تاریخچه پیدایش اولین قطار

تاریخچه پیدایش اولین قطار

قطارها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان حمل‌ونقل عمومی شناخته می‌شوند. سالانه مسافران زیادی در اقصا نقاط جهان با این وسیله کوچک و شگفت‌انگیز سفر می‌کنند. اما اگر به تاریخچه پیدایش اولین قطار مراجعه کنیم؛ درمیابیم که کاربرد اولیه این وسیله برای مسافربری نبوده است. در قرن شانزدهم قطارها متشکل از یک یا دو واگن کوچک بودند که توسط اسب‌ها بر روی ریل‌های چوبی حرکت می‌کردند. بیشترین کاربرد این وسیله برای حمل اجناس بود و فقط در چند نقطه محدود از جهان مورداستفاده قرار می‌گرفت. اما تکامل قطارها به‌صورت ناگهانی دست خوش تغییرات شد.

قطار بخار

هرچند امروزه قطارهای بخار جنبه تزئینی دارد و بیشتر در موزه‌ها و خطوط راه‌آهن قدیمی به نمایش گذاشته می‌شوند. اما پیدایش آنها تحول عظیمی در صنعت حمل‌ونقل ایجاد کرد. نخستین‌بار فردی به نام ریچارد ترویتیک در شهر ولز انگلیس توانست با کمک نیروی بهار یک لوکوموتیو را بر روی ریل آهنی حرکت دهد. لوکوموتیوی که توسط ریچارد طراحی شد توانایی حمل ۲۰ تن بار را داشت. به همین دلیل به‌سرعت موردتوجه قرار گرد. همچنین ریچارد با اعمال تغییراتی یک قطار گردشگری کوچک دیگر نیز ساخت. مسافران شهر ولز می‌توانستند سوار بر قطار بخار شوند و از اطراف شهر ولز بازدید کنند. در این نقطه از تاریخچه پیدایش اولین قطار هنوز هم حمل و نقل مسافران با لوکوموتیو رایج نبود.

ترابری عمومی با قطار

ایده اصلی حمل‌ونقل مردم با قطار نیز در انگلستان شکل گرفت. فردی به نام جورج استفنسون برای اولین‌بار این ایده را مطرح کرد. قطاری که توسط استفنسون طراحی شد بسیار بزرگ‌تر و عظیم‌تر از لوکوموتیو ریچارد ترویتیک بود. در این قطار علاوه بر حمل مسافر خدمات جانبی نیز ارائه می‌شد. بدین ترتیب اولین قطار مسافربری با کمک نیروی بخار در انگلستان شروع به کارکرد. اکنون‌که سال‌ها از اختراع اولین لوکوموتیو حمل مسافر می‌گذرد؛ قطارها تغییرات اساسی زیادی کرده‌اند و امکانات جانبی متنوعی نیز ارائه می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از مردم برای مسافرت از این وسیله نقلیه راحت و کم‌خطر استفاده می‌کنند.

سفر با قطار به قشم، تجربه ای که فراموش نمی کنید!

تاریخچه تحول قطارها در گذر زمان

اگر می‌خواهید به صورتی خلاصه‌وار و دقیق تاریخچه پیدایش اولین قطار را مطالعه کنید می‌توانید مطالب ذیل را مطالعه نمایید:

۱۷۶۵: استاندارد عرض خطوط راه‌آهن به میزان ۱۴۳۵ میلی‌متر تعیین گردید.

۱۸۰۴: اولین لوکوموتیو فعال با موتور بخار توسط ریچارد ترویتیک که در ولز جنوبی (انگلستان) ساخته شد.

۱۸۱۴: آغاز به کار لوکوموتیو استفنسون در یک معدن که در انگلستان واقع بود.

۱۸۲۵: افتتاح اولین مسیر منظم قطار بین استاکتون و دارلینگتون که ترابری عمومی را گسترش داد.

۱۸۳۰: اولین مرکز ارائه خدمات منظم به مسافران میان منچستر و لیورپول که در کشور انگلستان صورت گرفت.

۱۸۳۰: اولین قطار آمریکا در این سال و در کارولینای جنوبی آغاز به کار کرد.

۱۸۵۹: ساخت اولین کوپه خواب در امریکا برای مسافرانی که در مسیرهای طولانی قرار داشتند

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها