با قدیمی ترین ملت ها و کشورهای جهان آشنا شوید+ عکس

در طول قرن ها و هزاره های گذشته ملت ها و کشورهای زیادی شکل گرفته اند و سپس در گرد و غبار تاریخ ردی از آن ها باقی نمانده است، البته برخی از آن ها همچنان پابرجا مانده اند. تقریبا غیرممکن است که با قطعیت کامل بگوییم که قدمت کدام یک از کشورها بیشتر است، اما می خواهیم کشورهایی را به شما معرفی کنیم که مطمئن هستیم در میان قدیمی ترین های جهان جای می گیرند. در ادامه برای آشنایی با قدیمی ترین کشورهای جهان با تاریخ ما همراه شوید.

یونانی که ما می شناسیم آن قدرها هم قدیمی نیست اما نمی توان از قدیمی ترین کشورهای جهان حرف زد و نامی از آن میان نیاورد. در واقع تمدن یونان تعریفی از کلمه باستان را به جهان امروز شناسانده است. اولین تمدن های پیشرفته اروپا ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در یونان زندگی را آغاز کردند و اولین سیستم دمکراتیک در سال ۵۰۸ قبل از میلاد مسیح در آتن شروع به کار کرد. زبان باستانی اهالی یونان برای ساکنان امروزی آن قابل درک است و چندین رویداد تاریخی از یونان باستان به دنیای مدرن امروز راه یافته است. از جمله آن ها می توان به بازی های المپیک و نبرد ماراتن اشاره کرد.

چین

چین مهم ترین تمدن بزرگ جهان است. یافته‌ های مربوط به ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد، نشان می‌ دهد که انسان ‌هایی در دره یانگ تسه ساکن شده و به کشاورزی پرداخته ‌اند. آن‌ها آبادی‌هایی را پدید آوردند و برنج کاری را توسعه دادند. همچنین در قرن بیستم باستان شناسان موفق به کشف روستایی به نام بانپو شدند که ۶۰۰۰ سال قدمت دارد. سلسله ای با نام شانگ سیستم نوشتاری که امروزه نظام نوشتاری مدرن چین از آن ریشه گرفته است را ابداع کردند. آن ها همچنین کنفسیوس ‌گرایی را پایه گذاری کردند.

 

ارمنستان

ارمنی های امروز به این شهرت دارند که دارای مهاجران بسیاری در سراسر جهان هستند. ارمنی ها بیش از ۲۶۰۰ سال است که صاحب یک کشور هستند. ایروان پایتخت امروز ارمنستان در سال ۷۸۲ پیش از میلاد بنا شده است. ارمنی ها نخستین حکومتی در دنیا بودند که به طور رسمی مسیحیت را در سال ۳۰۱ میلادی به عنوان دین حکومتی انتخاب کردند. فلات ارمنستان در میان قدیمی ترین کشورهای جهان جای می گیرد و فعالیت انسان بطور مداوم در هر سه مرحله عصر حجر یعنی پارینه سنگی و میان سنگی و عصر سنگ ادامه داشته‌ است. یعنی از حدود هزاره هفتم قبل از میلاد.

ژاپن

شواهد نشان می دهد که بشر از اواخر دوران پارینه ‌سنگی در جزیره‌ های ژاپن زندگی می‌ کرده ‌است. تا پایان آخرین عصر یخبندان، ژاپن از طریق خشکی با قاره اوراسیا پیوند داشت. آب شدن یخ‌ ها باعث جدا شدن جزیره‌ های ژاپن از خشکی ‌های قاره اوراسیا شد. امپراطوری ژاپن در سال ۶۶۰ به وسیله امپراطور جیمو تشکیل شد. در دوره آسوکا (۵۳۸ تا سال ۷۱۰ میلادی) خط چینی برای نگارش زبان ژاپنی انتخاب شد. نگارش کتاب داستان گِنجی در اوایل قرن یازدهم میلادی باعث گسترش ادبیات آن ها شئ. عصر هیان (Heian) عصری که شاهد این پیشرفت ها و تغییرات بود، حرکت های فرهنگی بیشماری را شامل می شود که ژاپن امروز نیز با آنها شناخته می شود.

 

پرتغال

در حالی که تاریخ تاسیس ۱۱۳۹ میلادی دقیقا پرتغال را در میان قدیمی ترین کشورهای جهان قرار نمی دهد، اما به دلیل ثبات مرزهای آن، جایگاهی را در این لیست به دست آورده است. در حالی که بقیه اروپا با مرزهای همیشه در حال تغییر، پادشاهان مختلف، امپراتوری ها، جمهوری ها و دموکراسی های مردم تغییر می کردند، پرتغال از آرامش نسبی برخوردار بود. در صورت نیاز به اطمینان بیشتر، کشور نیز در خط مقدم عصر کشف قرار داشت. اگر چه این زمان امپریالیستی بود و برای جوامع بومی اصلا مناسب نبود اما به هر حال در شکل دادن جهانی که ما امروز می شناسیم نقش تاثیر گذاری داشته است.

 

فرانسه

گل یا گال روم متشکل از ناحیه‌ ای ایالتی بود که هم‌ اکنون جایگاه فرانسه، لوکزامبورگ و غرب آلمان است. روم توانست تقریبا به مدت ۶۰۰ سال بر این منطقه حکم ‌رانی کند. در سال ۴۸۶ بعد از میلاد، کلوویس یکم رهبر فرانک ‌ها با شکست فرماندار رومی گل، کنترل اوضاع آن سرزمین را در دست گرفت. این غیر قابل انکار است که کشور برای مدت زمان طولانی وجود داشته است. در حالی که برای قرن ها، نظام فئودالی قدرت بیشتری را نسبت به پادشاهان به زمین داران می داد. برخی از قوانین پادشاهی آن دوره تا به امروز در لایه های این کشور به جا مانده است.

ایران

نمی شود لیستی از قدیمی ترین کشورهای جهان پیدا کرد که نام ایران در آن مشاهده نشود. اولین رفتارهای فرهنگی انسان در ایران با ساخت ابزارهای سنگی گوناگون در دوران پارینه سنگی آغاز شد، دوران پارینه سنگی شامل سه دوره کهن، میانی و نوین می ‌شود. ظهور دولت ایلام (۶۴۰ –۳۲۰۰) قبل از میلاد به عنوان اولین قدرت متمرکز در فلات ایران (جنوب غربی سرزمین کنونی ایران) آغازی بود برای تأثیر فکر، هنر و تمدن مردم فلات ایران بر سایر تمدن‌های اطراف همچون تمدن بین‌النهرین و مصر.

به قدرت رسیدن حکومت ایلامیان و قدرت یافتن سلسله عیلامی پادشاهی اوان در شمال دشت خوزستان مهم ‌ترین رویداد سیاسی ایران در هزاره سوم  پیش از میلاد مسیح است. امپراتوری هخامنشی که از سال ۵۵۰ تا ۳۳۰ پیش از میلاد بر این سرزمین حکمرانی می کرد، بزرگ ترین امپراتوری در تاریخ باستان بوده است.

 

مصر

مصر باستان شباهت های بسیار کمی با مصر امروز دارد. نخستین فرهنگ های شکل گرفته که سرنوشت مصر باستان را رقم زدند در هزاره ششم پیش از میلاد مسیح شکل گرفتند. تمدن مصر باستان در سال ۳۱۴۰ پیش از میلاد یعنی زمانی که دو قلمروی مصر سفلی و مصر علیا تحت پادشاهی نخستین فرعون به نام نارمر که برخی او را منس می ‌نامند، به وحدت سیاسی رسیدند شکل گرفت و می توان آن را یکی از اسرار آمیزترین و قدیمی ترین کشورهای جهان دانست.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها