معرفی ۱۱ کشور گرمسیر دنیا

معرفی ۱۱ کشور گرمسیر دنیا

کشورهای زیادی روی کره زمین وجود دارند که هر یک از آنها بسته به موقعیت مکانی خود شرایط اقلیمی مختلفی دارند. برخی از آنها گرم و سوزان، بعضی معتدل و برخی دیگر سرد و یخی هستند، که ما اکنون قصد داریم ۱۱ کشور گرمسیر دنیا را به شما معرفی کنیم. این ۱۱ مکان در طول سال آب و هوای بسیار گرم را تجربه می‌کنند و همه آنها چیزهای فوق العاده عالی برای ارائه به مسافران به ویژه کسانی که فراری از هوای سرد زمستان هستند، دارند.

کشورهای گرمسیری کشورهایی هستند که در منطقه استوایی، منطقه‌ای که در امتداد خط استوا زمین قرار دارد، یافت می‌شوند. بنابراین از تابستان‌های بسیار داغ و سوزانی برخوردار هستند و مسافرت در فصل تابستان به این کشورها اصلاً توصیه نمی‌شود در عوض چنین مناطقی از زمستان‌های بسیار خوش آب و هوا و مطلوبی برخوردار‌اند. با ما همراه باشید.

۱- لیبی( گرم‌ترین کشور دنیا )

یکی از گرمترین کشورهای کره زمین لیبی است. این منطقه توسط صحرای لیبی، یکی از خشک‌ترین و گرمترین مکان‌های کره زمین پوشانده شده است. تقریباً ده سال است که برخی از مناطق این صحرا بارانی به خود ندیده‌اند. به همین دلیل دما در اینجا به قدری زیاد است که مردم تحت تأثیر برخی از تاول‌های پوستی یا دیگر بیماری‌های شناخته شده پوستی قرار دارند. این کشور گرمسیر حتی دمای ۵۷ درجه سانتی‌گراد نیز داشته است.

لیبی به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، تاکنون نتوانسته است در کنار کشورهایی که در مسیر رونق دادن به صنعت گردشگری خود از یکدیگر سبقت می‌گیرند قرار بگیرد. و اغلب انتخاب طرفدارن سفرهای ماجراجویانه و پر چالش بوده است.

۲- مکزیک

مکزیک در قاره آمریکا واقع شده است. این یک کشور بزرگ است که آب و هوای آن  از یک مقصد به مقصد دیگر متفاوت است. مکزیک متشکل از صحرای خشک و بی آب و علف، جنگل‌های گرمسیری، دره‌های حاصلخیز و کوهستان‌های برفی است. هر چند این کشور در فهرست داغ‌ترین کشورهای دنیا قرار دارد و تابستان‌های آن بسیار سوزان هستند اما از جاذبه‌های دیدنی بسیار زیبایی برخوردار است که شگفت زده‌تان می‌کند!

۳- سومالی

سومالی که کشوری پهناور در شاخ قاره آفریقا است از آن به عنوان یکی از ناامن‌ترین کشورهای دنیا یاد می‌شود. بارندگی در این منطقه بسیار کم است به همین علت، دمای هوا گاهی به ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، مردم سومالی همه روزه با مشکل جدی نبود آب و غذا درگیر هستند. با این حال هر ساله گروهای محدودی از کشورهای مختلف جهان با محموله‌های آب و غذا برای کمک رسانی به مردم راهی سومالی می‌شوند. اما همچنان فقر، ناامنی و قحطی در این کشور گرمسیر حکم‌ فرماست.

شاید اگر فقر به این سرزمین دامن نمی‌زد، اکنون سومالی نیز یکی از شگفت‌انگیزترین مقاصد گردشگری دنیا بود.

۴- سودان

سودان، کشوری واقع در شمال شرقی آفریقا است و همانطور که همیشه شاهدش بوده‌ایم کشورهای آفریقایی، گرم و سوزان بوده‌اند. بنابراین سودان هم دارای آب و هوای گرم و خشک است تا جایی که دما در آن گاهی به ۵۳ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. شاید باورش کمی سخت باشد اما سودان تقریباً در تمام فصول خود بارانی به خود نمی‌بیند. این بی آبی روز به روز، روند بیابان‌زایی، قحطی و خشکسالی را سرعت می‌بخشد.

۵- عمان

عمان نیز در زمره کشورهای گرمسیری جای گرفته است. این کشور تقریباً نیمی از سال را با دمای ۵۰ درجه یا بیشتر سپری می‌کند اما از آنجا که کشوری غنی و ثروتنمند است توانسته با شرایط سخت آب و هوای خود به خوبی مقابله کند. بیشتر ساختمان‌های تجاری و مسکونی این کشور از سیستم‌های سرمایشی فوق‌ پیشرفته برخوردار هستند به همین دلیل شهروندان با گرمای کشور خود مشکل چندانی ندارند.

۶- امارات

امارات که به عنوان کشوری ثروتمند و پیشرفته در دنیا شناخته می‌شود، در فهرست گرم‌ترین مناطق دنیا قرار دارد. این کشور گرمسیر در ابتدا یکی از مناطق بیابانی و خشک بود اما طی یک قرن گذشته توانست به سرعت به کشوری توسعه یافته تبدیل شود. امارات دارای یک فصل طولانی تابستان است یعنی حتی در فصل زمستان هم از دمایی بیش از ۲۲ درجه سانتی‌گراد برخوردار است. این کشور در ایام تابستانی خود دمای بالای ۴۰ درجه را نیز تجربه کرده است اما به لطف برقراری سیستم‌های سرمایشی پیشرفته در سطح شهر، کسی از گرمای هوای این منطقه، آزارده خاطر نمی‌شود.

۷- الجزایر

الجزایر یکی دیگر از کشورهای بسیار گرم و سوزان قاره آفریقا است. آب و هوای این کشور گرم و خشک است و میانگین دمای آن بین ۵۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است به همین دلیل مردم آنجا، روزها و شب‌های گرمی را سپری می‌کنند. البته این میزان دما در مناطق ساحلی آن متفاوت است زیرا در طی سال بارش‌های فصلی متعددی به خود می‌بینند.

۸- عراق

معمولاً وقتی اسم عراق را می‌شنویم، تصاویری از جنگ و خشونت در ذهنمان نقش می‌بندد اما بد نیست بدانید این کشور گرمسیر علاوه بر جنگ و نابسامانی دستخوش مشکلاتی دیگر چون کم آبی و خشکسالی شده است. عراق نیز کشوری گرمسیر است و در بیشتر ایام سال دمایی بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد را متحمل می‌شود.

۹- عربستان سعودی

کشور عربستان هم، از شرایط آب و هوایی چون عراق و دیگر کشورهای گرمسیر برخوردار است. اما از آنجا که کشوری ثروتمند و غنی است، با صرف بخش عمده‌ای از دارایی خود گام اعظمی برای فراهم کردن آسایش مردم در راستای مبارزه با گرمای هوا برداشته است. دمای هوای این کشور در ایام تابستانی از ۳۵ تا ۴۵ درجه بالای صفر متغیر است.

۱۰- هند

همانطور که می‌دانید هند یکی از سرسبزترین و خارق‌العاده‌ترین مقاصد گردشگری جهان است اما می‌بینیم که آن هم در فهرست کشورهای گرمسیری قرار دارد. این کشور در قسمت‌های جنوبی، غربی و مرکزی خود با دمای بالای هوا مواجه است و مردم در آنجا دمایی بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد را متحمل می‌شوند به همین دلیل کشوری گرمسیری محسوب می‌شود.

۱۱- ایران

شاید با دیدن نام کشور عزیزمان ایران در این فهرست متعجب شوید! این درست است که ایران کشوری چهار فصل محسوب می‌شود و همیشه شاهد زمستان‌های برفی و آب و هوای دلنگیز بهارش بوده‌ایم اما اگر نگاهی به شهرهای جنوب کشور مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سمنان و… بیندازید که در روزهای گرم تابستان دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد را نیز تجربه می‌کنند متوجه خواهید شد که ایران هم یک کشور گرمسیر است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها