آشنایی با بهترین مکان های قم

بهترین مکان های قم

شهر قم مرکز استان قم است و به عنوان یکی از پربازدیدترین شهرهای کشور محسوب می شود. این شهر مذهبی نه تنها در بین مردم ایران شناخته شده است بلکه مردم بسیاری از کشورهای جهان مخصوصا کشورهای اسلامی نیز این شهر را می شناسند. شهر مذکور اماکن دیدنی و مذهبی بسیاری دارد که بازدید از آنها مورد توجه افراد فراوانی قرار می گیرد. اگر قصد سفر به این شهر مذهبی دارید تا انتهای این مقاله را بخوانید تا با بهترین مکان های قم آشنا شوید زیرا سفر با آگاهی قبلی بسیار بهتر و مطلوب تر است.

بررسی بهترین مکان های قم

چنانچه گفتیم شهر قم اماکن دیدنی و تاریخی بسیاری دارد و اغلب گردشگران بازدید از آن مکان ها را از دست نمی دهند. در ادامه برخی از این جاهای جذاب و باشکوه را به شما معرفی می کنیم.

مسجد جامع مسجدی به جامانده از اعصار مختلف

مسجد جامع قم یکی از مکان های تاریخی و مذهبی است که در دوران های مختلف به دستور سلاطین به مرور ساخته شده است. به طوری که قسمتی از آن مربوط به دوره ناصرالدین شاه و حسین خان نظام الدوله و بخشی دیگر (کاشی کاری آن) در زمان فتحعلی شاه ساخته شده است و جالب است بدانید که بر اساس برخی کتب تاریخی، اسکلت گنبد خانه آن نیز در سال ۵۲۹ هجری قمری بنا شده است. کاشی کاری این مسجد به مرور زمان تخریب شده و کاملا از بین رفت ولی در سال ۱۳۷۵ هجری قمری مجددا بازسازی شد.

شاخص سنگی مسجد جامع قم یکی از قسمت های جالب است زیرا رسیدن آفتاب به قسمت مرکزی آن نشانگر وقت نماز ظهر است و در گذشته توسط این نشان، وقت نماز را مشخص می کردند.

بهترین مکان های قم

حرم حضرت معصومه (س) پربازدید ترین مکان دیدنی قم

حرم حضرت معصومه (س) در واقع یکی از بهترین مکان های قم به شمار می رود. بسیاری از مسافران و گردشگران به این مکان مذهبی و تاریخی آمده و از آن بازدید می کنند. عاشقان اهل بیت از شهرهای گوناگون کشور و حتی کشورهای مختلف جهان به حرم می آیند و زیارت می کنند. حرم نه تنها از نظر مذهبی بلکه از جهت تاریخی و معماری نیز مکانی جالب و دیدنی است.

مسجد جمکران قم مسجد امام زمان(عج)

یکی از جاذبه های شهر قم و به عبارتی نماد این شهر، مسجد جمکران است. این مسجد که بر اساس روایات به دست آمده به دستور خود امام زمان (عج) و بدون واسطه ساخته شده است و خود آن حضرت هر سه شنبه به این مسجد می روند و نماز می خوانند. اعتقاد شیعیان بر این است که اگر کسی با نیت خالص و قلبی پاک به این مسجد بیاید می توانند آن حضرت را بشناسند و زیارت کند.

یکی دیگر از جذابیت هایی که در این مکان وجود دارد، چاه آب کنار مسجد است. بر اساس برخی از روایات اعتقاد بر این است: اگر نامه ای به امام زمان بنویسید و در این چاه بیاندازید، امام زمان آن را می خوانند.

دریاچه نمک دریاچه ای در دل کویر

دریاچه نمک که با نام دریاچه حوض سلطان نیز شناخته می شود یکی از جذابیت های شهر قم است. رودهای زیادی به این دریاچه حیرت انگیز می ریزند که اغلب از شوره زارها گذر کرده اند. در واقع شما در این دریاچه آبی را مشاهده نمی کنید و صرفا یک نمکزار است به طوری که قدم زدن در کناره آن، نمک ها را روی کفش و پاهای شما می آورد. غلظت نمک در حوض سلطان به قدری بالاست که اشکال پنج ضلعی نمکی را می توانید در نزدیکی آن مشاهده کنید.

اگر از راه رفتن در این دریاچه لذت می برید مراقب خود در بخش های میانی آن باشید. زیرا در زیر نمک ها گل انباشته شده و احتمالا پاهای شما در آن گیر می کند. دریاچه نمک در شمال شهر قم قرار دارد.

بهترین مکان های قم

بازار قم با معماری حیرت انگیز

یکی دیگر از بهترین مکان های قم بازار قدیمی آن است. این بازار سرپوشیده دارای معماری زیبا و جذابی است که چشم هر گردشگری را نوازش می دهد. این بازار نیز همانند مسجد جامع در طی دوران های مختلف ساخته شده است. دوره های سلجوقی، ایلخانی، قاجار، صفوی و حتی بخش هایی از این بازار کنونی در زمان پهلوی ساخته شده است. در ساخت بازار قم از مصالحی همچون آجر، گل، سنگ و خشت استفاده شده است.

بازار قم را به دلیل هوای کویری شهر سرپوشیده و مسقف طراحی کرده اند. چرا که هوای بسیار گرم تابستان و بسیار سرد زمستان موجب آزار مردم در هنگام خرید و بازدید می شود.

خانه ملاصدرا بنایی قدیمی و روح نواز

اگر به دنبال یک مکان دلنشین و روح نواز هستید به خانه ملاصدرا بروید. این بنا زیبا با سقفی گنبدی شکل به مدت ۱۵ سال منزل ملاصدرا بزرگترین و معروفترین فیلسوف و حکیم قرن یازدهم هجری قمری بوده است. این خانه تاریخی ساده در روستای کهک در جنوب استان قم قرار دارد. خانه ملاصدرا را در زمان صفویه با مصالحی نظیر تیر چوبی، گچ، خشت خام و گل ساخته اند. گچ بری های ساده و شیشه های رنگی جزو تزئینات این بنا به شمار می روند.

بهترین مکان های قم

خانه یزدان پناه با قدمتی بیش از یک قرن

خانه یزدان پناه یکی از بناهای دوره قاجار و پهلوی است. این خانه قدیمی در گذشته ده اتاق داشته است که به دلایلی سه تا از اتاق های آن واگذار شده است. اتاق های این خانه به صورت اندرونی و بیرونی بوده است و برای رسیدن به اندرونی باید از دالان های پرپیچ و خم و مختلفی گذر کرد. امروزه این بنا به یک رستوران سنتی تبدیل شده است که لذت غذاخوردن در دل تاریخ را به آدمی می دهد. لازم به ذکر است که از این بنا در سال های پیش به عنوان موزه صنایع دستی قم استفاده می شد.

سخن آخر

شهر قم مکان های دیدنی و تاریخی بسیاری دارد و گردشگران هر ساله برای بازدید از این اماکن به قم مسافرت می کنند. خانه ملاصدرا، مسجد جمکران، حرم حضرت معصومه و دریاچه نمک جزو بهترین مکان های قم به شمار می روند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها