زندانی مرموزی که پشت ماسک آهنی پنهان بود

در طول سلطنت لویی چهاردهم، پادشاه فرانسه، به مدت چند دهه مردی مرموز در زندان باستیل و زندان های دیگر فرانسه نگه داشته می شد. هیچ کس درباره هویت او و این که چرا در زندان است چیزی نمی دانست. حتی هیچ کس نمی دانست این غریبه چه شکلی است چراکه هیچ گاه بدون ماسک مخمل سیاهی که چهره اش را می پوشاند دیده نمی شد.

بله درواقع آن چه که چهره این مرد مرموز را می پوشاند پارچه مخمل سیاه بود اما بعدها افسانه ای از او ساخته شد که وی را مردی با ماسک آهنی نشان می داد. این زندانی ناشناس از آن زمان الهام بخش افسانه ها و داستان های بی شماری بوده است. نوشته های به جا مانده از ولتر و الکساندر دوما به محبوبیت اسطوره ای که ماسکی از آهن بر چهره داشت کمک کرد. درحالی که مورخان قبول دارند چنین کسی وجود داشته با این حساب او که بوده؟

صدها نفر به عنوان کسانی که در پشت این ماسک قرار داشته اند مطرح شده اند. از یک عضو خانواده سلطنتی گرفته تا ژنرالی فرانسوی که موقعیتش را از دست داده بود و حتی مولیر نمایشنامه نویس. با این حال، شواهد نشان می دهد که تنها دو زندانی در همان چارچوب زمانی در بازداشت بوده اند که می توانسته اند ماسک داشته باشند. یکی ارکولی مَسیول نام داشته و دیگری به نام اوستاش دوگر شناخته می شود.

مسیول، یک کنت ایتالیایی بود. او پس از این که سعی کرد لویی چهاردهم را در طول مذاکرات سیاسی در اواخر دهه ۱۶۷۰ میلادی دور بزند ربوده و سپس زندانی شد. مسیول یک زندانی قدیمی بود و نامش شبیه به مارکیولی است. مرد ماسک دار مورد نظر ما با نام مستعار مارکیولی دفن شده است. این که مرد ماسک دار همین مسیول باشد قانع کننده به نظر می رسید چراکه ظاهراً لویی پانزدهم و لویی شانزدهم هم هر دو گفته اند مرد ماسک دار، اشراف زاده ای ایتالیایی بوده است.
اما مشکل این جا است که به احتمال زیاد مسیول در سال ۱۶۹۴ یعنی چند سال زودتر از زمان زندانی شدن مرد ماسک دار مرده است. در نتیجه بسیاری بر این باورند که مرد ماسک دار، اوستاش دوگر بوده است. حکم بازداشت او در سال ۱۶۶۹ صادر شد. نامه ای از یک وزیر سلطنتی به زندانبانان نیز یافت شده که براساس آن باید تماس او با دیگران محدود می شده و از تهدید به مرگ او در صورتی که کلمه ای جز از نیازهای واقعی اش بگوید صحبت شده.

دوگر اغلب بین چند زندان در رفت و آمد بوده و یک بار در یک صندلی پوشش دار منتقل شده است به طوری که رهگذران نمی توانستند چهره او را ببینند. در حالی که دوگر نامزد محبوب برای داشتن ماسک محسوب می شود، اما مورخان هنوز هم نمی دانند که آیا دوگر نام واقعی اش بوده یا نامی غیر از این داشته. یک نظریه حاکی از این است که او نوکری بوده که درگیر رسوایی سیاسی شده است، برخی وی را اشراف زاده ای بی کس، یک قاتل شکست خورده و حتی برادر دوقلوی لویی چهاردهم می دانند.

منبع دانستنی ها
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها