راهنمای سفر به نیکوزیا

راهنمای سفر به نیکوزیا

آیا نام نیکوزیا برای شما بسیار عجیب است؟ یا بار اول است که آن را می‌شنوید؟ نیکوزیا کجا قرار دارد؟ فقط کافیست به شما بگوییم نیکوزیا پایتخت کشور قبرس است تا شما متوجه شوید چندان هم عجیب و دور نیست. جمهوری قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه قرار دارد. راهنمای سفر به نیکوزیا در این مقاله به طور خاص در این مورد اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می‌گذارد. بخش بعدی مقاله مختصر آشنایی با قبرس و پایتخت آن است.

نیکوزیا پایتخت قبرس

جزیره‌ی قبرس سومین جزیره‌ی بزرگ مدیترانه است که از سال ۲۰۰۸ به حوزه‌ی یورو پیوست. در طول تاریخ قبرس به داشتن معادن مس و پایتخت آن یعنی نیکوزیا به تولید ابریشم معروف بوده و البته هنوز هم هست. نیکوزیا شهر مرکزی قبرس، به دو قسمت تبدیل شده است. قبرس شمالی که ترک‌ها در آن زندگی می‌کنند و قبرس جنوبی که یونانی‌نشین هستند. به همین دلیل دو زبان رسمی یونانی و ترکی استانبولی در قبرس رایج است. پول رایجی که در قبرس استفاده می‌شود یورو است.

نیکوزیا پس از برلین، آخری پایتختی است که به دو قسمت تقسیم شده. نیکوزیای شمالی مربوط به کشور ترکیه است و به آن لفکوشا می‌گویند. نیکوزیای جنوبی که لفکوزیا نامیده می‎شود پایتخت رسمی کشور قبرس می‌باشد. راهنمای سفر به نیکوزیا اشاره می‌کند علت ای جدایی مربوط به اختلافات سیاسی سال ۱۹۷۴ است.  مردم نیکوزیا برای عبور از شمال این پایتخت به جنوب و برعکس نیاز به مجوز دارند. نیکوزیا در سال ۲۰۱۲ از لحاظ قدرت خرید به عنوان پنجمین شهر غنی دنیا شناخته شد.

آب و هوای نیکوزیا

آب و هوای نیکوزیا به خاطر بارندگی کم در طول سال، نیمه خشک و استوایی است. به همین علت تابستان‌های نیکوزیا طولانی و کمی گرم و زمستان‌های آن ملایم و خنک است. میزان بارش باران در فصل زمستان بیشتر از بقیه‌ی ماه‌های سال می‌باشد. در نیکوزیا برف به ندرت می‌بارد و یخ بستن خیابان‌ها بسیار کم اتفاق می‌افتد. راهنمای سفر به نیکوزیا به شما توصیه می‌کند زمان سفر خود را یکی از ماه‌های مه، آگوست، اکتبر یا سپتامبر انتخاب کنید. گرم‌ترین ماه سال در نیکوزیا جولای است.

گردشگری در نیکوزیا

همان طور که اشاره شد، نیکوزیا به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. اگر شما در قسمت جنوبی نیکوزیا هستید، برای رفتن به شمال این شهر فقط کافیست پاسپورت خود را به مأمور مربوطه نشان دهید. هیچ مشکلی در مورد گردشگری شما به وجود نخواهد آمد. از سوی دیگر باید بدانید بافت شهری و فرهنگ مردم شمال و جنوب با هم متفاوت است. برای همین شما با صحنه‌های دیدنی و متفاوتی روبه‌رو خواهید شد.

 راهنمای سفر در این قسمت چند مورد از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیکوزیا را به شما معرفی می‌کند.

راهنمای سفر به نیکوزیا
Evening Rome Church Buildings Lights Cool Wallpapers

دیوارهای ونیزی

نام دیگر آن استحکامات ونیزی است. این دیوارها بخش قدیمی شهر را در بر گرفته‌اند. شهر نیکوزیا به خاطر این استحکامات مانند یک شهر رنسانسی ایده‌آل بوده است. یکی از موارد دیدنی استحکامات دروازه‌ی فاماگوستا و دروازه‌ی پافوس و روکاس باستیون است. نقش‌ها و نشان‌های ملی روی این قسمت‌ها به خوبی محافظت شده است.

مسجد سلیمیه

در نیکوزیای شمالی، در میدان سلیمیه شما با یک بنای تاریخی مواجه خواهید شد که قدمت آن به سال ۱۳۲۶ میلادی باز می‌گردد. این مسجد تاریخی در ابتدا کلیسایی به نام ایاصوفیه بوده. در قرن شانزدهم پس از حمله‌ی پادشاه عثمانی این کلیسا به مسجد تبدیل می‌شود. اگر شما از این مسجد دیدن کنید متوجه تلفیق هنر کلیسایی و اسلامی خواهید شد.

بلاپایس

شما در ۲۹ کیلومتری شهر نیکوزیای شمالی به یکی از مشهورترین دهکده‌های قبرس سفر خواهید رسید. دهکده‌ای که کلبه‌های سفید رنگ و قدیمی دارد و با وجود صومعه‌ی قدیمی بلاپایس بسیار دیدنی‌تر شده است. بقایای صومعه‌ی بلاپایس طاق‌های حکاکی شده را به شما نشان خواهد داد. برای رسیدن به این دهکده راهی جز استفاده از تاکسی نیست. ابتدا باید به کیرنیا رفته و از آنجا به بلاپایس بروید.

راهنمای سفر به نیکوزیا لازم می‌داند که بگوید کیرنیا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در طول سفر شما می‌باشد. از دیگر موارد مهم گردشگری در نیکوزیا، می‌توان به قلعه‌ی سنت هیلاریو، منطقه‌ی باستانی سالامیس، قلعه‌ی بوفاونتو، موزه‌ی لونتیس، موزه‌ی بیزانس، موزه‌ی قبرس، کاروانسرای بویوک هان و… اشاره کرد.

در نیکوزیا قدم بزنید

یکی از تفریحات شما در نیکوزیا می‌تواند قدم زدن خیابان‌های قدیمی این شهر باشد. با قدم زدن در قسمت‌های قدیمی شهر شما به راحتی می‌توانید آثار تاریخی، خانه‌های قدیمی و بافت کهن شهر را ببینید و لذت ببرید. خیابان‌های قدیمی، پیاده‌روهای باریک و دستفروشان محلی، کافه‌ها و رستوران‌های آن شما را به دل تاریخ خواهند برد. خیابان لدرا یکی از همین مکان‌ها است. همچنین  Bedesten  بازارچه‌ای است که در گذشته کلیسای سنت نیکلاس  در نیکوزیای شمالی بوده. موزه‌ی مولوی و موزه‌ی درویش پاشا نیز در همین مکان قرار دارد.

غذاهای معروف نیکوزیا

نیکوزیا به خاطر ترکیب شدن فرهنگ اروپایی و خاورمیانه‌ای دارای سبک آشپزی خاص خود نیز می‌باشد. در نیکوزیا به خوراکی‌هایی که در مقدار کم و در کنار هم سرو می‌شوند مزه می‌گویند. این مزه‌ها می‌تواند خوراکی گیاهی یا پروتئینی باشد راهنمای سفر به نیکوزیا شما را با چند غذای بسیار معروف این شهر آشنا می‌سازد.

راهنمای سفر به نیکوزیا

شفتالیا Sheftalia

شفتالیا غذایی سنتی و شبیه کوفته قلقلی کباب شده است. در قبرس این غذا به همراه سوولاکی با سالاد و نانی بیضی شکل که پیتای نام دارد میل می‌شود.

سوولاکی souvlaki

سوولاکی یک نوع کباب فوری است. این کباب با تکه‌های گوشت و سبزیجات روی منقل پخته می‌شود. سوولاکی در یونانی به معنی سیخ کوچک است، از همین عنوان شما متوجه خواهید شد که این غذایی یونانی است.

هالومیHalloumi

هالومی پنیر قبرسی است. این پنیر از مخلوط شیر گوسفند و بز به دست می‌آید. به خاطر تحمل بالای گرما آن را سرخ یا کباب می‌کنند. این پنیر  از زمان امپراتوری روم شرقی به یادگار مانده است.

سخن آخر

راهنمای سفر به نیکوزیا به اطلاع می‌رساند، برای سفر به قبرس باید ویزای ورود به قبرس را تهیه کرده و از قبرس جنوبی وارد نیکوزیای جنوبی شوید. هنگامی که به نیکوزیای جنوبی رسیدید پلیس مرزی مجوز ورود یک روزه یا هفت روزه به نیکوزیای شمالی را برای شما صادر می‌کند. اما اگر از راه دریایی ترکیه وارد نیکوزیای شمالی شوید، امکان ورود به نیکوزیای جنوبی نیست. برای شما سفری لذت بخش آرزومند هستیم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها