بهترین مکان‌ های تفریحی یزد

بهترین مکان‌ های تفریحی یزد

یزد مرکز استان و یکی از باستانی‌ترین شهرهای ایران است. یزد به معنای پاک و سرزمین مقدس است. این شهر جزو اولین شهرهای تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده و در سطح جهانی به شهر بادگیرها و قنات‌ها معروف شده است. شهر یزد همواره مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. در ادامه‌ی مقاله بهترین مکان‌ های تفریحی یزد را به شما معرفی خواهیم کرد، اما قبل از آن خواندن مختصر اطلاعاتی در مورد شهر یزد خالی از لطف نیست.

مختصری در مورد یزد

 استان یزد در مرکز ایران قرار دارد و نام قدیمی آن ایساتیس بوده. یزد با کرمان، شیراز، اصفهان و خراسا جنوبی همسایه است. مردم یزد به لهجه‌ی یزدی صحبت می‌کنند. این لهجه در کنار زبان بهدینی زرتشتیان یزد، نزدیک‌ترین گویش به فارسی باستانی است. در شهر یزد بیشتر مردم مسلمان شیعه هستند، اما شما باید بدانید بزرگ‌ترین گروه زرتشتیان در شهر یزد زندگی می‌کنند.

همچنین گروه کوچکی از یهودیان نیز در این شهر ساکن هستند. حضور اقوام مختلف باعث شکل گیری تمدن و فرهنگ‌های متفاوت شده است. چنانچه در ادامه خواهید خواند، آتشکده‌ی یزد که یکی از بهترین مکان‌های تفریحی شهر یزد است به خاطر حضور زرتشتی‌ها دایر مانده و آداب و سنت باستانی را همچنان حفظ کرده است.

بهترین مکان‌ های تفریحی یزد

بهترین زمان سفر به یزد

اگر می‌خواهید ازآب و هوای گرمسیری هنگام بازدید از بهترین مکان‌ های تفریحی یزد مصون بمانید، به شما پیشنهاد می‌دهیم در ماه فروردین، مهر و آبان به یزد سفر کنید. یزد در فلات مرکزی ایران قرار گرفته و از جهت آب و هوا بسیار فقیر است. بیشتر مناطق یزد را بیایان و رشته‌ کوه‌های شیرکوه، خرانق، ابرکوه و مهریز در برگرفته است.

آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری در شهر یزد

شهر یزد دارای جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بی‌شمار است. اگر به کوه‌نوردی علاقه‌مند هستید، اگر دوست دارید به چند هزار سال قبل سفر کنید، اگر می‌خواهید در هتل‌های شیک و یا رستوران‌های سنتی خوش بگذرانید، اگر عاشق شیرینی و غذاهای سنتی لذیذ هستید، همه‌ی این‌ها را می‌توانید در سفر به یزد تجربه کنید. در ادامه‌ی مقاله بهترین مکان‌ های تفریحی یزد را به شما معرفی می‌کنیم.

بهترین مکان‌ های تفریحی یزد

محله‌های تاریخی یزد

یزد پر از روستا و مکان‌های تاریخی با فرم خشت و گل است. در یزد ۷۷ محله وجود دارد که بافت سنتی و تاریخی خود را حفظ کرده‌اند. کوچه پس کوچه‌های خشت و گلی، ساباط‌ها، حمام، بازارها، مسجد و خانه‌های قدیمی جزو دیدنی‌های لذت‌بخش یزد است. محله‌ی باغ مسجد، محله پشت باغ، محله‌ی چهار منار، محله‌ی امیر چخماق از معروف‌ترین محله‌های توریستی یزد هستند.

باغ‌های یزد

با این که یزد منطقه‌ای کویری است، اما باغ‌های معروفی دارد که همواره طراوت و شادابی باغ‌های شمال را به شما هدیه می‌کند. یکی از این باغ‌ها، باغ دولت آباد نام دارد. باغ دولت آباد که جزو ۹ باغ تاریخی ایران است در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده. این باغ ۲۶۰ سال قدمت دارد و یکی از بهترین مکان‌ های تفریحی یزد است. باغ چهار منار و باغ خان نیز از دیگر باغ‌های زیبای یزد به شمار می‌آیند.

مسجدهای یزد

سرآمد مسجدهای ایران، مسجد جامع یزد، با قدمتی ۹۰۰ ساله و یکی از مهم‌ترین مساجد ایران است. مسجد جامع یزد هفت ورودی دارد. مناره‌های بلند، کاشی‌کاری بسیار زیبا و معماری خاصی که دارد، مورد توجه گردشگران  و هنرمندان قرار گرفته است. از دیگر مسجدهای مهم یزد می‌توان مسجد امیر چخماق، مسجد ملا اسماعیل، مسجد شاه طهماسب، مسجد شاه یحیی، مسجد بزرگ پشت باغ، مسجد میر خضر و… را نام برد.

آتشکده‌ها و نیایشگاه‌های یزد

یکی از بهترین مکان‌ های تفریحی یزد بازدید از آتشکده‌ها و نیایشگاه‌های یزد است. آتشکده بهرام یزد یکی از مهم‌ترین آتشکده‌های ایران است که آتش مقدس آن از ۱۵۰۰ سال پیش تا کنون روشن نگه داشته شده. حضور در نیایشگاه‌ها و آتشکده‌ها ملزم به رعایت آداب خاصی است.

برج خاموشان یزد

برج خاموشان یا برج سکوت، بالای کوه ِدخمه بنا شده و محلی برای جسد مردگان بوده است. در آیین زرتشت اعتقاد بر این بوده که جسد، خاکِ مقدس را آلوده می‌کند. به همین دلیل مردگان را بر بلندای برج  می‌گذاشتند تا توسط پرندگان و… خورده شوند. درون برج حفره‌ای وجود دارد که استخوان‌های باقی مانده را درون آن می‌ریختند. این برج اگرچه کاربرد گذشته را ندارد اما یکی از آثار باستانی یزد به حساب می‌آید.

مجموعه خان یزد

یکی از بهترین مکان‌ های تفریحی یزد مجموعه خان است. قدیمی‌ترین بخش این مجموعه یعنی بازار خان، در دوران افشاریه تاسیس شده و در دوران قاجار بخش‌های دیگر به آن افزوده گشته است. مجموعه خان یزد با تلاش محمد تقی خان بافقی و فرزندانش شکل گرفته و شامل میدان خان، حمام و بازار خان می‌شود. بازار خان طولانی‌ترین بازار سرپوشیده‌ی یزد است. بازار زرگریه، بازار قیصریه و بازار کاشیگری بخش‌هایی از این بازار بزرگ است.

 حمام خان با آن معماری فوق‌العاده تغییر کاربری داده و اکنون یکی از بهترین رستوران‌های سنتی یزد به حساب می‌آید. سقف‌های گنبدی و هندسی شکل بازار و حمام خان از بی نظیرترین معماری‌های ایرانی بهره‌مند شده‌اند.

خانه‌های تاریخی یزد

خانه‌های تاریخی یزد که امروزه به صورت موزه، رستوران، کافه و شب نشین مورد استفاده قرار می‌گیرند یکی دیگر از بهتری مکان‌های تفریحی در یزد هستند. خانه آقازاده زیباترین بادگیرها را در خود جای داده و دارای رستوران، کافی شاپ، حمام، سرویس خواب و اینترنت رایگان است. یکی از بهترین مکان‌ های تفریحی یزد اقامت در خانه‌های قدیمی مهمانداری و شب نشینی بر بام رستوران و کافه‌های سنتی است.

خانه‌ی تاریخی کلاهدوزان که هم خانه_موزه و هم موزه‌ی آب است یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خانه‌های یزد به شمار می‌آید. از این موزه آب یک رشته کاریز صد ساله عبور می‌کند.

موزه‌ی سکه در خانه‌ی تاریخی عرب‌زاده بسیار دیدنی خواهد بود. این موزه به همت استاد حسین حیدرزاده در جهت سکه شناسی و مردم شناسی شکل گرفته. ۵۰۰۰ قطعه از انواع مختلف سکه‌ و همچنین ۱۰۰۰ قطعه ابزار مختلف از وسایل مردم در طی دوران مختلف تاریخ در ۱۰ سالن گردآوری شده است. همچنی خانه‌ی لاری‌ها، خانه‌ی صولت از دیگر خانه‌های معروف یزد هستند.

پارک‌ها و شهربازی‌های یزد

از جمله معروف‌ترین و با صفاترین پارک‌های یزد می‌توان پارک کوهستان را نام برد. این پارک دارای شهربازی، دریاچه‌ی مصنوعی، پیست اسکیت، موتور و ماشین‌های کوچک است. پارک کوهستان در مسیر یزد به شهر تفت قرار دارد و محیط مناسبی برای استراحت مسافران و چادر زدن دارد. شهربازی شادی، باشگاه ورزشی جنگ ستارگان، سرزمین ستاره‌ها، پینت بال تکاور، مجموعه‌ی بازی‌های آبی مهنور بهترین مکان‌ های تفریحی یزد هستند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها