تاریخچه پیدایش قهوه در دنیا

تاریخچه پیدایش قهوه در دنیا

ممکن است گاهی برای شما هم پیش آمده باشد که به هنگام نوشیدن یک لیوان قهوه به پیشینه‌ی پیدایش آن فکر کرده باشید اما تا به حال برایتان چندان مهم نبوده است که به مطالعه‌ی دقیق تاریخچه پیدایش قهوه در دنیا بپردازید. اما اگر میدانستید که چند قرن پیش، بزهای آفریقایی عامل اصلی کشف قهوه بوده‌اند برایتان جالب می‌شد. درست است شاید برایتان غیر قابل باور باشد اما ما در این زمینه اطلاعاتی را جمع ‌آوری کرده‌ایم که در اختیار شما خواهیم گذاشت؛ پس ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

در ابتدا باید خاطر نشان کرد که قهوه همانند دیگر مواد خوراکی در بسیاری از نقاط جهان از همان ابتدا وجود نداشت؛ چرا که یک چوپان ساکن در اتیوپی به هنگام چرای گله‌های گوسفند خود در منطقه‌ای به نام کافا دریافت که بزهای خود با خوردن گیاهان این منطقه، سرحال و پرانرژی شده و دیگر شب‌ها نمی‌خوابند. بنابراین این مسئله را با دانای روستای خود مطرح می‌کند و دانای روستا برای حل این مشکل مقداری از گیاهان منطقه کافا را می‌جوشاند و در نهایت مقداری از آب جوشیده را می‌نوشد. در نهایت فرد دانا نیز همانند گوسفندها دچار بی‌خوابی می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا این خبر به سرعت در میان دیگر اهالی و مردم دنیا پخش شود و اکثر جهان به وجود همچین گیاه انرژی زایی پی ببرند.

قهوه در آسیا

در تاریخچه پیدایش قهوه در دنیا این چنین آمده است که خبر وجود همچین گیاه انرژی زایی ابتدا به قاره آسیا رسید و تاجران عربستانی به دنبال راهی بودند تا بتوانند بذر این گیاه را از مردمان اتیوپی بگیرند. بنابراین با تلاش‌های این تجار، مردم شبه جزیره عربستان دومین مردمی بودند که توانستند از گیاه قهوه استفاده کنند. بعد از عربستان یمن و ترکیه از جمله مناطقی بودند که از قهوه به عنوان نوشیدنی استفاده می‌کردند. کشور بعدی که نوشیدنی قهوه به آن راه یافت کشور ایران بود. ایرانیان به این دلیلی که از نوشیدنی‌های الکلی استفاده نمی‌کردند، به خوبی پذیرای این نوشیدنی شدند و آن را قهوه نامیدند.

قهوه در اروپا

فرانسه و انگلستان از جمله کشورهایی بودند که به شدت از این دانه انرژی زا استقبال نموده و سعی کردند در تولید آن به خود کفایی برسند. در سالیان توسعه کشورهای اروپایی انواع کافی شاپ ها تاسیس گردید و بسیاری از افرادی که برای فعالیت های روزانه خود نیاز به دریافت انرژی مضاعف داشتند با نوشیدن یک فنجان قهوه در کافی شاپ ها، هوشیاری خود را چند برابر می کردند. به همین علت کافی شاپ های اروپایی به اتاق فکر معروف شده بودند. این گیاه محبوب در کشورهای اروپایی با عنوان کافی شناخته شد.

قهوه در آمریکا

آمریکایی‌ها تا قبل از اروپایی‌ها نیز هیچ گونه اطلاعی از این گیاه جادویی و خواص آن نداشتند. آمریکا از فرانسه درخواست کرد تا بذر این گیاه را به تجار این قاره بدهد تا در امریکا نیز آن را پرورش دهند، اما پادشاه فرانسه از این کار خودداری نمود، با این حال همسر پادشاه فرانسه مقداری از این بذر را به آمریکا فرستاد و امروزه نیز برخی از کشورهای قاره آمریکا همچون برزیل به یکی از مهم ترین و معروف ترین کشورهای عرضه کننده قهوه در سراسر جهان تبدیل شده اند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها