تاریخچه پیدایش قاره آمریکا

تاریخچه پیدایش قاره آمریکا

بارها شنیده‌ایم، نخستین کاشف قاره آمریکا کریستوفر کلمبوس بوده که توانسته در سال ۱۴۹۲ آن را کشف کند. اما این نظریه چقدر می‌تواند صحت داشته باشد؟ صحبت کردن در مورد تاریخچه پیدایش قاره پهناور آمریکا مسئله‌ای دشوار است چرا که تاریخ واقعی اکتشافات این سرزمین به مدت‌ها قبل از تولد کلمبوس برمی‌گردد. در این مقاله سعی داریم هر آنچه که نیاز است در مورد تاریخچه پیدایش تاریخچه پیدایش قاره آمریکا بدانید، را بازگو کنیم. اگر تمایل دارید ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

مختصری درباره قاره بزرگ آمریکا

این قاره یکی از هفت قاره کره زمین است که به حدود ۳/۸ درصد از کل مساحت زمین دامن زده است. همینطور ۴/۲۸ درصد از مساحت خشکی‌ها و ۱۴ درصد از کل جمعیت جهان را در بر گرفته است. قاره آمریکا در سه بخش: آمریکا شمالی، مرکزی و جنوبی خلاصه می‌شود. این قاره را می‌توانید در نیمکره غربی نقشه زمین مشاهده کنید.

در حال حاضر از  ۳۵ کشور مستقل اعم از ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک، کوبا، ونزوئلا، بولیوی، کاستاریکا، توباگو، السالوادور، هائیتی، شیلی، گواتمالا، پاراگوئه، آرژانتین، برزیل، پاناما، جامائیکا، هندوراس و… به عنوان کشورهای این قاره نام برده می‌شود.

نظریه‌های متعددی درباره نخستین کاشفان این قاره وجود دارد که ثابت می‌کنند، کلمب-دریاسالار اسپانیایی تنها کاشف این قاره نبوده است. ما در این نوشتار قصد داریم به برخی از معتبرترین نظریه‌ها در مورد پیدایش قاره شگفت‌انگیز آمریکا بپردازیم.

قبل از کلمبوس

برای مدت طولانی، بیشتر مردم بر این باور بودند که کریستوفر کلمب اولین کاشف قاره آمریکا است. یعنی اولین کسی که یک سفر رفت و برگشت موفقیت آمیز را از طریق اقیانوس اطلس انجام داده است. اما در سال‌های اخیر و با روشن شدن شواهد جدی، درک ما از تاریخ این قاره تغییر کرده است. اکنون می‌دانیم که کلمب در میان آخرین کاشفانی بود که به قاره آمریکا رسید، نه اولین.

نظریه‌های متعددی درباره کاشف واقعی این قاره وجود دارد که برخی از آنها معتبرتر از بقیه هستند. برخی از وایکینگ‌ها و برخی دیگر از مهاجران پلینزی به عنوان نخستین کاشفان قاره آمریکا نام برده‌اند. در ادامه توضحیات مختصری درباره هر یک از این شواهد خواهیم داد.

تاریخچه پیدایش قاره آمریکا

وایکینگ‌های آمریکایی

پانصد سال قبل از کلمبوس، یک گروه جسور از وایکینگ‌ها به رهبری لیف اریکسون پا به آمریکای شمالی گذاشتند و یک شهرک ایجاد کردند. اولین محوطه تاریخی مربوط به این گروه در سال ۱۹۶۰ در منطقه نیوفاندلند کشف شد. این کشف نشان می‌دهد که حضور وایکینگ‌ها در قاره، بیش از ۵۰۰ سال قبل از کریستوفر کلمب بوده است.

اولین تلاش اروپایی‌ها برای استعمار دنیای جدید در حدود سال ۱۰۰۰ بعد از میلاد زمانی رخ داد که وایکینگ‌ها از جزایر انگلیس به گرینلند رفتند، مستعمره‌ای تأسیس کردند و سپس به لابرادور، جزایر بافین و سرانجام نیوفاندلند رفتند. آنها در آنجا کلونی به نام واینلند (به معنای منطقه حاصلخیز) تأسیس کردند و از آن پایگاه با مشاهده گیاهان، جانوران و مردم بومی در امتداد ساحل آمریکای شمالی حرکت کردند. به طور غیر قابل توضیح، وینلند تنها پس از چند سال رها شد. اگرچه وایکینگ‌ها هرگز به آمریکا برنگشتند اما، سایر اروپاییان از دستاوردهای آنها آگاه شدند.

 برخی از محققان می‌گویند  به نظر می‌رسد مدت‌ها قبل از آن، قاره آمریکا توسط مسافران دریایی از چین و احتمالاً توسط بازدید کنندگان از آفریقا و حتی عصر یخبندان اروپا بازدید شده است.

تاریخچه پیدایش قهوه در دنیا

راهبان ایرلندی

یک افسانه مشهور روایت دیگری را به ما می‌گوید : طبق یک نسخه خطی باستان، گروهی از راهبان ایرلندی به رهبری سنت برندان در قرن ششم در جستجوی سرزمین‌های جدید با قایق پنهان گاو به غرب رفتند. پس از هفت سال آنها به خانه بازگشتند و گزارش دادند که کشوری را کشف کرده‌اند که از پوشش گیاهی زیادی برخوردار است و امروز برخی افراد معتقدند نیوفاندلند بوده است.

البته در تمام این مدت، دو قاره‌ای که اکنون آمریکای شمالی و جنوبی می‎نامیم کشف شده بودند. قبل از ورود کاوشگران اروپایی، قاره آمریکا محل زندگی دهها میلیون نفر از مردم بومی بود. در حالی که آن گروه‌های بومی آمریکایی تفاوت زیادی با یکدیگر داشتند، همه آنها آیین‌ها و مراسم، آوازها و رقص‌هایی را انجام می‌دادند که خاطرات پدر و مادرهایی را که قبل از آنها بودند به ذهن و قلب می‌آورد و جای آنها را بر روی زمین قرار می‌دادند. حالا اینکه اجداد آن بومیان آمریکا چه کسانی بودند؟ آنها از کجا آمده اند؟ چه زمانی به قاره آمریکا رسیده‌اند و چگونه سفرهای حماسی خود را انجام داده اند؟ واقعاً مشخص نیست.

هرچه بیشتر و عمیق تر به گذشته می‌پردازیم ، در می‌یابیم که قاره آمریکا همیشه سرزمین مهاجران بوده است، سرزمین‌هایی که بارها و بارها توسط افراد مختلفی که در طی چندین نسل مختلف از مناطق مختلف جهان کشف شد‌ه‌اند. به گذشته ماقبل تاریخ، زمانی که گروهی از شکارچیان عصر حجر برای اولین بار پا به دنیای جدید کشف نشده‌ای گذاشتند.

سرخ پوستان پالئو

باستان شناسان تصور می‌کنند که سرخپوستان سرخپوش، که گاهی اوقات به آنها مردم کلوویس نیز گفته می‌شود، از اولین کسانی بودند که در قاره آمریکا زندگی می‌کردند. این قبیله باستانی در اواخر آخرین عصر یخبندان در قاره ظاهر شدند و از آسیا وارد قاره شدند. نام آنها، Paleo  در واقع از واژه یونانی “palaios”، به معنی باستان آمده است. آنها بین ۱۰،۰۰۰ تا ۴۰،۰۰۰ سال در جنوب غربی ایالات متحده و شمال مکزیک زندگی می‌کردند.

تاریخچه پیدایش قاره آمریکا

پلینزی‌ها

به نظر می‌رسد گروه دیگری قبل از  کریستوف کلمب، قاره آمریکا را دیده‌اند. اینها پلینزی‌ها هستند که محققان بعد از کشف نوعی سیب‌زمینی شیرین هندی در منطقه اقیانوس آرام، به حضور آنها در منطقه پی‌بردند. قدمت این نوع سیب‌زمینی کربنات شده به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. البته مدارک و شواهد کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد اما می‌تواند منجر به بررسی‌های بیشتر در این زمینه شود.

اولین آمریکایی‌های واقعی واقعاً چه کسانی بودند؟

نظریه‌های متعدد در مورد نخستین ساکنان و کاشفان قاره آمریکا را که می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که قبل از کریستوفر کلمبوس گروه‌های دیگری قاره را دیده‌اند و حتی سعی کرده‌اند بخشی از آن را تصاحب کنند. با این وجود وقتی می‌دانیم قبل از کلمب ساکنین دیگری هم در این قاره وجود داشته‌اند، کشف قاره  توسط کلمب یا گروه‌های دیگر چه معنی می‌تواند داشته باشد؟

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها