‌های مختلف کوهنوردی، تجهیزات و لوازم خاص خود را دارند. برای انجام هر یک از فعالیت‌های کوهنوردی و طبیعت گردی، آشنایی با محیط، داشتن یک راهنما یا یک مسیریاب و قطب نما به شما کمک می‎کند، تا مسیر خود را گم نکنید.

لوازم مورد نیاز برای طبیعت گردی و کوهنوردی

همانطور که گفتیم، طبیعت گردی در بیشتر مواقع یک فعالیت و پیاده روی سبک است و به تجهیزات چندان زیادی نیاز ندارد، در واقع تمامی مواردی، که در یک گردش عادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند، غذا و خوراکی، آب برای نوشیدن و مصارف دیگر، لوازم مراقبتی مانند ضد آفتاب، کرم رفع نیش حشرات یا کرم دفع کننده آنها، قطب نما، نقشه‌ی راهنما، کیسه خواب برای ماندن در طبیعت، و….

برای کوهنوردی هم موارد ذکر شده مانند، آب و غذا، نقشه راهنما، قطب نما و… لازم هستند، علاوه بر اینها یک سری لوازم اختصاصی برای کوهنوردی نیاز است، که بسته به نوع کوهنوردی با هم متفاوت هستند، به عنوان مثال لوازمی که برای صخره نوردی، مورد استفاده قرار می‌گیرد، با لوازمی که برای کوهنوردی در برف انجام می‌گیرد، متفاوت است. تجهیزات اختصاصی کوهنوردی هم، می‌توانند، فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی باشند.

عصای کوهنوردی، طناب، چکش، قلاب مخصوص طناب از جمله لوازم کوهنوردی هستند.

سطوح مختلف طبیعت گردی و کوهنوردی؟

طبیعت گردی و کوهنوردی سطوح مختلفی دارند، که به شرایط جسمی، آمادگی بدن افراد و به سختی و آسانی مسیر بستگی دارد.

سطح ۱: پیاده روی سبک که امکان آسیب دیدگی در آن کم است.

سطح ۲: پیاده روی سبک اما در مسیری که شاید نیاز باشد، از دست خود استفاده کنید، به عنوان مثال، برای برداشتن یک مانع، از سر راه، احتمال آسیب دیدگی، کمی در آن وجود دارد.

سطح ۳: پیاده روی و طبیعت گردی در مسیری به نسبت خطرناک‌تر انجام می‌شود، به احتمال خیلی کم نیاز به استفاده از طناب پیش می‌آید.

سطح ۴: این سطح در واقع کوهنوردی است، زیرا در آن نیاز به استفاده از طناب زیاد است.

سطح ۵: سطح ۵ دیگر مربوط به یک کوهنوردی تخصصی و حرفه‌ای است. در این سطح علاوه بر طناب، به تجهیزات کوهنوردی بیشتری نیاز است.

همانطور که در قسمت، فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی اشاره کردیم، کوهنوردی ورزش سختی است و نیاز به تمرین و آمادگی و توانایی بدنی زیادی دارد، در مقابل طبیعت گردی، فعالیت ساده‌تری است و شما بدون هیچ تمرین و قدرت جسمی می‌توانید آن را انجام دهید.

تفاوت مسیر و راه‌های موجود در طبیعت گردی و کوهنوردی؟

طبیعت گردی یک گردش و پیاده روی آسان است، که در مسیرهایی که از قبل مشخص شده (پاکوب) انجام می‌شود. در واقع این مسیرها باعث راحتی و آرامش خیال طبیعت گردان می‌شود، و احتمال گم شدن در جنگل یا محل طبیعت گردی کاهش پیدا می‌کند.

در فعالیت کوهنوردی، موضوع مسیر خیلی متفاوت از طبیعت گردی است، به این صورت که کوهنوردان به طور معمول دنبال هیجان و به دست آوردن یک رکورد هستند. یعنی می‌خواهند به قله‌ها و مکان‌هایی از کوه صعود کنند، که قبل از آنها کسی به آنجا نرفته باشد.

همین موضوع باعث می‌شود، تا مسیر از قبل مشخص شده‌ای برای کوهنوردان وجود نداشته باشد، همین موضوع باعث سختی هر چه بیشتر کوهنوردی می‌شود. فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی که بسیار بارز است، همین مشخص بودن یا نبودن مسیر است.

فرق بین طبیعت گردی و کوهنوردی از لحاظ نوع اقامتگاه؟

از آنجایی که مکان‌ها و مسیرهای طبیعت گردی مشخص است، اقامتگاه‌هایی هم، در نزدیکی این مکان‌ها دایر می‌شود، علاوه بر این، نزدیکی مکان‎های طبیعت گردی به برخی روستاها، یا شهرها، وجود خانه‌های ویلایی در نزدیکی مسیر طبیعت گردی، یا برپا کردن چادر، باعث شده تا مشکل خاصی از لحاظ محل اقامت و ماندن در طبیعت برای طبیعت گردان به وجود نیاید.

اما در مقابل کوهنوردان گزینه‌های مختلفی مانند طبیعت گردان برای اقامتگاه ندارند، چرا که هیچ سازه و بنایی در کوه‌ها برای اقامتگاه وجود ندارد، از طرفی هم کوهنوردان نمی‌توانند برای اقامت در یک محل کل مسیر سختی، که طی کرده‌اند را برگردند، در واقع برای کوهنوردان برپا کردن چادر و استفاده از کیسه خواب تنها گزینه، برای اقامتگاه است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها