در کشتی تایتانیک چه گذشت؟

بحثی در جریان است که آیا می‌توان برای دسترسی به سیستم مخابرات رادیویی کشتی تایتانیک، آرامش اجسادی را که ممکن است هنوز در داخل کشتی باشند به هم زد یا این که باید گذاشت این کشتی همچنان در بستر اقیانوس به حال خود گذاشته شود.

کشتی تایتانیک بیش از یکصد سال پیش غرق شد، ولی هنوز مشهورترین کشتی غرق شده است. آیا آرامش اجساد ۱۵۰۰ مسافر این کشتی را نباید بر هم زد یا این که باید به دستگاهی که نقش مهمی در این فاجعه داشت دسترسی پیدا کرد؟

بحث و جدال بر سر برنامه یک شرکت آمریکایی است که تا کنون هزاران قطعه از اشیاء موجود در تایتانیک را از این کشتی در بستر اقیانوس اطلس شمالی بیرون آورده است.

شرکت آمریکایی آر ام اس تایتانیک، می‌خواهد دستگاه تلگراف بی سیم مارکونی را که در ساعات اولیه بامداد ۱۵ آوریل ۱۹۱۲، پیام‌های درخواست کمک اضطراری می‌فرستاد، از قعر اقیانوس بیرون آورد. این پیام‌ها به نجات جان حدود ۷۰۰ نفر که با قایق‌های نجات فرار کردند، کمک کرده بود.

ولی دولت آمریکا با این کار مخالف است و می‌گوید این عملیات ناقض قوانین فدرال و نادیده گرفتن یک توافق بین‌المللی است که لاشه کشتی غرق شده را به عنوان یک مکان یادبود می‌شناسد.

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
کشتی تایتانیک در حال خروج از ساوث‌همپتون در ۱۰آوریل ۱۹۱۲
کشتی تایتانیک که روز ۱۴ آوریل ۱۹۱۲ از بندر ساوث‌همپتون در انگلستان به مقصد نیویورک به راه افتاده بود، در ساعت ۲۳:۴۰ دقیقه در اقیانوس اطلس با یک کوه یخ شناور برخورد کرد. هزاران تُن آب دریا از حفره‌های بدنه تایتانیک وارد کشتی شد.توماس اندروز، طراح تایتانیک هم جزو مسافران کشتی بود. او پس از بررسی صدمه‌ای که وارد شده بود به ناخدای کشتی گفت تایتانیک غرق خواهد شد.

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
جک فیلیپس، اپراتور تایتانیک
پانزده دقیقه بعد از نیمه شب، سیستم درخواست کمک مارکونی در عرشه تایتانیک به صدا درآمد و یک شبکه اپراتور‌های بی سیم، کشتی‌ها و نیز ایستگاه‌های واقع در خشکی را که با استفاده از رمز مورس سراسیمه با یکدیگر تماس می‌گرفتند، فعال کرد.جک فیلیپس، اپراتور تایتانیک از کارپاتیا یک کشتی دیگر تقاضای کمک کرد: “فوری بیایید. ما به یک کوه یخ خورده‌ایم. ” و به فرانکفورت، یک کشتی آلمانی نیز برای کمک پیام فرستاد: “ما به یک یک کوه یخ شناور برخورد کرده‌ایم و دماغه کشتی در حال فرو رفتن در آب است. ”

در جریان سردرگمی که به وجود آمده بود تایتانیک به یک کشتی که به نظر می‌رسد در فاصله دوری بود پاسخ داد: “احمق، کنار بایست و دخالت نکن. ” برخی از مورخان معتقدند که کشتی مورد بحث کشتی فرانکفورت بود و پیام‌های بین دو کشتی درست فهمیده نشده بود.

جک فیلیپس، در پیام‌هایش اتفاقات بعدی را اینطور شرح داده بود: “ما داریم مسافران را سوار قایق‌های کوچک می‌کنیم. زنان و کودکان در قایق‌ها هستند. مدت بیشتری نمی‌تواند دوام بیاورد. توان کشتی در حال تمام شدن است. ”

و پیام دیگر: “این تایتانیک است… سیلاب وارد موتورخانه شده. ”

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
اپراتور‌ها در حال تبادل پبام

در حالی که قایق‌های نجات به آب انداخته می‌شدند، و مردان با تکان دادن دست با همسران و کودکانشان وداع می‌کردند، اپراتور‌ها همچنان به تبادل پیام‌ها ادامه می‌دادند. جک فیلیپس، از این فاجعه جان سالم به در نبرد، با وجود این که ناخدای کشتی او را مرخص کرده بود کارش را ترک نکرد و در داستان‌های مکرر مرتبط با فاجعه تایتانیک، قهرمانی او مورد ستایش قرار گرفته.

پیام‌های تایتانیک موجب وحشت و ناباوری سایر کشتی‌ها شده بود. در ساعت ۲:۱۰ دقیقه بامداد برق این اقیانوس پیمای لوکس قطع و دستگاه مارکونی خاموش شد. سینه جلوی کشتی کاملا زیر آب رفته و عقب کشتی از آب بیرون زده بود.

حدود ساعت ۲:۲۰ دقیقه بامداد کشتی دو نیمه شد و هر دو نیمه شروع کرد به فرو رفتن در آب تا نشستن در کف اقیانوس اطلس.کمتر از دو ساعت بعد از غرق تایتانیک، کشتی کارپیتا به محل حادثه رسید و ۷۰۰ نفر را که توانسته بودند با استفاده از قایق‌های نجاتی که ظرفیت تنها نیمی از سرنشینانش را داشت، فرار کنند نجات داد.

تخمین زده می‌شود که ۱۵۰۰ نفر در این فاجعه جان خود را از دست دادند.

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
‘محل دفن’

در سال ۱۹۸۵ قطعات لاشه کشتی در فاصله ۷۴۰ کیلومتری نیوفاندلندِ کانادا کشف شد. هم قسمت جلو و هم عقب کشتی در عمق ۴هزار کیلومتری دریا، درست در همان جایی که یک قرن قبل در بستر دریا نشسته بود، قرار داشت. از سال ۱۹۸۷ شرکت آر ام اس تایتانیک، بیش از ۵هزار و ۵۰۰ قطعه اشیاء نقره، چینی یا سکه‌های طلا را از کشتی بیرون آورده و هشت ماموریت اکتشافی انجام داده.

ولی سال قبل برای اولین بار پس از ۱۵ سال یک تیم بین المللی از کاشفان دریا‌های عمیق گزارش دادند که قسمت‌هایی از تایتانیک به سرعت در حال از بین رفتن است.

تردید در فرضیه‌های مربوط به غرق شدن تایتانیک

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
یک سال پیش یک تیم اکتشافی بین‌المللی گزارش داد که بخش‌هایی از لاشه کشتی به سرعت درحال از بین رفتن است
سپس در اوایل امسال شرکت آر ام اس تایتانیک، اعلام کرد که با استفاده از روبات‌های زیرآبی قصد دارد تا تابستان سال ۲۰۲۱ سیستم بی سیم مارکونی را از آب بیرون آورد. اعلام این نقشه موجب طرح پرونده‌ای در ایالت ویرجینیای آمریکا شد که اکنون در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر است.یک قاضی در ابتدا اجازه این عملیات را داده و گفته بود دسترسی به این رادیو “به میراث به جا مانده از خاطره ماندگار غرق تایتانیک، آن‌هایی که زنده ماندند و کسانی که جانشان را فدا کردند، کمک خواهد کرد. “. ولی استدلال وکلای فدرال آمریکا این است که این عملیات غیرقانونی است.

سال گذشته آمریکا و بریتانیا برای تضمین این که آرامگاه ابدی بیش از ۱۵۰۰ مسافر و خدمه تایتانیک حفظ شده و محترم شناخته شود، موافقتنامه‌ای امضا کردند.

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
وان حمام کاپیتان در سال ۱۹۹۶ عکاسی شد، اما الان چیزی از آن باقی نمانده
یکی از مشاوران بازیابی و نجات، گفته است بعید به نظر می‌رسد اجساد قربانیان در محل لاشه تایتانک موجود باشد. ولی اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا که نماینده منافع عمومی در این پرونده است می‌گوید عملیات تجسسی این خطر را دارد که ممکن است موجب تعرض به اجسادی شود که ممکن است هنوز در داخل بدنه تایتانیک باشند.اداره مورد بحث می‌گوید: “حتی اگر در جریان غرق کشتی، آب وارد قسمت‌های داخلی بدنه کشتی، به خصوص قسمت صحیح و سالم جلوی آن شده باشد، امکان دارد از آسیب امواج خارج از کشتی در امان مانده باشد. “این نوع محیط‌های تک افتاده نوعی حالت سکون ایجاد می‌کند؛ جایی که فشار دایم، درجه حرارت پایین، جریان نداشتن آب و متلاطم بودن سطح آب، سبب می‌شود که اجسام ارگانیک برای قرن‌ها حفظ شوند. “.

در کشتی تایتانیک چه گذشت؟
داستان کشتی تایتانیک همه را در سرتاسر دنیا متحیر کرده
برتون هانچک، رئیس آر ام اس تایتانیک، هشدار داده که وقت زیادی باقی نمانده و در دفاع از برنامه اعلام شده می‌گوید این برنامه “بخش قابل توجهی از تاریخ را زنده خواهد کرد. “برتون هانچک، می‌گوید در حالی که بسیاری از اشیایی که هنوز در داخل و یا اطراف لاشه تایتانیک باقی مانده می‌تواند نسل‌ها را با واقعیات زندگی مسافران کشتی آشنا کند، تنها یک شیئی است که داستان تمام نجات یافتگان را در خود دارد.

“در نهایت تنها علت وجودی نسل‌های بی شمار خانواده‌های زیادی این است که رادیو از جانب اجداد آن‌ها فریاد کشیده و درخواست کمک کرده بود، سیستم رادیویی مارکونی، قهرمانی است که هنوز قدرش دانسته نشده. ”

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها