ده کشتی برتر تاریخی در تمام دوران ناوگان دریایی جهان

مترجم : فاطمه‌ کیانی ۲۸ می، ۲۰۲۱

کشتی ها از دیرباز بخش مهمی از تاریخ بشر بوده اند. در این مقاله، ما ده تا از بهترین و منحصر به فردترین کشتی های تاریخی در تمام دوران را ارائه می دهیم.
در گذشته، کشتیرانی تنها راه حمل و نقل و ارسال کالا به سراسر جهان بود. در طول جنگ همچنین کشتی ها یک بخش جدایی ناپذیر از استراتژی و تاکتیک بودند. در تاریخ ناوگان دریایی، هر کشتی یک قصه ای دارد که از ساختار، مسیر، افراد و تجربیات آن می آید. آنها اسراری از دوران خودشان را به همراه دارند. آن تجمعی از اسرار ناوگان دریایی و استاد کاری دنیای قدیم است اما، بعضی از این ها فراموش نشده اند و همراه با داستان هایشان دوام آورده اند. اینجا ده تا از مشهورترین کشتی‌ ها در تاریخ وجود دارند.

 

 

 

 

۱۰. Santa Maria (سانتا ماریا)

سال به آب انداختن: ۱۴۶۰ ، سازنده: Juan de la Cosa , طول: ۲۴ متر
شهرت کشتی اسپانیایی با طول ۷۰ فوت با حرکات‌ کند از اکتشافات کریستوفر کلمب از یک جهان جدید می آید. در روز کریسمس سال ۱۴۹۲، آن کشتی به گل نشست و بعدها برای ساخت کشتی مشهور دیگری با نام La Navidad مورد استفاده قرار گرفت. کریستوفر کلمب: شما هرگز نمی توانید از اقیانوس عبور کنید مگر اینکه شجاعت از دست دادن دید ساحل را داشته باشید.

 

 

۹. Mayflower (کشتی می فلاور)

سال به آب انداختن: ۱۶۰۷،
سازنده: Christopher Jones ،طول: ۳۳ متر
این کشتی نماد فرهنگ در ایالات متحده است. جدایی طلبان و مهاجران بریتانیایی از پلیموث به ماساچوست یعنی دنیایی جدید.(Puritans فرقه‌ای از پروتستان های انگلستان که زمان الیزابت علیه سنن مذهبی قیام نمودند و طرفدار سادگی در نیایش بودند.) این سفر باعث شد که کشتی Mayflower به نمادی از مهاجرت اروپایی تبدیل شود. خدمه کشتی Mayflower زمستان را با مهاجران روی کشتی زندگی کردند و در ۵ آوریل، ۱۶۲۱، به انگلستان برگشتند.

 

۸- C.S.S Hunley (سی اس اس هانلی)

سال به‌ آب انداختن: ۱۸۶۳،
سازنده: James McClintock, طول: ۱۲ متر
این کشتی در سال ۱۸۶۳ برای غرق کردن کشتی های نیروی دریایی اتحادیه و مسدود کردن بنادر جنوبی طراحی شده بود. در مدت زمان آزمایش دو بار غرق شد و سیزده خدمه جان باختند. در ۱۷ فوریه سال ۱۸۶۴، اتحادیه آن قایق جنگی را رها کرد و روی قایق (Housatonic ) یک موشک ضد دریایی را غرق کرد این واقعه هانلی را تبدیل به اولین زیردریایی برای دفن کردن یک کشتی کرد. آن به عنوان یک تانکر برای محافظت طراحی شده که از آگوست ۲۰۰۰ بعد از یک انتظار ۱۳۶ ساله در پایین بندر چالستون منتظر بوده است.

 

۷. HMS Victory ( کشتی اچ ام اس ویکتوری)

سال به آب انداختن: ۱۷۶۵، سازنده: کارخانه کشتی سازی Chatham ، طول: ۵۷ متر

این کشتی یکی از بزرگترین کشتی های جنگی چوبی است که برای خدمت به ناوگان فرانسه و اسپانیا در دهه آخر قرن ۱۸ در نظر گرفته شده است. او بهترین شهرت خود را برای ایفای نقش کشتی دریادار نلسون در نبرد ترافالگار در ۲۱ اکتبر ۱۸۰۵ دارد. بعد از اتمام جنگ های ناپلئونی، بوسیله دولت بریتانیا در سال ۱۹۲۲ تعمیر شد و در حال حاضر به عنوان یک کشتی در موزه پورتسموث، انگلستان خدمت می کند.

 

۶. Battleship USS Arizona( کشتی جنگی یو اس اس آریزونا)

سال به آب انداختن: ۱۹۱۵، سازنده: محوطه مخصوص لنگر اندازی ناوگان بروکلین، نیویورک، طول: ۱۸۵ متر
این یکی از مسلح ترین و بزرگترین کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده در ناوگان نیروی دریایی بود. در سال‌ ۱۹۴۱، یو اس اس آریزونا توسط ژاپنی ها در یک حمله غافلگیرانه به Pearl Harbor (یک پایگاه مهم نیروی دریایی ایالات متحده در هاوایی ) نابود شد. در این حمله ۱،۱۷۷ خدمه کشته شدند که از جمله آنها کاپیتان هم بود. آن کشتی برای روزها در شعله های آتش سوخت، نجات پیدا نکرد اما به عنوان یادگاری از جنگ در Pearl Harbor باقی ماند.

 

۵. Battleship Bismarck (نبردناو بیسمارک)

سال به آب انداختن: ۱۹۳۹ سازنده: کشتی سازی Blohm & Voss هامبورگ، طول: ۲۵۱ متر
این کشتی عظیم تاریخی با طول ۸۲۳ فوت و با بیشترین سرعت سی گره‌، بعد از صدر اعظم (Otto von Bismarck ) به عنوان یک کشتی جنگی نامیده شد. این یکی از دو کشتی های جنگی بیسمارک بود که برای Kriegsmarine آلمان نازی ساخته شده بود. آن کشتی به عنوان یکی از بزرگترین کشتی‌ های جنگی ساخته شده توسط آلمان در نظر گرفته شده است که توسط نیروی دریایی هیتلر کامل شد. در سال ۱۹۴۱ در نیروی دریایی بریتانیا او متحمل یک ضربه بزرگ شد. ناوهای جنگی بریتانیا بعد از ایجاد خسارت کافی به ناوگان در قعر دریا غرق شدند. چگونگی غرق شدن آن هرگز مشخص نشده است. در سال ۱۹۸۹، Robert Ballar , اقیانوس شناس آمریکایی لاشه بیسمارک را شناسایی کرد.

 

 

۴.USS Constitution (یو اس اس ‌کانستیتوشن)

سال به آب انداختن: ۱۷۹۷، سازنده: ‌کارخانه کشتی سازی Edmund Hartt بوستون، طول: ۹۳ متر
این طولانی ترین ناو جنگی خدمت رسان در تاریخ است. هنوز برای ۲۱۳ سال است که پابرجاست، این کشتی به عنوان مردان نیرومند قدیمی (Ironsides) شناخته شده است. از سال ۱۹۰۷ در موزه بوستون، ماساچوست بوده است و در طول سال ها بارها ترمیم، بازسازی و نوسازی شده است تنها قسمت باقی مانده از خود کشتی ستون آن است. طولانی ترین کشتی جنگی خدمت رسان در نیروی دریایی ایالات متحده توسط جورج واشنگتن نامگذاری شد. وظیفه اصلی آن محافظت از کشتی های تجاری آمریکا در برابر ناوگان فرانسوی و مبارزه با دزدان دریایی بربری بود. او بیشترین شهرت خود را در سال ۱۸۱۲ بدست آورد زمانیکه او موفق به تصرف (اسارت گرفتن) کشتی های تجاری در طول جنگ علیه انگلستان شد.

 

 

 

 

۳. Battleship U.S.S. Maine ( کشتی جنگی یو اس اس مین )

سال به آب انداختن: ۱۸۸۹، سازنده: کشتی سازی نیروی دریایی نیویورک، طول: ۹۸/۹ متر
این کشتی نه به خاطر داستان های موفقیت آمیز بلکه به خاطر مشکلاتی که ایجاد کرده است به عنوان یکی از به یادماندنی ترین ها در تاریخ وارد شده است. در سال ۱۸۹۸، در هاوانا، کوبا لنگر انداخت که با یک انفجار مرموز به دو قسمت تقسیم شد که باعث کشته شدن بیشتر خدمه آن شد. تا به امروز علت انفجار ناشناخته‌ است. آن مشکوک به یک اقدام خرابکارانه است که منجر به جنگ بین ایالات متحده و اسپانیا شد. بعدها، در سال ۱۹۱۱، بقایای کشتی از بندر منتقل شد تا گذرگاه برای ناوبری دریایی آزاد شود.

 

۲. RMS Lusitania ( آر ام اس لوسیتانیا)

سال به آب انداختن: ۱۹۰۶، سازنده: John Brown & Co,Clydeank اسکاتلند، طول: ۲۴۰ متر
در آغاز جنگ جهانی اول، ایالات متحده خفته باقی ماند اما بعد از اینکه نیروی دریایی آلمان لوسیتانیا را در سال ۱۹۱۵ در ایرلند غرق کرد و بیش از هزاران نفر جان باختند، ایالات متحده وارد جنگ جهانی اول شد. کشتی لوسیتانیا برای انتقال مسافران در اقیانوس اطلس ساخته شده بود. او با گذر سریعترین عبور از اقیانوس اطلس با میانگین حدود ۲۴ گره‌ دریایی برنده نشان روبان آبی شد.

 

 

 

 

 

۱. British Luxury Liner RMS Titanic ( کشتی لوکس بریتانیایی آر ام اس تایتانیک)

سال به آب انداختن: ۱۹۱۱، سازنده: کشتی سازی هارلند و ولف برای شرکت کشتیرانی بریتانیایی White star lin , طول: ۲۶۹ متر
معروف ترین کشتی که با غم انگیزترین رویداد تاریخ ناوگان دریایی روبرو شد در حالی که آن کشتی لوکس بزرگ با این گمان که غرق نشدنی است ساخته شده بود. متاسفانه، در اولین سفرش از ساوت همپتون (Southampton) به نیویورک (New York ) در آپریل ۱۹۱۲، با یک کوه یخ برخورد کرد و در نتیجه این برخورد بیش از ۱/۵۰۰ نفر مردند. لاشه کشتی توسط Robert Ballard در سال ۱۹۸۵ کشف شد و الهام بخش یکی از پرفروش ترین فیلم های تمام دوران بود.

 

۲۸ می، ۲۰۲۱ مترجم : فاطمه‌ کیانی

منبع Zeymarine
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پارسا لفی

مطلب خوبی بود من بسیار به کشتی ها علاقه دارم واقعا مطلب مناسبی بود
و سپاس فراوان از مترجم سرکار خانم فاطمه کیانی