آیا اقوام بدوین یا بدوی را می شناسید؟+عکس

اقوام بدوین در سراسر دنیا | Bedouin

یکی از عشایر و در واقع مردم کوچ نشینی که در جهان بسیار شناخته شده و معروف هستند، اقوام بدوین نام دارند. این اقوام در سرتاسر کشورهایی که کویر و صحرا دارند همانند عربستان، اردن، سوریه، عراق و حتی شمال آفریقا پراکنده اند. شیوه زندگی این مردم بادیه نشین و سرسختی آنان به همراه میهمان نوازی و خونگرمی که دارند، توریست ها و گردشگران بسیاری را روانه چادرهای آن ها می کنند. مجله الی گشت بعضی از مهم ترین قبایل بدوین را به شما معرفی نموده و همچنین شیوه زندگی، تاریخ این مردم و آداب و رسوم آن ها را به شما معرفی می کند.

عکس هایی از گذشته این قبایل

در این مطلب عکس هایی را مربوط به قبایل بدوین می بینید که در قرن بیستم گرفته شده و نشان دهنده نوع پوشاک و لباس های این مردم هستند. بسیاری از قبایل بدوین اردن در جنگ های لارنس عربستان در کنار او و در جنگ جهانی اول جنگیدند. بسیاری از عکس های قدیمی این قوم در سال ۱۸۹۸ گرفته شده است. اسم “بدوین” به نام “مردم بادیه نشین” است. در نتیجه چنین معنایی بدوین به قبیله هایی گفته می شود که در مناطق کویری شمال آفریقا، شبه جزیره عربستان، عراق و منطقه تاریخی لوانت زندگی می کردند. تمام اقوام بدوین تا به امروز فرهنگ موسیقی، شعر و رقص خود را همچنان حفظ کرده اند. شخصیت معروف تاریخی لارنس عربستان از مردان اقوام بدوین به نام سلحشور و جنگجو نام برده و بسیار آن ها را تحسین می نمود. در عکس پایین جنگجویی را نشسته بر روی اسب و نیزه به دست می بینید.

نحوه زندگی مردم بدوین

در میان قبایل قوم بدوین، گروهی که در مکان مقدس و صومعه این ناحیه زندگی می کنند، مهربان ترین، صلح طلب ترین، مؤمن ترین و البته مردمی عشایر و قبیله ای هستند. خانواده های این گروه، پدرسالاری اداره می شود. به گونه ای که در برخورد با آن ها متوجه احترام بسیار فرزندان به والدین می شوید. رئیس قبیله مسئولیت رهبری گروه را به عهده دارد.

زنان قوم بدوین در اردن بسیار زیبا هستند و عموما زیورآلات گران قیمتی را استفاده می کنند. وظیفه آن ها مراقب از خانه بوده و فرش نیز می بافند. مردان بدوین در اردن خود را با کارهای بیرون مشغول نگه داشته و از شترهای خود مراقبت می کنند. با این وجود در سال های اخیر، زندگی و تکنولوژی مدرن راه خود را به این قبیله باز کرده و تغییراتی را در عادات و رفتار این مردم به وجود آورده است.

بسیاری از اقوام بدوین در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و با کشف نفت در زیر زمین هایشان زندگی عشایری را رها کردند و برای زندگی و کار به شهرهای بزرگ مهاجرت نمودند. با این وجود این مردم هنوز بسیاری از آداب و رسوم خود را حفظ نموده اند. به عنوان مثال هنوز می توانید خان سالاری و پدرسالاری را در میان خانواده ها ببینید. همچنین موسیقی سنتی، اشعار زیبا و رقص اقوام بدوین هنوز که هنوز است یکی از بهترین جاذبه های این قوم محسوب می شود.

آداب و رسوم اقوام بدوین

مردم قوم بدوین بسیار مهمان نواز هستند و به مناسبت هایی همچون گرامی داشت حضرت موسی، پیامبرشان هارون، مریم مقدس، سنت جورج و سنت کاترین، جشن می گیرند. در مراسم عروسی و در مراسم خاکسپاری این مردم، سنتی که بر گرفته از آداب و رسوم مسیحیت است، گسترش یافته است. در دعاها و مراسم عبادی خود نیز نذری هایی را به خاطر شخصیت های مذهبی خود پخش می کنند.

یکی از جشن ها و فستیوال هایی بسیار هیجان انگیز و جذاب، مسابقات شترسواری است. این مسابقات همزمان با جشنی که برای حضرت موسی (ع) در سپتامبر و همزمان با تولد حضرت مسیح در دسامبر بر پا می شود .مردم قوم بدوین در اردن در این روزها به دیدن روحانیون و افراد مذهبی خود می روند و در مقابل در روزهای دیگر روحانیون به این دید و بازدید را جواب می دهند. این افراد همچنین به تمام مراسن های عروسی و البته تشییع جنازه ها هم دعوت می شوند.

زندگی این اقوام در دنیای امروز

کسانی از این قبایل که درون بیابان ها همچنان باقی مانده اند، چادر نشین هستند و شتر سواری یکی از مهم ترین فعالیت های آن هاست. عکاسان و فیلمسازان بسیاری همانند Frederic Duriez در طول قرن های گذشته برای ثبت لحظه های زندگی و آداب و رسوم این مردم وارد این قبایل شدند.

انواع قبیله ها در میان اقوام بدوین اردنی

  • the tribe of the Jebeliya

یکی از شش قبیله ی بدوین اردن که در منطقه سینای جنوبی زندگی می کنند، قبیله جبلیه قدیمی ترین و یکی از نزدیک ترین افراد از میان قوم بدوین اردن به صومعه است. زیرا آن ها فرزندان نگهبانانی بودند که امپراتور یوستنیانیان در قرن ششم میلادی برای صومعه فرستاده بود. خود قبیله جبلیه به چهار خانواده تقسیم می شود: نوادگان سلیم، نوادگان امب یا اوهمبیت (Emb or Ouhembat)، همنت (Hement) و نتزینتی (Ntzinti).

  • The bedouin tribe of Said

قوم بدوین اردن که سعید نام دارند خود به خانواده هایی به نام رؤسا، ماسالام (Msala’am) و ابو زهری (Abu Zheri) تقسیم می شوند.

  • The tribe of Alegkat

یکی دیگر از اقوام و قبیله هایی که در بدوین هستند، قوم آلگکات نام دارند. این قبیله نیز تنها به دو خانواده به نام های هامپادا (Hampada) و سئودا آبند تسلات (Sauada abnd Tselat) تقسیم می شوند.

  • The tribe of Sualha

قبیله سوئالها به خانواده هایی به نام ئوآرما (Auarma)، منصور (Mansour)، تیتسات (Tytesat) و ماهانس نایوآرا (Nauara of Mahanse) تقسیم می شوند.

  • The tribe of Gkarasrie

در قبیله قکاراسری خانواده هایی به نام های ناصری (Nassaire)، بانتور (Bantur)، حسنس (Hassanse) و حرمس (Haramse) هستند.

  • The tribe of the Mizena

قبیله میزنا نیز به خانواده هایی به نام ابو سمفو (Abu Sampha)، عامریان (Ameriyn)، درارما (Dararma) و قسنات (Gsenat) تقسیم می شود.

تمام این اقوام بدوین اردن در امنیت و صلح کامل با یکدیگر زندگی می کنند. اگر نیز در میان آن ها درگیری و اختلافی به وجود آید، برای حل مشکل و دعوای به وجود آمده به صومعه و عبادتگاه خود و بزرگترین مقام مذهبی مراجعه می کنند. تمام منطقه کوهستانی سینای جنوبی تحت حکمرانی بزرگترین فرد مذهبی صومعه قرار دارد. به عنوان مثال، چندین بار صومعه مقدس تصمیم گرفت تا اقوام مختلفی را که مکان ها و اموال خود را رها کرده بودند، در میان دیگر اقوام تقسیم شود و همچنین یک نگهبان برای مراقبت از کلیساها و بناهای مذهبی مختلف تعیین می نماید. امروزه زیارتگاه های بسیاری در بین معابد سینای قرار دارد.

اگر عکس های تاریخی را با عکس های امروزین این مردم مقایسه کنید می توانید متوجه تغییر زندگی در بین اقوام بدوین و صحرا‌نشین شوید. جدای از کشف نفت دلایل دیگری وجود دارد که زندگی چادرنشینی و صحرا نشینی مردم بدوین را تغییر داده است.

در حقیقت زمانی که دولت ها کنترل و قدرت صحراهای اصلی را به دست گرفتند، بسیاری از این مردم را مجبور به ترک صحراها و نحوه زندگی گذشتگان خود نمودند. خوشبختانه، لباس و آداب و رسوم این مردم همچنان بدون تغییر باقی مانده است. لباس های رنگی و آرایش مردان و زنان اقوام بدوین بسیار متفاوت از آن رنگ های سیاه و سفیدی است که برای پوشش عرب ها می شناسیم. این مردم لباس هایی رنگی و با طرح های مختلف را می پوشند و زنان زیورآلات مختلفی را از سر و بدن خود آویزان می کنند.

مطالب تاریخی و جذاب راجع به اقوام بدوین

اقوام و مردان بدوین هسته اصلی ارتشی را تشکیل می دادند که به رهبری لارنس عربستان در طول شورش های عربی ۱۸۱۶-۱۹۱۶ علیه امپراتوری عثمانی برپا شد. همچنین این قبیله نشینان، نیروهای جنگجوی بسیاری را برای کمک فرماندهان و شاهزادگان محلی در دوران محاصره نیروهای امپریالیستی در مکه و طایفه فرستادند. در تصویر زیر می توانید سه مردی از اقوام بدوین را ببینید که در لباس سنتی و در کنار دیوار اورشلیم ایستاده اند.

بقاء و زندگی در بیابان

بیابان های خشک، آب و هوای گرم و کمبود آب و منابع طبیعی، اقوام بدوین را مجبور کرده است تا با حداق آنچه که در دسترسشان است زنده بمانند. این مردم زندگی پر غرور و سادگی در بیابان را به ارمغان آوردند و با محیط اطراف خود با احترام برخورد می نمایند. از گیاهان علفی برای ایجاد سایبان استفاده می کنند و از تنها منابع چوبی و درختانی که دارند برای برپایی چادر استفاده می کنند.

با این حال، مهم ترین سرمایه این مردم شترها هستند. وسیله ای برای حمل و نقل در بیابان که به آن کشتی بیابان لقب داده اند. همچنین از پوست شتر برای ساخت چادر، کفش و لباس گرم (لازم است در ماه های زمستان سرد) استفاده می کنند. با موها و پشم شتر نیز فرش و قالیچه و پارچه های زیبایی می بافند.

برای دیدن اقوام بدوین امروزه کجا بروید؟

شهر دبی شاید بیشتر به خاطر ساختمان ها و آسمان خراش هایش معروف باشد اما امروزه دلیل دیگری برای سفر به دبی وجود دارد. در دبی اقوام بدوین و چادرنشین بسیار مشهور شده اند و کنجکاوی گردشگران و توریست ها را برانگیخته اند.

اقوام بدوین در حقیقت همان اقوام بدوی هستند که قدیمی ترین ساکنان صحرای عربستان و گروهی عشایری و ساکن بیابان هستند که از میان صحراهای خشک و ماسه ای عبور می کنند. این مردم به دلیل شرایط آب و هوایی که در آن زندگی می کنند، بسیار مهمان نواز بوده و االبته همیشه در حال حرکت هستند. اقوام بدوین هزاران کیلومتر را در صحراهای شنی سفر می کنند در حالی که تنها خورشید و ستارگان شب راهنمای حرکت آن ها در دل کویر هستند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها