آشنایی با بهترین جاهای تبریز

بهترین جاهای تبریز

همگی ما با تبریز زیبای کشورمان ایران آشنایی داریم، بارها وصف زیبایی شهرها، طبیعت، ساختمان‌ها و مردمان مهمان‌نوازش را شنیده‌ایم. تبریز یکی از شهرهای پر طرفدار گردشگری است و همواره مسافران زیادی را به سوی خود فرا می‌خواند. اگر قصد سفر به تبریز را دارید، آیا می‌دانید بهترین جاهای تبریز کجا است؟  در همین صفحه و همین جا، قرار است به شما اطلاعاتی مختصر اما جالب و مفید بدهیم، با ما همراه باشید.

مختصری در مورد تبریز

به طور خلاصه باید تبریز را رقیب قدرتمند تهران به حساب آورد. شهر تبریز طولانی‌ترین دوران پایتختی ایران را از آن خود ساخته و در دوران حکومت ایلخانان به اوج زیبایی و شکوه تاریخی رسید. تبریز دومین شهر صنعتی ایران و مرکز تحولات سیاسی و اقتصادی ایران بوده. این شهر در زمان قاجار همپای تهران تحولات بسیاری را رقم زده است. از سوی دیگر به خاطر شرایط خوب اقتصادی و طبیعی جزو شهرهای مهاجرپذیر ایران به شمار می‌آید.

آب و هوای شهر تبریز

اگر موقعیت جغرافیایی شهر تبریز را بدانید متوجه خواهید شد که تبریز شهری سرد و خشک است. میانگین دمای هوا د فصل تابستان به ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌سد و در در فصل زمستان با دمای منفی چهار درجه سانتی‌گراد مواجه خواهیم شد. برای دیدن بهترین جاهای تبریز باید فصلی معتدل و مطبوع را انتخاب کنید. به طور کلی اردیبهشت و شهریور و مهر زمان خوبی برای سفر به شهر تبریز است.

بهترین جاهای تبریز

جاهای دیدنی تبریز

در این قسمت از مقاله به معرفی بهترین جاهای تبریز خواهیم پرداخت. اما لازم به ذکر است که در این مقاله مهم‌ترین و پربازدیدترین موارد گردشگری ملاک انتخاب و معرفی به شماست. از سوی دیگر شما می‌توانید پس از اتمام خواندن مقاله، در بخش ارسال نظرات، تجربیات یا مواردی که از نگاه شما اهمیت بیشتری دارد را بیان کنید. قطعا از دیدن توجه و پیام‌های شما خوشحال خواهیم شد.

نکاتی که پیش از سفر به تبریز باید بدانید

خانه های تاریخی تبریز

به خاطر آن که تبریز در طول دوران، جزو مراکز مهم ایران بوده، رجال سیاسی و هنری خانه‌های قابل توجهی می‌ساختند. یکی از این خانه‌های تاریخی خانه‌ی حریری در تبریز است. این خانه در دوران قاجار ساخته شده و معماری قاجاری و ایرانی دارد. در سال ۱۳۷۷ خانه‌ی حریری به عنوان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید. این خانه در خیابان تربیت و در کوچه نور هاشمی قرار دارد.

خانه‌ی مشروطه تبریز زبان‌زد است. یکی از بهترین جاهای تبریز همین مکانی است که محل اجتماع مشروطه خواهانی چون ستارخان، باقرخان، آیت الله تبریزی و… بوده. خانه‌ی مشروطه یادگار کسانی است که برای ایران جان فدا کردند تا این میراث عظیم اکنون در دست ما باشد. در آن زمان خانه‌ی مشروطه علاوه بر محل گردهمایی، محل نگه‌داری اسناد مهم سیاسی بوده است. این خانه‌ی زیبا در غرب بازار تبریز و روبه‌روی مسجد جامع قرار دارد. نام دیگر خانه‌ی مشروطه خانه‌ی کوزه کنانی است.

از دیگر خانه‌های تاریخی تبریز می‌توان این موارد را برشمرد: خانه‌ی قدکی، خانه‌ی گنجه‌ای، خانه‌ی بهنام‌، خانه‌ی امیر نظام گروسی، خانه‌ی پروین اعتصامی، خانه‌ی استاد شهریار، خانه‌ی شیخ محمد خیابانی، خانه‌ی نیکدل و…

باغ ائل گلی

در صدر جاهای دیدنی تبریز این باغ زیبا و تاریخی قرار دارد، محال است کسی به تبریز برود و از ائل گلی دیدن نکند. ائل گلی یا شاه گلی یکی از بهترین جاهای تبریز است که در وسط پارک آن؛ عمارت کلاه فرنگی ائل گلی قرار دارد. قدمت این عمارت به پیش از دوران صفویه باز می‌گردد. عمارت در میان استخر آب ساخته شده و تصویر بسیار زیباتری از خود به نمایش می‌گذارد.

بهترین جاهای تبریز

قبرستان تاریخی پینه شلوار

اگر برای طبیعت‌گردی به دامنه‌های کوه سهند رفتید، باید به سراغ قبرستان تاریخی پینه شلوار در روستای مشایخ بروید. این قبرستان که تاریخچه‌اش به پیش از اسلام باز می‌گردد دارای نمادهای خاص جنسی است که مربوط به تفکرات کهن و فلسفه‌ی فکری آنها می‌شود. این نمادهای عجیب از سنگ خارا ساخته شده؛ ویژگی سنگ خارا مقاوم بودن آن در مقابل فرسایش است و همین به خوبی نشان می‌دهد چه طور این سنگ‌ها در طول این سال‌ها بدون محافظت دوام آورده‌اند.

روستای صخره‌ ای کندوان

اگر ۶۰ کیلومتر از شهر تبریز به سمت جنوب غربی بروید با یکی از باستانی‌ترین روستاهای تاریخی ایران روبه‌رو هستید. از بهترین جاهای تبریز همین روستا را می‌توان نام برد که در دل صخره‌ها ساخته شده و قدمت آن به بیش از ۶۰۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد. بعد از این همه سال هنوز مردم در دل این خانه‌های صخره‌ای زندگی می‌کنند و با این که از امکانات کمی برخوردار هستند این سنت را حفظ کرده‌اند.

گوم تپه یا قوم تپه تبریز

تبریز سراسر دشت، آبادی، جنگل و کوه است، اما در دل این همه طراوت یک کویر ماسه‌ای کوچک به نام گوم تپه وجود دارد. سافاری کویر، دیدن شترها می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر برای شما باشد. مخصوصا اگر در فصل زمستان به تبریز سفر کرده‌اید و علاوه بر هوای سرد و پیست‌های برفی آن به گرمای طبیعی نیاز دارید؛ این مکان را حتما تجربه کنید.

بهترین جاهای تبریز

جنگل های تبریز

در مرز ایران و ارمنستان پارک ملی کنتال تبریز با ۷۰۰۰ هکتار مساحت مثل نگینی سبز می‌درخشد. این پارک جنگلی دارای ۳۵۰ نوع مختلف حیوانات است و پوشش گیاهی متنوعی دارد. اگر به جلفا رفتید باید از پارک جنگلی آن نیز دیدن کنید، یکی از بهترین جاهای بکر ایران جنگل کنتال است.

جنگل ارسباران تبریز یکی دیگر از جنگل‌های سبز و باطراوت ایران است که در کلیبر واقع شده و باید آن را جزو بهترین جاهای تبریز به شمار آورد.  درختان ارسباران بیشترین تنوع گیاهی این جنگل را از آن خود کرده و از گونه‌های مهم گیاهی در ایران است. اگر در فصل بهار و تابستان به این جنگل بروید می‌توانید با گروه‌های عشایر هم‌نشینی کرده و طعم یک زندگی پر از آرامش را تجربه کنید.

و در آخر…

در هر زمانی که قصد دارید به سافاری کویر تبریز، یا گردش در جنگل‌ها بپردازید حتما با گروه‌های مخصوص گردشگری همراه شوید و از تنهایی حرکت کردن، یا بدون لیدر اجتناب کنید. یکی دیگر از مواردی که بهترین جاهای تبریز را می‌توان در آن یافت محله‌های تاریخی تبریز است. محله سنجران، محله چهارمنار، محله شتربان، محله‌ی ارمنی نشین مالاران دارای آثار تاریخی بسیار زیادی هستند، پس برای بازدید از آنها وقت خود را تنظیم کنید. در آخر برای شما سفر لذت‌بخشی آرزومند هستیم.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها